1.5.12

EPISOD 22: BILIK AIR

Hari 7, Ahad
20 Rabiul' akhir 1433H : 18 Mac 2012
Makkatul Karamah

Muhammad & adik hebat yang diredhoi Allah dan Rasul :)
Alhamdulillah kita ke masjid semula pada waktu asar. Kali ini ayah menggunakan baby carrier untuk mengendong Muhammad. Sebenarnya selain stroller, ibu ada membawa sama baby carrier dan beg yang punya tali untuk mengawal. Beg bertali tersebut bagaimanapun tidak disukai Muhammad. Muhammad akan menangis apabila ibu memakaikannya untuk tujuan ibu boleh solat berjemaah bersama. Sama seperti beg bertali tadi, Muhammad juga tidak suka dimasukkan ke dalam baby carrier. Namun Alhamdulillah, selepas ketiadaan strolller, Muhammad memberi kerjasama yang baik sepanjang perjalanan pergi dan balik masjid dengan menggunakannya. 

Keperluan Muhammad yang ibu bawa. Stroller, baby carrier dan little buddy-Batman Backpack with Parent-Child-Link. Semua foto ehsan google. Ibu kemalasan ;). Beg batman tersebut ibu gunting kepaknya atas arahan ayah dan ibu menjahit getah kain yang mencantumkan tali di bahagian dada supaya Muhammad payah menanggalkannya selain menjahit terus tali dengan bag tersebut sebagai ciri keselamatan.

Tawaf Sunat
Selepas asar, kita mengerjakan tawaf sunat. Ini adalah kali pertama buat ibu tetapi berkali-kali buat ayah, Waktu ini waktu padat. Ibu pula terpaksa melebihkan satu pusingan lagi kerana terkeluar anak rambut. Begitu juga keadaannya ketika umrah kedua lepas. Kita perlu melebihkan satu lagi pusingan kerana ibu juga T_T. Terselak lengan yang mana sarung lengan ibu tidak terletak kemas dipergelangan tangan ketika melambai di Rukun Hajar Aswad. Kasihan ayah yang mengendong Muhamamd yang sedang tidur ketika itu disamping membawa beg sandang yang mengisi keperluan seperti botol air, pampers Muhammad dan sebagainya. Depan dan belakang penuh sesak T_T. Ibu pula hannya mampu membawa adik. Selalunya waktu yang tidak ramai orang adalah selepas Subuh lebih kurang waktu dhuha sehingga Zohor menurut nenek dan ayah yang kerap juga melakukan tawaf sunat apabila kita tidak ikut bersamanya. Mereka sempat sampai di hijir Ismail. Sekali lagi Allah takdirkan ayah berpeluang solat di dalam zon makbul doa iaitu Hijir Ismail. Pengorbanan ayah buat kita yang Allah balas ;). Nenek dan fuang pula sudah sampai tetapi tidak dibenarkan masuk kerana Hijir Ismail sedang dibersihkan. Muhamad, ibu dan adik pula? Lihat sahaja rumah Allah lama-lama. Walau hanya memandang, Allah juga mengurniakan rahmat seperti yang dijanjikanNya insyaAllah!

Hijir Ismail antara tempat mustajab doa. Foto ehsan google disini.

Cabaran Membawa Anak Kecil
Kami bercadang untuk terus iktikaf sehingga isyak ketika itu. Cabaran membawa anak kecil di masjid ini adalah apabila anak-anak membuang air besar mahupun mahu menukar lampin memandangkan bilik airnya terletak di bawah tanah berdekatan pagar masuk ke masjid. Ibu sempat juga turun ke bawah dengan menggunakan tangga bergerak sebanyak 2 kali. Semasa di Madinah, Masjid Nabawi dan hotel kita berdekatan dengan masjid. Jadi, ibu tidak ke bilik air bawah tanahnya. Di Mekah pula apartment kita terletak agak jauh. Jadi, solusinya ialah ibu akan ke tandas dahulu dan ayah akan menguruskan Muhammad di bawah selepas ibu selesai. Ibu tunggu diperkarangan masjid yang berdekatan dengan bilik air. Apabila Muhammad sudah selesai, giliran ayah pula. Memang agak mencabar membawa anak kecil yang tidak pandai mengurus diri lagi namun Alhamdulillah ayah dan ibu mampu sekadarnya menanganinya dengan izin Allah.

Tidak Beratur
Sekali lagi di bilik air wanita ada lagi ujian sepertimana kisah dalam perjalanan dari Madinah ke Mekah sebelum ini. Kita biasa beratur menanti giliran. Selepas membereskan apa yang patut, ibu ke tempat wuduk dan beratur. Tiba-tiba datang seorang yang berpangkat makcik meletakkan barangnya dan segera duduk seakan memeluk orang yang sedang berwuduk tadi. Ibu masih boleh sabar dan beransur ke deretan yang  lain. Selepas orang yang dihadapan ibu selesai berwuduk, dia menarik tangan ibu memandangkan ada seorang lagi makcik yang memang tidak pandai beratur. Ibu segera duduk ditempatnya tadi dan berwuduk. Apa yang memeranjatkan dan angin panas ibu sudah sampai di kepala, si makcik tadi menadahkan tangannya di atas tangan ibu yang sedang menadah air untuk berwuduk. Tadah atas tadah. MASYAALLAH! MASYAALLAH! Ibu separa menjerit dengan suara yang hampir tiada asbab batuk sebagai tanda protes. Ibu melihat tajam makcik itu sekali lagi. Boleh ya dia buat sedemikian rupa? Selepas itu, dia beredar memandangkan ibu dipihak benar yang beratur. Sifat ibu pula memang keras. Sekali dua masih boleh diampunkan, masuk kali ketiga perlu juga diajar supaya lebih menghormati orang lain. Jangan memikirkan kesenangan sendiri sahaja.

HALAL vs HARAM
Ada beberapa perkara yang perlu diberi perhatian yang sedang ibu ingat, ibu catatkan disini sahaja. Segelintir mereka suka meletakkan harga sesuka hati. Pernah terjadi harga semasa pergi ke masjid lain dan balik dari masjid juga lain. Kebiasaannya mereka akan tanya HALAL? Menunjukkan apakah kita bersetuju dengan harga mereka, cara mahu menjawab yang kita tidak setuju dengan harga mereka adalah dengan menjawab HARAM! Mereka kebiasaannya akan bertanya berapa harga yang kita boleh. Kita terkena hari pertama sampai di Mekah. Memandangkan baju kita anak-beranak sudah semakin menyusut dan apartment yang kita diami tidak seperti dalam jangkauan fikiran, amat payah juga mahu mencuci dan menyidai pakaian. Jadi, ibu ayah terpaksa juga menghantar dobi yang bedekatan. Terkejut ayah dibuatnya. Hanya untuk beberapa helai baju kita, caj yang dikenakan lebih kurang 90 riyal saudi. Dahulu musim hujan di Malaysia, nenek pernah menghantar pakaian yang lebih banyak daripada itu namun cajnya hanya RM30 lebih sahaja. Keesokkan harinya, pekerja lain yang menerima bayaran daripada ayah amat terkejut dengan harga yang berkali lipat tersebut. Ketika itu kita baru sahaja dan belum begitu pandai dengan sifir peniaga-peniaga di sana. InsyaAllah ini semua kurniaan Allah supaya kita belajar dan terus belajar berhadapan dengan manusia yang pelbagai kemenjadiannya.

Wuduk
Berbalik kepada kisah bilik air seperti tajuk catatan ibu hari ini, bagaimana pula sekiranya terbatal wuduk hanya kerana terkentut? Amat payah juga mahu meredah perjalanan menuju ke bilik air bawah tanah lebih-lebih lagi yang begitu mudah melepas angin. Alhamdulillah dengan tunjuk ajar 2 rakan ibu yang pernah ke sana, mereka menyuruh supaya dibawa botol air kosong. Untuk minum dan mengambil wuduk. Kebiasaannya lelaki mudah untuk mengambil wuduk. Mereka hanya pelu ke air zam-zam yang berkepala paip sebagai contoh ditempat saie tingkat 1. Tempat minumnya di situ umpama sinki membasuh tangan kita di medan selera. Bagi wanita pula yang perlu menjaga aurat, selalunya ayah yang akan mengisi botol atau mengambilkan segelas plastik yang disediakan pihak masjid dan membawanya kepada ibu disudut-sudut tertentu di dalam masjid yang sesuai untuk berwuduk. Ambil wuduk untuk anggota 4 yang wajib sahaja iaitu muka, tangan hingga ke siku, rambut dan kaki sahaja secara tertib dengan sekali sapuan rata. Tidak dilupakan tuala kecil sebagai tempat tadahan wuduk sekiranya tidak menjumpai tempat yang sesuai untuk berwuduk di dalam masjid. Selalunya ayah akan mengawal lalu lintas dan ibu akan berada dibawah telekung yang umpama khemah ketika bewuduk ditempat awam sebegitu.

Tempat wuduk yang berdekatan pagar utama masjidil haram lebih sesuai untuk lelaki. Foto ehsan google disini.

InsyaAllah ini sebahagian tips untuk persediaan mental para jemaah yang belum ke sana. Mudah-mudahan bayangan ini mampu menyediakan ibu ayah yang akan membawa anak kecil dan memberi sedikit gambaran wuduk ringkas memandangkan bilik airnya yang jauh. Pernah juga ibu terfikir kenapa tidak dibuat sahaja bilik air untuk menukar pampers anak, kajian pendek ibu mendapati, disiplin setiap orang itu tidak sama. Lihat sahaja disiplin mengambil wuduk tadi. Perkara remeh sebegitu pun kita tidak mampu memberi kerjasama, apatah lagi sekiranya bilik menukar pampers tadi ada. Rata-rata orang arab suka kita yang dari asia. Malaysia bagus kata mereka ;). Alhamdulillah dan insyaAllah jemaah dari Malaysia dan Indonesia biasanya cool dan sungguh berdisiplin. Tidak merempuh semata-mata mahu mengucup hajaratul aswad, tidak menjerit-jerit, pendek kata jemaah dari Malaysia mahupun Indonesia mengerjakan ibadah umrah dengan begitu berdisiplin sekali ;). InsyaAllah episod akan datang ibu catatkan ziarah kedua kita di tanah haram Mekah insyaAllah pasti dengan izin Allah!

4 comments:

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam UM..byknya dugaan kat sana ya...rambut trkeluar & lengan baju trselak pula.
Namun dgn kesabaran UM & Ayah Muhammad..segala-galanya dipermudahkn.
Pengalaman UM di mekah yg diceritakn dlm setiap n3 mmg detail sgt.
K.atie ada citer dgn suami...klu dgn izin ALlah,k.atie menjadi tetamu Allah,maka n3 pengalaman UM ini akan menjadi rujukan buat k.atie.InsyaAllah.
Terima kasih atas pengkongsian trsebut :D

Zefa NorAsmara said...

Brutal sungguh makcik tu ye.. teringat dulu, pernah diejek pelajar arab sebab wudu' 3 kali.. hmm, mcm2. Mereka pula jenis basuh kaki tak buka stokin.. Bayangkan bau2 an dalam musolla..

Ummu Muhammad said...

kaktie: mudah2an disegerakan..ini sedikit je panduan tapi insyaAllah ianya boleh membantu melicinkan proses umrah sebab sedikit sebanyak dahde bayangan ;)


kak zefa: fuuhhh kak..brutel tau walau terbongkok-bongkok..kite tak pernanh berhadapan situasi potong que sampai mcm tu sekali kat sini..sampai kat sane bile dah banyak kali kene, kene jadi keras jugaklah..

cube tgk pendtg yg dtg kat negara kite lembut jekan tapi pendatang kat sane, mereka boleh jadi keras juga..persekitaran membentuk setiap orang betul

Ummi Iman said...

Banyak juga ujian di sana. Sebab2 macam ni yang buat saya dan ayah Iman sebelum ni takut campur malu nak ke sini. Takut kalau Allah uji macam2 di sana. Malu sebab belum menjadi ummah yg cukup2 baik.

Macamana pun hati tetap terpanggil jejakkan kaki ke sini. Insyaallah