22.10.11

PERKAITAN BULAN HAJI

Alhamdulillah semalam petang ada lagi ilmu baru yang saya perolehi melalui gethering adik-beradik keluarga kecil kami. Minggu sudah, saya ada sertakan ilmu-ilmu yang masih terakam kemas di dalam hati di entry PERKONGSIAN. Alhamdulillah minggu ini kami diizinkan Allah untuk mengurai berkenaan isu semasa dunia dan sedikit perkaitan sirah Rasulullah SAW dengan dunia hari ini.

Surah Al-Kahfi
Semalam majlis dibuka dengan menyambung tadabbur surah al-kahf. Surah al-kahf adalah surah yang dianjurkan Rasulullah SAW dibaca pada malam Jumaat. Sekiranya tidak mampu untuk menghabiskannya pada satu malam, maka ianya boleh dibaca pada keseluruhan jumaat iaitu setiap kali selepas solat sehingga tamat. Dari Ali r.a berkata: Barangsiapa membaca Surah al-Kahfi pada hari Jumaat, maka dia akan terhindar dari segala fitnah sehingga lapan hari yang akan datang walaupun dajjal keluar, dia akan terhindar daripadanya. (Tafsir Ibnu Kathir). InsyaAllah mari sama-sama mengamalkan membaca surah al-kahfi pada malam jumaat menggantikan bacaan surah yasin insyaAllah!

Doa Makan
Kemudian, sedikit tazkirah disampaikan oleh salah seorang daripada kami berkenaan doa. Apa yang menariknya disini yang dikupas oleh naqibah kami kemudiannya, adalah berkenaan doa makan. Nampak seperti remeh namun hakikat penciptaan yang dikaji oleh orang-orang pilihan Allah membuktikan segala kejadian sangat menakjubkan. Subhanallah! Rupa-rupanya, kita perlu membaca doa makan ketika perjalanan menuju ke tempat makan. Bukannya sudah pilih dan ambil segala lauk, barulah membaca doa makan. Apabila dikaji, doa makan yang dibaca sebelum memilih makanan membantu dengan izin Allah membangkit selera ketika itu. Ianya juga membantu seseorang mengambil makanan mengikut keperluan supaya mendapat keberkatan daripada makanan dan tidak membazir dibuang-buang. Oleh itu, mulai hari ini ketika menuju ketempat makanan, fokuskan hati berdoa kepada Allah untuk membantu kita memilih makanan yang bukan sahaja halal tetapi toyyib serta untuk mengelak pembaziran dan mengundang keberkatan rezeki insyaAllah!

Ghazwah Al-Huidaibiyyah
Bertepatan dengan bulan haji, ghazwah al-hudaibiyyah adalah rentetan peristiwa yang mana Rasulullah SAW bersama 1500 umat islam menuju ke mekah untuk menunaikan umrah setelah 6 tahun tidak dibenarkan berbuat demikian. Rasulullah telah memakai ihram jauh sebelum sampai ke mekah dan hanya berbekalkan senjata orang mengembara iaitu pedang bersarung supaya Quraisy mengetahui yang mereka mahu menunaikan umrah dan bukan berperang. Walaupun beberapa orang wakil Quraisy pergi bertemu Rasulullah SAW untuk mengesahkan berita tersebut, pihak Quraisy mekah enggan mempercayai. Setelah sampai di suatu tempat yang bernama Hudaibiyyah yang begitu hampir dengan kota mekah, tercetusnya khabar angin yang Uthman Bin Affan mati dibunuh setelah bertemu dan berunding dengan pihak Quraisy Mekah. Hal demikian membimbangkan Rasulullah SAW dan bersedia untuk berperang dan mereka berbaiah (berjanji) dibawah sebuah pokok. Quraisy Mekah takut dan menganjak mentemarai persetujuan damai bersyarat. Syaratnya, orang islam yang masuk ke Mekah tidak akan dipulangkan kepada Rasulullah SAW tetapi orang Quraisy yang pergi kepada Rasulullah SAW perlu dipulangkan kepada mereka. Syarat ini ditentang keras terutama Umar al-Khatab tetapi Rasulullah SAW dengan bantuan wahyu Allah menerima keputusan Quraisy mekah dengan berlapang dada.

1:1000
Sebenarnya, peperangan al-hudaibiyyah ini adalah signifikan dengan pembukaan kota mekah. Apabila difikirkan semula, ianya pasti menambahkan penduduk mekah yang beragama Islam. Hebat bukan perancangan Allah? Jadi, sejarah ini adalah sunnatullah yang sentiasa berulang dan akan terus berulang. Isu semasa baru-baru ini adalah pertukaran 1000 saudara Palestin kita termasuk wanita-wanita yang salah seorangnya ada kepakaran dalam ketenteraan kita yang dipenjara berpuluh tahun oleh rejim zionis dengan seorang yahudi bernama Sersan Gilad Shalit yang baru hanya dipenjarakan 5 tahun yang merupakan orang penting dalam ketenteraan yahudi. Kecanggihan alat kawalan yahudi laknatullah tidak mampu mengatasi kekuasaan Allah. Yahudi tidak dapat mengesan dimana si laknatullah ini disembunyikan oleh tentera hamas selama 5 tahun. 1000 orang saudara palestin kita pula tidak dilepaskan serentak disebuah kawasan tetapi disetiap pepenjuru palestin. Berita lanjut baca disini atau google sahaja. Jadi, ianya sedikit sebanyak mempunyai kesamaan dengan peperangan al-hudaibiyyah. InsyaAllah ianya bakal meramaikan ummat islam di palestin.

Ajar Anak Benci Zionis
Lagi fakta menarik berkenaan Yahudi, anak-anak mereka semenjak kecil telah diajar untuk membunuh orang islam, kerana itu, mereka membunuh rakyat Palestin umpama manusia yang mati perasaan dan digelar BORN TO KILL! Bayangkan anak-anak sebesar Muhammad, ditanamkan dengan menunjuk setiap orang islam adalah untuk dibunuh. Ummat islam umpama anjing kurang dimata mereka yang patut dibunuh. Oleh sebab itu, ummat islam perlu sedar dan kita juga perlu menanamkan kebencian yang bukan sedikit kepada yahudi laknatullah kepada anak-anak supaya anak-anak kita dapat menentang sepenuh hati sehabis tenaga dan kudrat sebagaimana anak-anak yahudi laknatullah. Mereka mampu kenapa tidak kita? Percayalah yang janji Allah itu benar.

Kismis vs Kurma
Berkenaan isu bulan haji lagi, menurut kajian tentang sebuah hadis Rasulullah SAW berkenaan kismis dan kurma sebenarnya tidak boleh disatukan. Diriwayatkan dari Abu Qatadah r.a, ia berkata, Rasulullah SAW bersabda: Jangan kalian membuat minuman dengan mencampurkan kurma yang hampir matang dengan kurma yang sudah matang. Jangan kalian buat minuman dengan mencampurkan kismis dan kurma. Tetapi pisahkanlah keduanya pada tempatnya masing-masing (HR Bukhari [5602]). Kebiasaannya jemaah yang baru pulang haji atau umrah akan menyatukan kurma, kismis dan pelbagai makanan sunnah di dalam satu plastik untuk diagih-agihkan. Kajian manusia yang dikurniakan Allah untuk jihad makanan mendapati, kurma dan kismis akan membebaskan gas-gas yang berlainan yang apabila berpadu akan menghasilkan ethanol. Ethanol ini adalah sesuatu benda yang membabukkan. Jadi, berhati-hatilah dalam memilih makanan-makanan sunnah yang diawet menjadi kordial minuman mahupun apa-apa sahaja. Jika didapati diawet kurma dan kismis bersama, maksudnya ianya tidak menyihatkan kerana ianya menyalahi sunnah yang ditunjukkan Rasulullah SAW. 

Krisis Makanan Global
Menyentuh berkenaan isu makanan lagi, ekonomi Thailand sudah mencapai tahap kritikal ekoran banjir besar yang melanda wilayah tersebut yang tidak surut-surut sehingga kini memberi kesan yang sangat besar kepada ekonomi dunia terutama negara kita. Kita membeli padi, beras daripada mereka dan keadaan ini cukup membimbangkan. Dunia mungkin berhadapan dengan krisis makanan global dan ianya pasti merupakan salah satu tanda-tanda dunia memang sudah berada dipenghujungnya. Beruntunglah orang-orang miskin yang susah hendak makan kerana kehidupan tanpa makanan sudah sebati dengan mereka. 

Jom Makan Garam!
Contoh terbaik rakyat adalah Palestin. Kajian menunjukkan rakyat Palestin merupakan rakyat tersihat di dunia kerana mereka memakan buah zaitun iaitu salah satu buah di dalam syurga yang mempunyai unsur garam di dalamnya. Salah satu sunnah Rasulullah SAW untuk sihat adalah memakan garam dihujung jari manis kanan sebelum makan. Hikmah disebalik sunnah ini adalah merangsang kelenjar tiroid bersedia untuk makan dan ianya membantu pengagihan makanan dengan betul. Contohnya, protein masuk ke dalam bahagian protein, karbohidrat ke bahagian karbohidrat dan insyaAllah ianya menghindarkan kesalahan memasuki ruang yang salah contohnya protein masuk ke bahagian karbohidrat. Cantik bukan? Allah telah menyediakan kita panduan atau manual yang sangat sempurna iaitu Al-Quran namun apabila kita tidak faham, Allah sediakan kita sunnah Rasulullah SAW untuk dicontohi. Sesungguhnya segala yang dibawa Rasulullah SAW tidak ada kesangsian padanya insyaAllah! Percayalah kepada Allah! Percayalah kepada Rasul! Jom makan garam!

Muaamar Ghadafi & Budak 2 Tahun
Isu luar negara sekali lagi membawa kami menyentuh perihal perdana menteri libya iaitu Muammar Ghadafi yang telah mati terbunuh ditangan rakyatnya sendiri. Dia mati bersama anak lelaki kelimanya. Begitulah aturan Allah untuk manusia yang zalim dan mintalah kepada Allah supaya kita semua dimatikan dalam keadaan mulia. Walaupun dia zalim namun sebagai seorang islam, Allah telah mengajarkan kita kasih sayang. Selebihnya wallahua'lam. Lagi berkenaan isu kanak-kanak 2 tahun yang digilis beberapa kenderaan dan tidak dipedulikan orang sekeliling. MasyaAllah! Sesungguhnya kemajuan sebuah negara menukarkan sifat perikemanusiaan manusia menjadi sifat kebinatangan. Sistem manusia yang sangat bodoh. Beginilah jika Allah itu dipersendakan. Hukum yang Allah telah gariskan di dalam Al-Quran adalah sistem universal yang relevan sepanjang zaman sehingga akhirnya. Namun manusia kini umpama lebih tahu tentang alam ini berbanding Allah.

InsyaAllah setakat itu yang mampu saya rakam dalam keadaan Muhammad yang mood tidak berapa baik semalam. Muhammad mungkin kerisauan tentang ketenatan ummah dan menunjukkan api amarahnya kepada rejim zionis dalam bentuk perlakuan semalam. Mudah-mudahan perkongsian kali ini ada manfaat bersama dan sama-sama berdoa dikurniakan keupayaan untuk sentiasa mengingatiNya, bersyukur dengan segala nikmat kurniaanNya serta diberi kekuatan untuk beramal dengan amalan-amalan yang mendekatkan kita dengan syurga Allah insyaAllah! Wallahua'lam.

9 comments:

Fadlul dan Fifah said...

org nangis tengok budak kna langgar tu!!!serius sedih..undang2 yg merosakkan nilai fitrah!!

ummu muhammad said...

rosak serosaknye! undang2 tak hape2 tak masuk dek akal!

pengemis Cinta~ said...

Assalamualaikum akak..

semoga sihat selalu.sudah lama pc tak menjengah disini.;)

alhamdulillah.terima kasih atas perkongsian ini kak^^

pengemis Cinta~ said...
This comment has been removed by the author.
pengemis Cinta~ said...

akak..terima kasih atas pembetulan itu. dah perbetulkan. syukran kathiran ya kakak. sangat2 terima kasih;)sayang akak..ajaran sesat pc neh.hehe

ummu muhammad said...

PC: sayang PC jugak! ukhuwwah fillah! ;)

NoEn said...

menangis tgk video budak yg kene langgar tu...tersentap sgt2..diorg ni mmg dh tersasar jauh..nyawa manusia tu dh tak bernilai bg mereka dh..perikemanusiaan dh tak de dlm diri dh..masing2 pentingkan diri..

kwn sy pernah ke china..dia cakap keadaan kat sana sgt teruk..sebab tu dia xpelik bende mcm ni akan berlaku..

tp akal logik sy masih xleh terima ape yg dh berlaku baru2 ni..huhu..sgt sedih

ummu muhammad said...

noen mesti terbayang anak kitekan..wahhh mcm manelah perasaan org2 tu..mudah2an Allah kekalkan kite dgn sifat ehsan ;)

wan nurul hezrina said...

good sharing kak=)