11.12.16

TAQWA

Semalam seharian sampai dekat tengah malam, kemas segala jenis fail terutama fail pengurusan TTI yang sepatutnya dikemaskini setahun yang lalu. Itupun baru tapisan pertama. Perlu lagi diperincikan mana yang perlu simpan dan tidak.


Manusia ini nampak sahaja hebat. Boleh buat 3 kerja dalam satu masa. Ala-ala kopi pracampuran 3 in 1.

#UMAstyle = kerja hakiki
#TTIrule = Tadika Tahfiz Iman
#imaniagaMA = niaga suka ria

Sahabat menghadiahi planner kerana menurutnya, si kawan inilah pengurusan masanya paling tiptop. Hakikatnya semua berterabur.

Sebab kita memang tak boleh dapat semua. Pilih yang ini, yang itu tercicir. Pilih yang itu, yang ini tersisih. Jadi, perlu dilepaskan atau melepaskan, berkorban atau dikorbankan.

Jadi, korbankan imaniagaMA dengan tutup Fb sementara waktu. InshaAllah ada gunanya untuk produk anak-anak pula sedikit masa nanti bila sudah sedikit mantap ilmu dijiwa.

Serahkan pengurusan pada staf TTI kesayangan dari sekecil-kecilnya hinggalah sebesar-besarnya termasuk pengurusan akaun keluar masuk. InshaAllah mereka akan lebih faham dan membantu jika ada rezeki mereka membuka perniagaan sendiri nanti. 

Bisnes tadika bukan bisnes untuk kaya. Bisnes pokok sawit. 3 tahun pertama adalah fasa kesakitan. Tahun pertama rugi beribu. Simpanan haji belum diisi dan perlu topap setiap bulan dengan belanja sendiri.

Tahun ini menanti dengan debaran penuh harapan, walaupun tidak untung tapi janganlah rugi keterlaluan. Paling syukur, ada 4 jiwa yang boleh dibantu ekonomi dan Allah izin untuk cuci harta dengan melunaskan zakat pendapatan setiap bulan.

Mudah-mudahan tahun 2017, Allah gantikan semula apa yang kurang dan hilang selama ini dengan kemuliaan.

Dalam pada berkemas-kemas, terjumpa suatu catatan diari yang mengesankan jiwa. Terapi hati anugerah langit tertinggi dari pelbagai cabang hakikat manusiawi.

Taqwa itu lebih mulia daripada yang kamu rahsiakan,
Indah daripada yang kamu tunjukkan,
Dan lebih baik daripada yang kamu simpan.

...Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu...(49:13)

Mengemas sambil jahit hati yang koyak rabak.

1 comment:

Fatin said...

Semoga business 2017 terus maju :)