6.7.13

RAH (2) l KOS UPAH & BAHAN MENTAH

Shaikh Muhammad & Shaikh Abdullah yang diredhoi Allah & Ar-Rasul ;)
Ibu sambung kembali kisah 'taman kasih sayang' kita. Mudah-mudahan sesiapa sahaja yang memasak di dapur kita akan mengalirkan aura kasih sayang melalui makanan. Jadi, makanan yang sihat dengan RUH kasih sayang, akan lahirkan generasi yang sentiasa sebarkan kasih sayang kerana Allah dan Ar-Rasul ke merata alam hendaknya inshaAllah!

Jadi, sesuai dengan tajuk, hari ini kita main kira-kira! Kira kos bahan mentah seperti simen dan mozek, dapur gas dan sinki serta kos upah menaikkan bata dan memasang mozek. Tukang yang menaikan bata dan memasang mozek adalah tukang yang membuat tembok surau berdekatan BAi kita. Memandangkan, tembok depan surau sangat rata dan kemas, ayah tanpa berkira-kira terus sahaja bertanya dan menempah tukang tersebut. Setelah tempah barulah teringat yang ayahanda belum melihat pun hasil tangan tukang tersebut memasang mozek.

Bahan mentah (pasir, simen etc) + Mozek
=  RM 365 + RM 441
= RM 806

Sinki (2 mangkuk dapur kering + 3 mangkuk dapur basah) + 2 set dapur gas jenama Elba
= RM 570 + RM 550
= RM 1120

Dapur gas terbeli dua! Sepatutnya beli untuk dapur basah sahaja. Ibu pergi beli sampai dua. Perasaan yang dapur besar sangat. Berangan mahu masak air di dapur kering. Walhal tempat bukanlah besar. Sudah beli barulah tahu yang kerja basah-basah, mencuci, semuanya di dapur basah. Dapur kering boleh sekadar basuh tangan dan cuci yang ringkas-ringkas seperti botol susu Muhamamd.

Jadi, iklan juga kepada sesiapa yang berminat untuk dapur gas yang terlebih satu set itu :D. Harganya, harga asal bahagi dua. RM 550/2 = RM 275. Dapur 2 tungku. Kita tidak membeli corong asap kerana pada pemerhatian ibu dirumah nenek dan kakak-kakak ibu, ianya tidak bermanfaat kerana dapur basah masing-masing berada di kawasan terbuka. Maksudnya, asap memasak itu ada peredaran udara yang baik.

Ini dapur basah Raudhah Al-Hannah (RAH) di dalam Bayt Al-Iman kita (BAi). Opss! BAi ayah :P. Kabinet dapur ibunda yang menumpang di BAi ayah haha! 

Proses menaikkan bata. Kami pilih untuk tegak sahaja. Bentuk 'L' pun boleh.

Ini dapur kering.

Ini pula bentuk 'L' di dapur kering.

Rumah hari ini banyak direka dengan 2 dapur iaitu dapur kering dan dapur basah. Jadi, aktiviti memasak di dapur basah boleh dilakukan dengan pengudaraan yang baik dengan hanya menutup pintu yang memisahkan dapur keriang dan dapur basah. Pada pendapat ibu corong asap tidak diperlukan memandangkan tidak berapa berguna. Walhal bajet tiada! Nama pun dapur bajet haha! Jumlah kaki persegi dapur kering dan dapur basah adalah 23 kaki persegi. Jadi, tukang ambil RM 70 per kaki persegi.

Kos upah menaikan bata + memasang simen
= 23 kaki persegi x RM 70
= RM 1610

Ini dia hasilnya di dapur basah.


Ini pula dapur kering.

Kos keseluruhan upah + Bahan mentah (simen, mozek + dapur, singki)
= RM 1610 + RM 806 + RM 1120
= RM 3536

Pada pendapat ibu dan ayah, tukang ini sangat berkebolehan memasang bata dan menyimen bata tersebut tetapi untuk pemasangan mozek, ianya kurang kemas. Untuk ibu yang tidak berapa cerewet, ibu suka sahaja asalkan ibu selesa untuk memasak! Sebab matlamat untuk membuat dapur ialah ibu seronok memasak untuk kita semua ;).

Lain pula sekiranya cerewat seperti atok dan nenek. Amboi kritikan bukan main haha! Si atok belum apa-apa sudah tangkap ketidak kemasan si tukang memasang mozek. Nenek pula seperti mahu tanggalkan semula mozek dan cari tukang lain untuk kemas seperti kabinet dapurnya haha! Jadi, ini jangan diambil kisah wahai anak-anak. Rumah kita bukan disini wahai atok dan nenek. Kita perlu cantikkan rumah kita disyurga SANA lebih lagi ;D. InshaAllah sambung untuk pintu kabinet pula dan hiasan pula dengan izin Allah ;).

8 comments:

ain said...

Wah seronoknye ade rumah besar ye k.lin;)

Ummu Muhammad said...

Rumh yg tiade perabot ain hehe seng panglima2ku nk brperang heeeeee...da hmpir 4taun duduk bru buat kabint dapo tupun senak2 hahaa

NoEn said...

wah...sonoknya dapat dapur yg best...dapur kita xtahu la bila nk ada proper cabinet mcm ni...lgpun dapur tu mmg dh cukup besar untuk kami 3beranak bersilat kat situ...hihi

Ummu Muhammad said...

noen: selagi selesa nk bersilat..seleselah tu..yg ni dulu aduhaiiii..ayah muhammad jelah yg masak..i tukang makan heheh..ni buat kos terendah yg buleh hehe

UmmiAbi said...

4tahun ye? Ummi baru 3tahun.. Tunggu thn dpn baru buat cabinet mcm um lah..hehe.. Dapur ummi smua gn cabinet yg boleh ubah2 tu...huhu. Ntah bilalah dpt wat cabinet proper cmni..huhu

FADLUL & FIFAH said...

yg kering ada..yg basah ada..huhu...dasyat..lps ni penuh la lauk atas meja mkn..

persoalannya, nnt ayah ke ummi yg byk main acara dlm dapur?hehehehe..

Ummu Muhammad said...

umiabi: hehe dah tk tahan tunggu tuan suami, jadi kene inisiatif sendiri utk menyelerekan diri memasak di rumah..oh ngengadenyeee isterinye!

fah: eh lauk tetap satu je sehari pah..kang gendut sgt payah..pah n loh takpelah makan byk pun metabolisma tinggi..hadam cepat,, jadi tiada lagi kegendutan yg melande kamuorang heheh

FADLUL & FIFAH said...

haha..xde makna nye..sehari 1 lauk gk..1 sayur, 1 lg lauk berat..kalau mls lg..sayur masuk sekali dlm lauk berat...hahaha..sonang!