6.12.16

KEMAS FB

2 hari lepas, seharian kemas Fb. Salin semula tulisan-tulisan yang bernilai baik dalam fb dan pindahkan dalam blog. Aplikasi blogger pun sampai jammed. Bateri dari penuh smpai berbaki 1% sahaja.

Penulisan yang ada nilai sentimentalnya sendiri kerana ditulis mengikut keadaan hati dengan menjiwai peristiwa ketika itu. InshaAllah akan dimuatkan naik satu per satu nanti.

Dalam hidup tak semua yang kita impikan akan jadi kenyataan. Setiap satu kejayaan orang-orang besar di mata kita pasti ada yang tersisih disisi lainnya.

Misalnya sebelum ini niat di hati aktifkan fb untuk berniaga. Banyak ilmu niaga yang diperolehi melalui fb. Begitu jugalah rezekinya tapi dalam pada sibuk itu, anak-anak pun hampir ditolak tepi. Telefon tak boleh renggang. Ketagihan untuk skroll dan skroll.

Jadi 'uninstall' sekejap perlahankan aktiviti kerana banyak leka dan ketenteraman jiwa terganggu. Isyarat dari langit yang sungguh mengesankan.

Dan sesiapa yang taat kepada Allah dan Rasul-Nya dan takut melanggar perintah Allah serta, menjaga dirinya jangan terdedah kepada azab Allah, maka merekalah orang-orang yang beroleh kemenangan. (24:52)

Begitulah pelangi kehidupan. Kadang-kala kita selalu melihat yang gah itu sempurna. Hakikatnya, memang kita akan dapat apa yang kita mahu tetapi kita pasti hilang sesuatu. Kerana kita hanya manusia yang terbatas pada fitrahnya. 


Hidup ialah pilihan yang setiap satunya pasti ada yang perlu dikorbankan. Sama ada wang, masa, hatta kasih sayang.

2 comments:

All about a journal said...

jammed eh...haha..takpa2 asalkan 'ada'.

Ummu Muhammad Abdullah said...

apa yang 'ada' haha...kene pilih za..