9.5.12

EPISOD 28: SETELAH UMRAH

Hari 12, Jumaat
25 Rabiul' akhir 1433H : 23 Mac 2012
Malaysia

Muhammad & adik hebat yang diredhoi Allah dan Rasul ;)
Kita sampai di tol yang berdekatan pada waktu Subuh. Ayah dan tokwan solat dahulu dan ibu menyuap Muhammad bubur panas di bahu jalan perhentian tol tersebut. Nenek yang dijemput atok dan makngah pula terus balik kerana pakaiannya tidak suci untuk solat. Fuang juga ikut bersama mereka. Ayah, ibu, Muhamamd dan tokwan pula dijemput maklong. Sepanjang perjalanan kita semua tidur. Ibu sedar sesekali dan menoleh tokwan dan ayah di belakang sedang tidur ternganga. Penat yang teramat sangat. Ibu juga menjawab pertanyaan maklong antara sedar dengan tidak. Sedar-sedar kita sudah pun berada di hadapan Bayt Al-Iman kita kira-kira jam 8 pagi. Sebelum ibu terlupa, beg semasa balik telah 'beranak pinak' ;). Kurma, kismis dan barangan yang kita beli disimpan di suatu beg plastik besar dan tidak dilupai, kita pulang dengan 3 galen air zam-zam untuk ayah, ibu dan juga Muhamamd. Cenderahati dari travel agensi ;).

 2 galen masih belum diminum manakala yang satu lagi tinggal setengah digunakan Muhammad sebagai penawar ;).

Terpaksa
Memandangkan ayah dan ibu memohon cuti rehat khas (CRK) hanya 4 hari bermula isnin hingga khamis yang mana kalau diikutkan CRK ini tidak boleh diambil berderetan, namun atas budi bicara tuan guru besar dan pengetua serta kelulusan pihak jabatan hasil sokongan pihak pentadbir, Alhamdulillah CRK kami dilulusan dengan izin Allah. Semasa memohon cuti, jadual pernerbangan kita masih tidak berubah dan ianya berubah di saat-saat akhir. Lewat sehari. Mahu tidak mahu, ibu ayah terpaksa juga menghadirkan diri walau hanya untuk 'tunjuk muka'. Ayah dengan kudrat lelaki terus menggagahkan dirinya dengan terus bersiap dan ke tempat kerja. Manakala ibu memang tersangat letih dan berbaring di sisi Muhamamd. Bayangkanlah ibu ayah berhadapan dengan perjalanan yang penuh cabaran tanpa boleh rehat walau untuk terlelap melepaskan penat di dalam kapal terbang mahupun bas.

Pemanduan Mengantuk
Ibu sedar apabila Muhammad pula sedar dan merengek. Di sini ibu bagaikan ada 2 dunia. Satu masih di tanah arab, satu lagi di tempat kita. Minda masih terapung untuk menyesuaikan diri semula. Lebih kurang jam 1120 pagi barulah ibu bertolak ke tempat kerja bersama Muhammad. Hari ini hari Jumaat. Jadi, jam 12 tengah hari sudah tamat sesi. Keletihan ibu jelas mempengaruhi pemanduan. Bahaya memandu ketika penat dan mengantuk. Ibu cuba tahan mata pergi dan balik. Jam 12 tengah hari pula, kita balik semula. Hanya beberapa minit sahaja di tempat kerja ibu. Sampai sahaja depan pagar, Alhamdulillah selamat sampai kita. Lega ;).

3 Serangkai
Selepas solat Jumaat dan zohor bagi ibu, kita 3 beranak memang tidur pengsan tanpa sempat ibu membersihkan habuk yang ada di bilik yang ditinggalkan selama 12 hari. Kesihatan Muhammad semakin memburuk ketika ini. Kita semua dipilih Allah untuk menerima '3 serangkai' iaitu demam, batuk dan selsema. Bahagian ibu di Mekah lagi. Ayah dan Muhammad pula sebaik sahaja sampai di Malaysia. Ayah mula seram sejuk sejak di dalam bas dari KLIA menuju ke tol berdekatan tempat kita. Muhammad juga sama cuma tambah satu lagi iaitu semput. Menjelang malam, semakin kuat bunyinya. Ayah yang juga ada semput yang diwarisi Muhammad, segera membawa Muhammad ke hospital. Menurut ayah, ayah sudah tahu rasa azab semput. Kasihan Muhammad.

Tanggungjawab Sendiri
Demam Muhammad ketika itu adalah 40 darjah celcius. Memang panas dan selepas diberi sedut gas, Muhammad sepatutnya ditahan untuk bermalam di wad kerana menurut doktor, kesihatan Muhammad akan dipantau disamping akan memasukkan antibiotik ke dalam badan Muhammad. Ibu segera memanggil ayah diluar dan kami musyawarrah sekejap. Ayah dan ibu mengambil keputusan untuk membawa Muhammad balik dan di atas tanggungjawab ibu ayah sekiranya terjadi sesuatu. Ayah menandatangani borang pengesahan tersebut. Sebenarnya ibu dan ayah sama turut tidak larat. Kita semua memerlukan tempat yang selesa untuk berehat iaitu tidak lain, Bayt Al-Iman kita.

Alhamdulillah 6 Hari
Alhamdulillah dengan tunjuk ajar berpanjangan dari pengamal rki di tahfiz medik, Muhammad pulih dari demam dan selsema setelah 6 hari mendapat rawatan alternatif tanpa ubat moden dengan izin Allah. Cuma batuk tidak hilang lagi setelah 6 hari. Ibu ada catatkan perjalanan kenangan '3 serangkai' Muhamamd iaitu demam, batuk dan selsema di entry SUSU TERAKHIR & SUSU KAMBING. Ibu juga ada catatkan rawatan alternatif yang bagaimana kita amalkan dengan tunjuk ajar orang-orang alim berkenaan ubatan alternatif. Susu EBM Muhammad yang berbaki sebelum umrah, habis kesemuanya digunakan ketika Muhammad demam kali ini. Alhamdulillah hari isnin di rumah ummi walid yang juga mengamalkan ubatan alternatif, menyenangkan lagi tugas ibu dan sedikit sebanyak ianya memberi sedikit ketenangan ketika ibu bekerja. Ibu dan ayah perlu banyak menuntut daripada ummi walid Muhammad. Di rumah ummi inilah Muhammad mahu susu kambing karihome yang Muhammad tidak suka itu. Bagaimana ummi melakukannya? InsyaAllah ibu akan catatkan ilmu ummi di dalam suatu entry yang mana ibu mahu jurnalkan perjalanan penyusuan Muhammad yang setahun 7 bulan itu insyaAllah dengan izin Allah.

Foto ubat-ubatan alternatif dalam merawat Muhammad. Sama di entry SUSU TERAKHIR & SUSU KAMBING.

Catatan ini adalah nikmat ujian yang ditakdirkan oleh Allah setelah umrah buat kita sekeluarga. Bukan kita anak beranak sahaja, malah nenek dan tokwan serta jemaah lain juga tidak sihat sama seperti kita. Ada juga yang lebih lagi ujianNya. Sepasang suami isteri kehilangan kesemua tiga-tiga bagasi besarnya yang terisi kurma berkilo-kilo, jubah dan pelbagai lagi. Tidak tahu hilangnya dimana. Sama ada di lapangan terbang Oman ataupun KLIA. Ujian masing-masing. Setelah sebulan lebih balik dari umrah, barulah ibu merasa berada betul-betul di dunia yang nyata dan tidak diawang-awangan lagi. Alhamdulillah juga, disaat ini juga batuk yang setia menemani ibu dari tanah arab sehingga sebulan lebih setelah umrah, telah pergi berlalu meninggalkan ibu ;). Entry sebelum ini, ibu menyatakan insyaAllah ini adalah entry teakhir, namun ianya seakan tergantung tanpa membuat kesimpulan tentang dunia arab yang ibu lihat dan merasai sendiri pengalaman selama 12 hari perjalanan. InsyaAllah entry penutup sebagai kesimpulan KEMBARA CINTA AGUNG kita bakal menyusul kemudian insyaAllah dengan izin Allah!

4 comments:

IntaNBerliaN said...

mmg dugaan betoi lah kan.. sian muhammad.. lama pulak dia xsihat kali ni kan... perubahan cuaca kot buat kesihatan muhammad terjejas

NoEn said...

wah..best nya bila beg masa balik dh beranak pinak..pasti byk barang yg dibeli kat sana kn..

Princess Solehah said...

semoga diberi kesihatan yang baik ya :)

* tinggi tu suhu Muhammad...auni paling tinggi 38 darjah celcius dulu huhu...

Ummu Muhammad said...

intan: kali ni paling teruk demam die..alhamdulillah ;) selalu bagi sihat, Allah bagi sakit pula nak bagi pahale lebih kat ibu ;)

noen: dalam beg tu urme berkilo-kilo dengan kismis hehe

kak ina: tulah tinggi..mule2 kita takut jugak kak..tawakkal jelah sebab ayah die pun same demam..tak larat nak mengurus 2 orang ditempat berasingan..ayah Muhamamd jarang sakit, tapi kalau dah sakit memang terbaringlah die