13.10.14

BERSALAMAN

Cikgu: Tahun depan awak tak boleh salam teacher dah. Dah besar.
Murid: Tahun depan saya dah tak sekolah sini lagi teacher. Saya nak ke sekolah tahfiz.

MashaAllah betapa sejuknya perut saya mendengar anak tahun 2 saya. Darjah satu dan dua, inshaAllah tiada masalah untuk salam tetapi ianya pada saya mendatangkan masalah pula di akhirnya. Kenapa?

Saya perhatikan, tiada tegahan bersalaman di awalnya, menjadikan anak-anak yang telah mumayyiz, suara pun sudah seperti bapa orang seperti tiada salahnya bersalaman antara murid dan guru. Contohnya di majlis atau program-program keraikan, anak-anak tahun 6 bersalaman dengan guru-guru mereka yang berlainan jantina.

Ada pula sehingga ke tua, guru dan murid tiada batasnya seperti mak dan anak. Si guru boleh mengusap kepala anak muridnya yang telah dewasa. Saya kurang pasti apakah punca situasi ini menjadi biasa.

Adakah guru dan anak murid kurang didikan agama atau ianya telah jatuh tidak mengapa yang melibatkan murid dan guru.

Asbab itu juga, saya tidak berapa raikan anak-anak saya untuk bersalaman dengan sahabat-sahabat saya yang perempuan. InshaAllah pra didikan akhlak supaya mereka lebih prihatin tentang ikhtilat antara lelaki dan perempuan inshaAllah.

InshaAllah sama-samalah kita perbaiki dan betulkan mana yang silap. Mendidik ini memakan masa dan menuntut kesabaran.  Salah didik buruk padanya. Didikan yang betul, inshaAllah saham syurga buat kita.

No comments: