23.11.11

90 JENIS UBAT ADA BABI

Liqo' bersama adik-beradik 'keluarga kecil' kami baru-baru ini ada mengatakan perihal ubat-ubatan dan sistem hospital. Sekali lagi ditekankan, bukan kami menolak secara total kerana apa pilihan yang ada terutama tempat melahirkan, pembedahan dan perkara-perkara terbatas yang memerlukan khidmat doktor dan hospital. Di entry berkenaan vaksin terdahulu, saya ada mengatakan bahawa terdapat 90 jenis ubat-ubatan yang dipercayai mengandungi bahan-bahan yang tidak halal. Menurut naqibah saya yang menghadiri kuliah ilmu yang dianjurkan oleh Rawatan Komplimentari Insaniah, orang yang ahli perihal ubat-ubatan ini sudah 'tidak tahan' lagi dengan pencemaran-pencemaran yang terdapat di dalam ubat-ubatan kini sehingga terbitnya buku seperti di bawah. Ini adalah hasil carian google saya setelah mendapat tahu yang buku ini telah diterbitkan.

Buku hasil kajian Abdul Rahman B. Pharm, an IIUM Pharmacy graduate (1st batch). Boleh klik ubatdaribabi.com untuk berkenalan dengan penulis.

Menurut insan yang jihadnya kepada makanan dan keprihatinannya kepada segala sesuatu yang masuk ke dalam tubuh anak Adam, sistem hospital kita adalah sistem yang berasaskan sistem gereja. Hasil carian saya mendapati Gereja Katolik Roma telah menyumbangkan kepada masyarakat doktrin-doktrin sosialnya yang telah membimbing para pemimpin untuk memajukan keadilan sosial dan mengembangkan sistem rumah sakit untuk merawat seseorang di Eropah pada abad pertengahan yang berbeda dengan konsep kesediaan untuk merawat berdasarkan balas jasa dari adat Yunani dan kewajiban merawat seseorang atas dasar hubungan keluarga dari adat Romawi. Rumah sakit-rumah sakit ini didirikan untuk melayani "kelompok-kelompok sosial tertentu yang tersisihkan akibat kemiskinan, penyakit, dan usia" menurut ahli sejarah rumah sakit Guenter Risse. Sumber disini. Ini adalah sebahagian sejarah perkembangan hospital pada hari ini dan ianya tidak pelik kerana sistem kita memang terarah ke barat sejak kejatuhan empayar islam dan sistem kekhalifahan pada tahun 1924. Jadi, disini saya nyatakan pegangan kami sememangnya cukup ragu-ragu dengan apa sahaja yang datangnya dari golongan kuffar kerana sejarah membuktikan orang-orang kafir terutamanya yahudi dan nasara laknatullah tidak akan berhenti untuk menjahanamkan umat islam keseluruhannya. Itu sahaja pointnya.


Saya pernah menghadiri mukhayyam bersama Muhammad dan ketika itu saya baru sahaja tahu berkenaan vaksin tersebut dan pada anggapan awal saya, semua akhowat sudah pun mengetahui berkenaan vaksin dan ubat-ubatan moden kini. Nyata sangkaan saya meleset. Dengan niat mahu memberitahu saudara-saudara saya disana, saya terlupa yang saya dikelilingi oleh sisters yang kedoktoran mereka diiktiraf oleh univerisiti terkenal luar negara. Bayangkan saya yang bukan seorang doktor, mana mungkin kata-kata saya boleh diterima pakai tanpa bukti saintifik yang meyakinkan. Saya juga ada 2 orang makcik yang kerjayanya sebagai doktor. Naqibah saya juga pernah bercerita yang pendakwah-pendakwah yang pasangannya, suami atau isterinya doktor turut bersetuju dengan vaksin. Kesimpulannya yang saya buat, semua doktor akan mengeluarkan pendapat yang sama. Pelbagai penyakit masa kini dan vaksin itu memang diperlukan untuk mengubati penyakit. Juga mengikut data yang saya kumpul, kebanyakkan mereka masih tidak mengkaji berkenaan kandungan vaksin dan ubat-ubatan kini. Tidak mengapa, mudah-mudahan Allah bukankan hati-hati para doktor, saintis, farmasis bangkit untuk membuat kajian menyeluruh berkenaan isu ini. Semoga Allah memudahkan urusan-urusan mereka semua untuk ummat khususnya kerana Allah insyaAllah!

Semoga dengan kehadiran buku ini juga, ianya bakal memberi anjakan paradigma kepada orang awam yang jauh dari bidang ubat-ubatan seperti saya untuk lebih berhati-hati dalam membuat PILIHAN insyaAllah!  Disini saya ingin mengucapkan tahniah kepada pihak yang terlibat dalam kajian berkenaan ubat-ubatan ini. Saya cukup memandang tinggi insan-insan yang boleh menjalankan kajian mereka terhadap bidang mereka sendiri tanpa menelan bulat-bulat apa-apa kajian terutama dari pihak yahudi dan nasara laknatullah. Perkembangan yang ditunjukkan iium pharmacy alumni cukup membanggakan apabila ada diantara banyak-banyak orang islam yang mendalami bidang perubatan, Allah bukakan hatinya untuk mengkaji. InsyaAllah kami juga akan segera mendapatkan buku ini secepatnya insyaAllah! Wallahua'lam.

8 comments:

mummyrinazone beauty said...

bhya kna hati2..kak ptgnie bru msk opis n td ada terima dah telekung.mmg puas ati.besar sempurna.mmg puas ati kak.kalu tmpt2 lain tak besar.kecik n jrg..esk try carik maybnk..

@LeenShamsh said...

alhamdulillah nurul suke..semoga amal kite diterima disisi Allah insyaAllah! ;)

mummyrinazone beauty said...

insyaallah.mmg nurul suka.corak n warna tak penting kat telekung2 janji paling2 penting besar n selesa=)nnt nurul post kat entri.kalau untuk budak2 ada tak telekung kak?nnt bila merah 3taun nak pakai kat dierlah=)

tq gak buku mendidik anak mencintai solat.suka sangat=)

@LeenShamsh said...

insyaAllah telekong kanak2 bakal menyusul insyaAllah..insyaAllah balik dari kampung kami luaskan lagi empayer heheh

p/s: terima kaseh tlg promosi ;)

NoEn said...

Alhamdulillah business ibu muhammad makin berkembang :D

p/s:off topic..ekeke

@LeenShamsh said...

noen: mengikut jejak langkah mama alya heheh...t.kaseh noen atas sokongan..banyak tolong mudahkan tukang jait baru ni hehe

Unknown said...

harus di cari buku ini..

@LeenShamsh said...

ha ah kak yong..try dapatkan laporan percuma melalui email utk sedikit intro ;)