27.5.11

SUBHANALLAH UNIK!

Ilmu yang sangat mahal dan baru pada saya. Saya mengikuti kisah teman blogger yang saya kenal sebagai Kayzie, seorang ibu yang fully breastfeed anak bujangnya, Faris. Allah mentakdirkan Faris sakit cirit-birit asbab diasuh di taska. Umum mengetahui di taska peluang terdedah kepada pelbagai jenis virus adalah lebih tinggi kerana kepadatan kanak-kanak yang diasuh serentak dari pelbagai latar dan suasana persekitarannya berkumpul di satu bumbung ketika ibu bapa keluar bekerja. Namun ada kata-kata yang pada saya tidak sepatutnya keluar lebih-lebih lagi kawan kita sedang ditimpa kesedihan. Cerita penuh boleh baca disini. Kayzie izin kite quote ;) 
Tidak berapa lama kemudian, persoalan Kayzie tentang 'Kenapa anak sakit walaupun menyusu susu ibu?'  dijawab Allah melalui pembacaannya 'wajib'nya setiap bulan di dalam Majalah Pa Ma.

Subhanallah sangat unik ciptaan Allah yang satu ini! Sebagai contoh, Muhammad dikesan dijangkiti virus selsema dan batuk ketika ini ketika di rumah pengasuhnya kemungkinan jangkitan kuman. Jadi, saya sebagai ibu kepada Muhammad, perlu duduk seketika menyusukan Muhammad di rumah pengasuhnya untuk membolehkan susu mengahsilkan antibodi yang diperlukan Muhammad untuk melawan penyakitnya tadi di rumah pengasuhnya. Susu yang dibekalkan kepada Muhammad di rumah pengasuhnya setiap hari adalah susu yang tidak ada antibodi untuk melawan penyakit kerana diperah bukan ditempat punca penyakit. Maka, peluang untuk cepat sembuh pun rendah. MasyaAllah luar biasa makhluk Allah yang satu ini!

Ini adalah sebahagian ilmu yang sangat berharga buat saya yang Kayzie kongsikan di blognya, iaitu sebahagian  kandungan daripada majalah PaMa. Bacaan lanjut boleh klik sini insyaAllah! Kepada kayzie terima kasih atas perkongsiannya. Allah mengirimkan anda untuk kami semua mendapatkan ilmu dan memanfaatkannya serta mengambil pengajaran dan mencari hikmah tersembunyi disebalik cerita Faris tadi. Semoga Faris sihat dan membesar sebagai muslim yang hebat diredhoi Allah dan Rasul insyaAllah! ;)

8 comments:

farasakura said...

SUBHANALLAH...memang unik kak... tak ramai yang breastfeed anak zaman sekarang walaupun tahu banyak kelebihannya

NurShahFamily said...

besar sungguh keajaiban dr yg esa... semoga kita semua di beri perlindungannya...
amin

Cik Sue said...

Assalam Ummu..
CS dulu pun bagi yg kecik tue susu badan tapi x dpt lama sebab after abis berpantang dah nak pi over the sea...uhuhuhu

@LeenShamsh said...

farasakura: tulah tapi ramai dah bagi..tgk2 kwn2 blogger sume fully bf ;)

nur: subhanallah! ;)

ciksue: waaahhh linnnduu! takpelah ciksue rezeki si cantik tu segitu tapi kire lame jugak tu..bestnye ciksue go over d sea......;)

mariah_smile said...

subhanallah.. semoga Allah memberikanku kesempatan dan kekuatan utk menyusukan Fathiyyah
selama 2 tahun..

@LeenShamsh said...

wah ambik juge name fathi tu ye..fathiyyah sepatah je ke?

Ummi Nur said...

As'kum..
Subhanallah, walhamdulillah..
Ummu Muhammad minta izin copy di blog ye...syukran

@LeenShamsh said...

humayraa silekan.. ;)