12.8.11

SISTEM MENG'KASTA'KAN KITA

Alhamdulillah kita masih lagi diberi nikmat bernafas di pagi hari ke12 Ramadhan yang penuh kesegaran serta nikmat teragung islam dan iman yang mudah-mudahan terpelihara sejahtera sehingga kita kembali bertemuNya insyaAllah! Hari ini saya teringin mahu berkongsi sesuatu yang lebih kepada luahan perasaan tidak senang. Apa yang anda fikirkan tentang tajuk di atas? InsyaAllah masih berkaitan dengan isu vaksin. Kesinambungan tentang entry saya KESAN ANAK TIDAK DIVAKSIN sebelum ini.

Manusia di'kasta'kan. (Ehsan google)

Hanya Sekeping 'Kertas'
Sebelum bercerita panjang, sedikit mukadimah ringkas tentang tajuk sistem meng'kasta'kan kita. Pengalaman bersalin cukup mendidik saya sebenarnya. Disebabkan saya seorang pekerja kerajaan berbekal sekeping sijill yang bercop 'ijazah' yang pada saya hanya sekeping kertas semata. Hanya sebuah pengiktirafan manusia yang saya sendiri tidak pasti apakah status 'sekeping kertas' saya disisi Allah. Mudah-mudahan ianya merupakan ibadah disisi Allah. Disebabkan sekeping kertas yang konon-kononnya begitu berharga, saya ditempatkan di wad 2nd class. First class tidak ada. Jadi, saya berkenalan dengan ramai penjawat awam seperti saya.

Second Class vs Third Class
Apa yang membuat saya begitu tersentak iaitu ketika sedang beratur menunggu giliran check up terakhir sebelum pulang. Jadi, saya beratur bersama-sama dengan ibu-ibu dari wad 3rd class. Saya difahamkan yang rupa-rupanya, banyak perbezaan dari segi layanan dan makanan untuk 2nd dan 3rd class. Kalau 2nd class makan ayam, 3rd class makan ikan kecil-kecil. Buah-buahan juga lain. Kami 2nd class ditempatkan di bilik yang hanya beberapa orang sahaja sedangkan 3rd class dilonggokkan seperti dorm. Ya Allah! Apa perasaan anda ketika ini? Saya sayu.

Kejam!
Beginilah sistem pengkastaan ciptaan manusia. Manusia dibeza-bezakan hak mereka untuk hidup. Sistem yang tidak mengikut kehendak Allah. Bukankah islam mengajar kita berkasih sayang dan semakin ehsan dengan yang lebih memerlukan? Sepatutnya yang berada di 3rd class itulah yang diberi keistimewaan berganda kerana mereka nasib mereka tidak sebaik yang 2nd class. Kalau 2nd class dapat makan sedap-sedap setiap hari, mereka yang 3rd class entah dapat sebulan sekali makan yang sedap-sedap. Betapa mereka sebenarnya lebih memerlukan. Apa salahnya kita meraikan mereka. Sistem yang kejam!

Nasib Baik
Layanan 2nd class apatah lagi 1st class memang dijaga rapi kerana apa? Alasannya semua disitu orang yang 'sekolah' iaitu ada kerja. Jika silap layanan, aduan di suratkhabarlah jawabnya. Sedangkan 3rd class, layanan cukup berbeza. Bak kata mak saya, di situlah segala biasan kemarahan ditempiaskan. Kebanyakkannya. Bukan semua. Saya ulang, kebanyakkannya. Mereka silap sebenarnya, bukan semua orang bekerja itu bijak belaka dan bukan semua yang duduk dirumah tidak tahu perihal dunia luar. Kita yang bekerja sebenarnya Allah mentakdirkan kita bernasib baik. Kita mungkin menang teori di atas kertas, namun universiti kehidupan adalah milik mereka. 

Hanya Sekeping Kertas
Ubahlah tanggapan 'sekeping kertas' itu adalah segala-galanya. Kebanyakkan orang yang berkerja dan pemegang 'degree, master, what ever holder' sangat hairan dengan diri sendiri. Begitu berbangga dengan sekeping kertas pengiktirafan manusia. Seolah-olah yang orang lain yang tidak memiliki apa-apa 'kertas' tiada makna dan nilai untuk hidup. Berbekalkan 'sekeping kertas' pengiktirafan manusia, maka banyakklah harta dunia boleh dibeli. Kereta mewah, rumah besar, dan banyak lagi yang membuatkan mereka semakin tinggi mendongak langit. Buangkan sahaja 'kertas-kertas' anda andai ianya mengundang murka Allah!

Kedatangan Jururawat
Alhamdulillah semalam saya sempat berbual dengan pengasuh Muhammad, ibu Balqis. Semalam telah masuk hari kedua jururawat datang untuk menyuruhnya ke klinik untuk diberikan suntikan vaksin kepada anaknya. Minggu sudah, yang datang hanyalah jururawat biasa yang masih junior. Apa yang lebih mengharukan, ibu Balqis dengan beraninya bertanya kepada mereka 'Apakah yang terkandung di dalam vaksin tersebut?' Namun, mereka tidak dapat memberikan jawapan dengan baik dan hanya memberikan alasan yang vaksin ini adalah untuk mengelakkan kecacatan otak, mengelakkan lumpuh, dos ini dan dos ini perlu tanpa boleh menjawab tepat apa yang ditanya ibu Balqis.

Kedatangan Sister Pula
Semalam pula, bukan jururawat biasa tetapi sister dan mereka sudah menyediakan jawapan untuk ibu Balqis dengan provokasi. 'Tunjukkan bukti yang vaksin tidak baik'. Sekali lagi, mereka tidak juga mampu mengatakan kandungan sebenar vaksin namun menunjukkan pula portfolio dan saranan kerajaan tentang vaksin ini sangat diperlukan. Kemudian, disogokkan pula cerita kelumpuhan, masalah otak dan sebagainya. Alasan paling mudah untuk ibu Balqis kerana 'sangat memeningkan' adalah suaminya tidak mengizinkan. Jadi, disuruhnya memujuk si suami untuk tetap memberikan suntikan. Mungkin mereka merasa tercabar.

Menjejaki Muhammad
Tidak cukup itu, ditanya pula Muhammad. Mereka juga akan menjejaki kami ;D Pucuk dicita, ulam mendatang, kami mengalu-aluakn kedatangan mereka, dipersilakan ;). Mungkin kita perlu kepada sesi perbincangan ilmiah. Saya tidak marah jururawat. Saya faham yang mereka sesungguhnya sedang membuat kerja mereka. Namun sehingga sekarang saya tidak pernah menerima sebarang panggilan telefon untuk menyuruh anak divaksin kecuali ditinggalkan kad dengan tulisan berdakwat merah mengingatkan untuk menghantar Muhammad disuntik. Selepas itu tiada lagi desakan demi desakkan seperti yang terjadi kepada ibu Balqis. Mungkin mereka khuatir saya membuat aduan pelanggan.

Marah
Pernah suatu hari yang mana ketika itu saya dan suami masih jahil tentang isu ini. Kami telah menghantar Muhammad disuntik jika tidak silap ketika 3 bulan di kampung ayah Muhammad. Saya telah memaklumkan bahawa kepada mereka sebelum ini. Namun, tiba-tiba sebaik pulang dari kampung, datang 2 orang jururawat dengan muka masamnya iaitu ekspresi menunjukkan kemarahan kerana menyangka kami tidak menghantar Muhammad untuk disuntik. Termalu sendiri kerana sangkaan mereka silap. Jadi, situasi ini cukup menggambarkan suasana jururawat-jururawat tersebut berhadapan dengan ibu Balqis semalam. Baiklah untuk adil, mungkin kita juga akan melakukan hal yang sama apabila kemahuan dan suruhan kita tidak diendahkan.

Takutkan Aduan Pelanggan
Seperkara yang masih segar diingatan saya ketika mengandungkan Muhammad untuk check up berkala. Saya 'disekolahkan' hanya kerana saya menumpang klinik yang berhadapan dengan tempat bertugas suami. Mereka cukup takut sebenarnya lebih-lebih lagi kepada golongan guru yang boleh sahaja membuat aduan pelanggan. Jadi, situasi ini saya mahu menggambarkan 'layanan' berbeza. Ditegaskan, bukan semua orang 'sekolah', maksudnya yang berkerjaya itu celik, dan bukan semua orang tidak bekerja itu jahil. Tidak semestinya yang duduk rumah tidak tahu apa-apa. Kita selalunya terlalu cepat menghukum. Berapa banyak penjawat awam yang konon-kononnya wanita bekerjaya yang mahir menggunakan kemudahan 'dunia tanpa sempadan'? Sebenarnya ilmu mereka lagi luas dan mereka lagi bertuah!

Astagfirullah! Sesungguhnya saya memang sedang marah dengan sistem kita yang saya kategorikan zalim kerana terang-terangan manusia dikastakan. Ketahuilah sesungguhnya semua manusia tidak kira warna kulit, taraf pendidikan, kerja atau kerja, sekolah atau tidak, semuanya sama disisi Allah. Hanya iman dan taqwa kepada Allah yang membezakan kita sebagai hamba yang semakin menunduk malu kepada Pencipta atau semakin riyak dengan apa yang Allah kurniakan. Layanan yang berbeza cukup membuatkan saya 'muak' dengan sistem kuffar sekarang. Semoga generasi Muhammad dan sahabat-sahabat kecilnya yang bakal merubah sistem-sistem yang terhasil dari perancangan halus tangan-tangan keji yahudi dan nasara laknatullah menjadi sebuah sistem kasih sayang dan ehsan hanya dan kerana Allah! Ya Allah kurniakan kami khalifahMu yang bakal merubah sistem ini menjadi sistem yang disuruh dan diredhoiMu yang bakal memartabatkan islam sebagai 'ustaziatul 'alam'. Ya Rabb perkenankanlah!

Sekiranya penduduk negeri itu, benar-benar beriman dan bertakwa (kepada Allah), tentulah kami (Allah) akan membuka kepada mereka keberkatan hidup yang melimpah ruah, samada dari langit mahupun dari bumi.
(al-a’raf:96).

6 comments:

FADLUL & FIFAH said...

kasta tu mmg tak patut..pdhal kita sama je semua..yg mmbezakan kita iman taqwa...

@LeenShamsh said...

betullah fa..kalau kite sendiri berada di 3rd class ape perasaan kite? jgn2 ubat pun lain2..sistem kite bayak sgt dah kacau bilau..tamadun 'mereka' pun semakin goyah..tgk saje ekonomi dunia semakin merundum..sejarah itu akan berulang dan terus berulanag..sunnatullah yg Allah dah tetapkan..kite perlu main peranan sokong dan cuba utk same2 jadu batu bate dalam mengangkat semula sistem islam..insyaAllah islam pasti akan menang!

puan nina said...

masa bersalinkan Danial, nina dok kelas ketiga..tapi ok2 je..mungkin sebab hospital baru..or sebab hospital ayah dia(sultan Ismail)hahaha =P

@LeenShamsh said...

boleh kite ni dikelas-kelaskan nina..nina dgn kite ape je beze..kite same je nina..patutnye semue perlu dilayan same kelas..tak best sungguh sistem layanan berkelas mcm nih..betape tak patutnye..kite tetap tak setujulah nina ;(

puan nina said...

hee..mungkin nina rasa ok sbb tu hospital baru..kalau masuk HSA mmg kelas ketiga mcm dorm..mmg tak patut..huhu

@LeenShamsh said...

oo hospitl baru ade lgi kt jb ye nina? alhamdulillah..mudahan akan lahir khalifah yg akan pegang portfolio kesihatan yg memperjuangkan hak kesama rataan hehe