2.7.13

RAH (1) l RAUDHAH AL-HANNAH

Shaikh Muhammad & Shaikh Abdullah yang diredhoi Allah & Ar-Rasul ;)
Hari ini ibu bingkiskan kisah kewujudan Raudhah Al-Hannah (RAH) yang membawa maksud taman kasih sayang. Ianya nama untuk dapur bajet ciput ibu ;). Ibu hanya mengharapkan dapur yang selesa untuk ibu lebih bersemangat waja untuk masak tetapi ayahanda buat donno sahaja selama ini. Maklum juga keramaian wang tidaklah banyak berlebihan. Makan gaji :P.

Jangan pula kita dengki dengan orang yang lebih daripada kita. Itu semua kerahsian Allah ;). Ada orang yang Allah lebihkan harta, kaya, apa-apa mudah dengan wang. Mungkin asbab dia kaya tetapi tidak sombong malah lebih tunduk takut kepada Allah. Macam kita Allah tidak kurniakan 'kaya', mungkin ianya akan menjadi asbab kita lupa diri dan angkuh. Maka, berbaik sangkalah dengan Allah wahai anak-anak :).

Alhamdulillah sejajar dengan pertambahan tahun bekerja, ada juga peningkatan imbuhan. Kebiasaannya untuk golongan ibu ayah ini, kami memerlukan paling kurang 10 tahun untuk agak stabil ekonomi. Maksudnya tidaklah terlalu senak asbab ibu ayah ada pendirian sendiri untuk meminimumkan hutang-piutang dengan tidak kepada pinjaman peribadi. Setakat hari ini, rekod masih bersih tetapi akan datang kita tidak tahu juga keperluan kita bagaimana. Hanya hutang rumah dan kereta.

Jadi, mahu dapatkan sesuatu memang perlu kumpul dan tunggu. Buat sedikit-sedikit. Ikut bajet yang ada. Sama juga halnya untuk membuat dapur bajet ibu. Asbab kemahuan wanitaku juga, simpanan juga sentiasa ranap! Asyik ditarah sahaja. Simpan kemudian keluar bagai air terjun :P.

Cadangan dapur untuk dapur kering. Ampun tuan dapur, alamat web puan/tuan tidak ditemui T__T.

Ini episod mukaddimah sahaja. InshaAllah ada kelapangan kita kira-kira pula sebab ibu dapati, ramai juga orang yang mencari tahu tentang bajet membuat dapur semasa ibu cari-cari maklumat berkenaan kabinet dapur melalui google. Manalah tahu ianya dapat membantu orang lain membuat kira-kira pula. InshaAllah sambung nanti lagi.

4 comments:

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

dapur cantik baru ler bersemangat nak masak..

NoEn said...

xsabar nk tgk dapur UM

Marlina Mohtar said...

tak sabar nak tengok RAH UM ni =) nak ambik idea hehehe

@LeenShamsh said...

kak bsb: tulah ade dapo bersemangat waja bukan main..kdg balik terus sinsing lengan beraksi heheh

noen: tunggguuuu heheh ade tayangan buntut kualiku yg legam haha

kak ina: heheh sunggguuuu...dapo bajet je kak ina.. heheh