10.5.11

LECEHKAH?

Masih berkait dengan isu CD dan breastfeeding berkenaan dengan soalan kawan-kawan saya semalam. Alhamdulillah kawan-kawan saya golongan yang celik IT yang mana mereka selalu juga mencari info berkenaan breastfeeding dan CD. Salah seorang daripadanya berminat untuk menCDkan anaknya kelak dan persoalannya adalah, lecehkah CD?

CD (Cloth Diaper)
Sekiranya bertanya pada saya, tentunya jawapan saya YA! Kerana semestinya memerlukan pengorbanan dan  disiplin yang tinggi. Pada saya, gotong-royong bersama suami itu perlu. Contohnya, tugas membersihkan najis Muhammad adalah tugas suami dan membersihkan CD dari najis juga tugas hakikinya tetapi tidak bermakna saya tidak melakukan hal-hal sedemikian langsung. Semua CD yang telah siap dibersihkan dari najis, diletakkan berhampiran mesin basuh. Selepas itu pula tugas saya memesin, menyidai CD-CD tersebut. Apa yang penting? Kerjasama! ;)

Jimat Sangat!
Terasa sangat pengjimatan yang lebih apabila menggunakan CD. Semasa menggunakan DD (disponsable diaper) sepenuhnya, RM100 perlu diketepikan setiap bulan untuk pampers Muhammad sahaja. Sebelum ini saya menggunakan DD jenama Fitti yang sebungkus besar bersaiz M tidak silap mempunyai 60 keping yang berharga RM26. Kemudian, setelah menggunakan half CD, maksudnya, saya hanya menggunakan CD ketika Muhammad dirumah kecuali tidur malam kerana saya agak fobia CD sentiasa bocor pada waktu malam pada permulaan pemakaiannya. Jadi, tidur malam dan dirumah pengasuhnya menggunakan DD. Saya hanya memerlukan sebungkus DD untuk sebulan. Alhamdulillah setelah fully CD, tiada lagi duit yang perlu diketepikan untuk DD setiap bulan, cuma memerlukan modal yang besar untuk mengumpul CD dalam jumlah yang banyak. Walau bagaimanapun, saya dan suami tidak mampu untuk menCDkan Muhammad ketika bermusafir ;)

Kajian Cepat Ke Tandas
Sebenarnya tujuan utama saya menggunakan CD untuk Muhammad adalah untuk membuat kajian berkenaan dakwaan yang bayi akan cepat ke tandas apabila menggunakan CD. Sekiranya ini berlaku, insyaAllah semakin mudah tugas saya. Target saya, Muhammad berumur 2 tahun, dia tidak perlu lagi berCD. Alhamdulillah jika target saya tercapai awal ;) Mudah-mudahan Allah kurniakan Muhammad bayi yang berjiwa pejuang! Dewasa dari umurnya yang sebenar insyaAllah!

Kebiasaannya, CD-CD Muhammad ini dicuci 2,3 hari sekali kerana stok CD Muhammad bukanlah kategori banyak sangat. Cukup sekadar 2-3 hari penggunaan dan perlu dicuci segera. InsyaAllah saya mahu tambah lagi sekiranya ada jualan murah kerana kasihan juga melihat Abu Muhammad perlu bersegera.

Ini ialah beg yang dihantar ke rumah pengasuhnya. Ada 4 keping CD yang dibekalkan tetapi selalunya digunakan hanya 3 keping sahaja dari 7 pagi hingga 2-3 petang. Beg bintang dipoket kanan beg adalah wet bagnya untuk CD yang telah digunakan.

Breastfeeding
Selain itu, kawan saya yang sama juga bertanya tentang persoalan kesusahan dalam penyusuan susu ibu sepenuhnya dan pemilihan pam yang sesuai. Bagi saya, susu ibu mahupun susu tepung ada kesusahan masing-masing kerana seorang ibu perlu juga berjuang untuk anaknya membesar dengan sihat. Salah satu pro susu ibu adalah, pada waktu malam si ibu atau bapa tidak perlu bersusah payah membuat susu untuk anak berbanding susu tepung. Manakala bayi yang menyusu susu tepung, ibunya pula tidak perlu terkejar-kejar untuk menambah stok EBM. Syor saya, kemungkinan ramai yang diluar sana tidak tahu tentang kebaikan susu ibu. Bukan semua dikurniakan kefahaman sebelum punya anak. Mungkin Allah mentakdirkan ibu-ibu yang dari tidak tahu kepada tahu tentang kebaikan susu ibu setelah memberi susu tepung kepada anaknya. InsyaAllah ada hikmah yang Allah mahu berikan untuk hambaNya insyaAllah! Jangan pernah prejudis. Bersangka baiklah kepada Allah! ;)

Pam Susu
Hampir 4,5 orang kawan saya yang sedang menanti kehadiran orang baru pertama bertanyakan berkenaan pam susu. Dahulu, 6 bulan pertama saya hanya menggunakan pam susu manual jenama Pureen yang harganya kurang dari RM20 kerana kurangnya pendedahan dan mencari info di internet disamping laptop yang meragam tidak dibaiki sehinggalah saya aktif semula berblog setelah habis berpantang. Alhamdulillah Allah luaskan pengetahuan saya tentang pam susu disaat saya hampir hilang semangat ketika puting susu Muhammad koyak dan Muhammad tidak mahu puting susu yang lain. 

Walau bagaimanapun, saya tetap bersyukur dan berterima kasih kepada pam susu Pureen dan konco-konconya (botol+puting ;) yang telah berjasa sejak Muhammad dilahirkan. Alhamdulillah Muhammad dapat bertahan dengan penyusuan susu ibu kerananya dengan izin Allah. Pam susu Pureen dan konco-konconya dalam kenangan ;)

Medela Freestyle
Pam susu idaman yang kini sangat berjasa kepada saya. Perasaan berbaloi datang apabila Muhammad mahu menyusu dengan puting yang dibekalkan bersama set pam ini. Perasaan gembira saya ketika itu sangat luar biasa ;) Sekali lagi kawan saya bertanya tentang pam susu ini, adakah leceh untuk pam, saya memberinya semangat dengan mengatakan, "ketika memandu pun masih boleh pam susu". Sungguh! Saya benar-benar melakukannya ketika memandu sebanyak 2 kali. Kali pertama ketika menghadiri kursus dari 8 pagi sehingga 2 petang dan tiada masa rehat yang panjang. Hanya cukup untuk makan sahaja. Sekali lagi ketika di tempat bertugas yang ketika itu ada pelawat dan kami perlu berada disana sehingga petang iaitu hampir Asar. Jadi, saya hanya sempat pam semasa memandu pulang. Alhamdulillah namapun freestyle! ;)
Kali pertama menggunakan pam susu jenama Medela Freestyle. Alhamdulillah luar biasa banyaknya!

Kaedah Jimat Tidak Memerlukan Pam Susu
Sebenarnya ada kaedah untuk tidak memerlukan pam susu iaitu dengan menggunakan teknik marmet (menggunakan tangan). Seorang rakan setugas saya yang ibunya seorang jururawat, tidak membenarkannya membeli sebarang pam dan botol susu. Ibunya hanya mahu anaknya menggunakan kaedah marmet dan memberi susu menggunakan cawan ketika di rumah pengasuh cucunya kelak. Saya pernah mencari info tentang kaedah marmet, kebanyakkan ibu-ibu yang pandai menggunakan teknik ini mengatakan yang susu boleh dikeluarkan semuanya berbanding menggunakan pam. Ilmu yang cukup berharga bagi sesiapa yang menguasainya ;)

Perjuangan Susu Ibu 
Alhamdulillah Allah izinkan saya memberi penyusuan ekslusif susu ibu tanpa campur susu tepung sehingga sekarang malah Muhammad juga tidak diberi makan lagi sehingga sekarang. Perjuangan saya bermula diawal pagi dan ketika bertugas untuk menambah stok EBM.

Stok susu sangat penting untuk dihantar ke rumah pengasuh dan persediaan sekiranya terjadi emergency yang memerlukan saya meninggalkan Muhammad seketika. Bekas berwarna kuning adalah bekas mengisi EBM untuk dihantar ke rumah pengasuh Muhammad.


Perjuangan penyusuan susu ibu bukan sekadar pam untuk menambah stok EBM tetapi perlu diteruskan dengan mencuci perkakasan pam susu tadi setelah digunakan. Luruskan niat kerana Allah insyaAllah keikhlasan itu datang dan kita pasti gembira dengan kerja-kerja pembersihan ini (ayat semangat untuk yang sedang menaip ;)

Lecehkah? YA! Semuanya leceh! CD leceh sebab perlu dicuci tetapi menjimatkan. Susu ibu leceh. Susu tepung pun sama leceh. Keduanya perlu juga dicuci peralatan botol selepas digunakan. Semuanya memerlukan perjuangan dan pengorbanan si ibu yang bukan sedikit, sesuai dengan kurniaan Allah 'syurga di bawah telapak kaki ibu'. Jom ikhlaskan hati dalam perjuangan ini kerana perjuangan ini bukan sekadar untuk anak pertama tetapi insyaAllah anak-anak seterunya selagi si ibu bernafas. JOM SAMA-SAMA CARI REDHO ALLAH kerana setiap perbuatan tanpa niat kerana Allah adalah sia-sia belaka! Hanya penat bekerja tetapi tiada amalan disisi Allah insyaAllah! ;)

5 comments:

myamyza said...

pengetahuan yang super berharga tengahari ini... saya pun bersemangat same.. tapi apekan daya, dah tak ade rezeki razziq nak berbf...

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

as salam, byk gak stok EBM tueee...

ummu muhammad said...

myza takpe ade hikmah Allah nak bagi..contohnye semakin luas ilmu tentang bf yang myza dapat kan..insyaAllah go 4 d second! heee

kak BSBku: ini tinggal seminggu boleh habes hehhh... ;)

nabilah hani said...

kak lin, bestnye yg boleh sidai botol2 tu. is it brand first yers?

ummu muhammad said...

taklah nabilah..ni beli kat kedai fitti je..tak silap kurang rm10 ke belasan ringgit je tapi ade yg menjadi idaman kalbu..tgk link ni http://www.fabulousmom.com/catalog/product_info.php?cPath=24_100&products_id=455