15.10.11

PERKONGSIAN

Alhamdulillah semalam adalah hari bertemu 'adik-beradik' keluarga kecil kami. Subhanallah melalui adik-beradik yang mempunyai pelbagai kemahiran dan kepakaran mengikut bidang masing-masing, Allah cabangkan lagi ilmuNya sebagai pengetahuan kami. Sedikit ulasan yang bercampur-campur pada saya menarik sebagai pengetahuan dan kaedah bagi orang yang mampu untuk berfikir dengan izin Allah.

SIAPA KITA?
Muqaddimah liqo' kami dimulai dengan berkenaan SIAPA KITA? Pernah atau tidak kita berfikir tujuan dan matlamat utama penciptaan kita sebagai manusia di dunia ini? Kalau sebagai seorang kanak-kanak, kita mahu segera menjadi dewasa. Kalau seorang murid UPSR, kita mahu mencapai 5A. Sudah mencapai 5A, kita mahu pula mencapai 9A di dalam PMR. Kemudian, mengumpul seberapa banyak A lagi dalam SPM. Tidak cukup lagi, mahu pula ke peringkat ijazah sarjana muda, sarjana, phD dan terakhir sekali adalah mati. Sangkaan kita yang mati adalah destinasi terakhir adalah salah sama sekali. Terlupakah kita yang kita sekarang hidup hanya sementara, mengumpul bekalan untuk dibawa dikehidupan yang lebih kekal dan abadi disana?

Melayu vs Muslim
Seperkara lagi, hari ini kita terlalu mengagungkan semangat nasionalism, semangat patriotik, terlalu berbangga dengan 'kita orang melayu! duduk di tanah melayu!' sehingga terlupa dan tidak pernah berbangga sebagai seorang islam. Dahulu, semasa sistem islam tertegak, semua negara dibawah satu sistem pemerintah berkhalifah. Hanya ada wakil khalifah disetiap negara. Kita diajar mencintai saudara-saudara kita kerana Allah! Hakikat sekarang di zaman sistem pemerintahan sekular, semua negara islam dipecah-pecahkan dan disogok dengan kami berbangga menjadi orang melayu dan bukan kami berbangga sebagai islam. Lihat sahaja dunia arab. Palestin itu letaknya berjiran dengan negara-negara arab namun adakah mereka dibantu oleh negara-negara arab yang berdekatan? Inikan dekat tidak dibantu, apatah lagi kita yang jauh. Berapa ramai daripada kita yang mahu berfikir dan berusaha menunjukkan rasa cinta kepada saudara-saudara kita di Palestin sana? Berhasil bukan PERANCANGAN pihak kuffar dalam memecah belahkan umat islam hari ini yang berlangsung beberapa lama sudah?

Al-Quran = Manusia
Perkaitan manusia dengan Al-Quran adalah rahsia Allah yang ummat islam perlu singkap dan mencari hikmah disebaliknya. Amatlah rugi kerana dizaman kita hari ini, non-muslim lebih mendahului kita dalam mengkaji dan kita pula terima sahaja segala kajian mereka sebagai kitab rujukan utama kita walhal dalam diam, mereka punya perancangan jahat yang hanya dapat dihidu oleh orang-orang yang mampu berfikir dan diberi taufik dan hidayah Allah dalam melaksanakannya insyaAllah. Menurut kajian manusia yang tidak boleh menerima segala kajian yahudi laknatullah, sekiranya seorang manusia diblender, manusia ini tercipta dengan 114 jenis logam yang berbeza sesuai dengan 114 buah surah yang terkandung di dalam Al-Quran. Sebagai contoh, seseorang individu sakit kapala, kencing manis, darah tinggi, maka ada diantara kandungan logam yang berada di dalamnya tidak stabil dan cara menstabilkannya terdapat diantara 114 buah surah yang terkandung di dalam Al-Quran. Cuma, kita tidak tahu surah yang manakah sesuai sebagai penawar ketidak stabilan logam yang berada dibadan kita sehingga menyebabkan asbab sakit tersebut. Cara penyelesaiannya adalah membaca seluruh surah yang terdapat di dalam Al-Quran sebagai usaha penyembuhan bukan cara klinikal.

Kenapa Emas Haram Untuk Lelaki?
Pernah atau tidak kita terfikir, kenapa lelaki haram untuk memakai emas tetapi tidak perempuan. Mengikut kajian manusia ini, rupa-rupanya kandungan logam emas di dalam seorang lelaki sudah memadai dan apabila seorang lelaki memakai emas, ianya akan mempengaruhi sistem dan logam-logam yang telah stabil di dalam badan seorang lelaki. Apabila tidak stabil, maka ianya akan mengundang implikasi kepada kesihatan. Manakala kandungan logam emas di dalam tubuh seorang perempuan pula perlu ditambah sedikit. Oleh sebab itu, perempuan dibolehkan memakai emas tetapi diingatkan bukan sehingga ke siku, rantai sebesar rantai basikal, cukuplah sekadar sebesar seurat benang. Sesungguhnya segala larangan dan suruhan Allah dan Rasul PASTI terkandung hikmah yang bukan sedikit.

Mati Tiba-Tiba
Menurut kajian lagi, ramai dikalangan manusia hari ini yang mati mengejut. Mati tiba-tiba dan selalunya untuk  kes sebegini, doktor akan klasifikasikannya sebagai serangan jantung sebagai punca kematian. Salah satu sebab kepada penyambung mati tiba-tiba adalah riadah pada waktu malam. Di negara barat, saya difahamkan yang mereka hanya ada 2 shif untuk waktu bekerja berbeza dengan Malaysia yang sangat sesuai dengan jolokan slogan 'Malasyia boleh' yang waktu kerjanya sehingga 3 shift dan ianya sebenarnya telah melawan fitrah yang Allah kurniakan. Pada waktu malam adalah masa untuk seorang manusia berehat menunaikan hak badan. Malam adalah masa yang sangat eksklusif untuk beribadat kepada Allah dan kebanyakkan daripada kita sibuk mencari hiburan sebagai contoh bermain futsal. Jadi, sesiapa yang ingin menyumbang kepada sample statistik mati mengejut, dipersilakan beriadah diwaktu malam.

Penawar
InsyaAllah, sebenarnya penawar bagi segala ubat ada di dalam manusia itu sendiri kecuali MATI. Jadikanlah Al-Quran teman yang mesra sebagai kaedah yang paling mustajab menghindar segala penyakit. Kenapa saudara kita di Palestin sana merupakan manusia yang paling sihat di dunia? Jawapannya, mereka KURANG MAKAN. Mereka hanya makan apa-apa yang ada tumbuh secara semula jadi dipersekitaran kita. Tidak ada makanan segera. Tidak ada makanan ringan. Bandingkan dengan kita di sini. Cukup meriah sehingga terpaksa memakan ubat bagai memakan nasi. Saya sendiri pernah melihat ubat-ubatan pesakit darah tinggi dan kencing manis. Begitu banyak dan mereka makan sehingga bertahun-tahun namun sakitnya tidak pula sembuh dan ianya sebenarnya bakal merosakkan buah pinggang akibat kekerapan yang tinggi memakan ubat. Ubat hanya meredakan kesakitan yang bersifat sementara dan bukan sebagai alat penyembuhan. Maka tidak pelik statistik kematian yang melibatkan pesakit darah tinggi dan kencing manis sentiasa menunjukkan peningkatan. Disini, bukan saya membenci ubat-ubatan tetapi mahu mengajak rakan-rakan fillah duduk seketika dan berfikir daripada Siapakah penyakit ini datang dan Siapakah yang layak kita memohon dan bergantung penuh harap dalam menyembuhkan penyakit tersebut? Peringatan yang ketat untuk diri saya sendiri insyaAllah. Kita hari ini termasuk saya begitu kelam-kabut sekiranya ditimpa sakit lebih-lebih lagi si anak.

Penyusuan Eksklusif 2 Tahun
Berkenaan kajian saya tentang penyusuan 2 tahun penuh tanpa makanan pejal, saya mendapat respon positif di dalam entry PILIHLAH TERBAIK KERANA ALLAH. Rupa-rupanya masih ada manusia yang menyambut sunnah Rasulullah SAW ini dengan baik dengan izin Allah. Maksudnya, ianya bukan mustahil. Saya pernah mendapat mesej tentang penyusuan eksklusif 2 tahun yang mana ianya sedikit sebanyak memberi tamparan berbekas dihati saya. Saya sertakan mesejnya disini dengan membetulkan beberapa tatabahasa 'kalau ikut pada sunnah begitulah, tapi kalau ia tidak mencukupi perlu ditambah..kehidupan kita hari ini banyak yang rosak, tidak cukup yakin pada rezeki 'susu' yang Allah dah beri, tak sabar semasa menyusukan, tak ikhlas pada tenaga yang digunakan untuk menyusukan kadangkala kita tak redha dengan apa yang Allah kurniakan'. Jujurnya saya terpukul dengan kata-kata 'tidak yakin' pada Allah. Sebagai contoh ketika Muhammad tidak sihat, saya cukup takut sekiranya Muhammad semput. Begitulah saya contohnya diri saya yang tidak menyeluruh dalam keyakinan terhadap susu kurniaan Allah yang begitu unik. Muhammad memang tidak diberi makan berjadual dan hanya menyusu sebagai makanan dan minumannya sehingga kini tetapi Muhammad sudah pun makan kismis, kurma dan pelbagai makanan sunnah. Jadi, Muhammad tidak diberi izin untuk eksklusif seratus peratus asbab kealpaan ibunya. Berkenaan penyusuan selepas 2 tahun, saya difahamkan, kandungan susu tersebut tidak lagi punya khasiat-khasiat seperti mana dalam tempoh 2 tahun seperti mana yang Allah perintahkan di dalam Al-Quran dan sekiranya kita mahu meneruskannya, anak tidak mendapat khasiat dan ibu pula hanya mendapat penat. Wallahua'lam.

Bekal Kurma
Menyentuh berkenaan penyusuan lagi, kepada ibu-ibu yang sedang menanti kelahiran pertama dan berazam untuk penyusuan eksklusif, siapkan mental anda yang mungkin susu anda boleh keluar meriah sebaik melahirnya atau lambat sedikit sehingga anak boleh terkena jaundice (kuning). Melalui pembacaan saya di blog puan hafizah, bayi yang baru dilahirkan mampu bertahan tanpa susu selama 3 hari dan si ibu perlu sentiasa membiarkan si anak merangsang air susu sehingga air susu mampu keluar. Teknik memberi susu juga perlu diberi perhatian dan yang terpenting ketenangan dalam berhadapan kelahiran pertama. Pernah naqibah saya berpesan kepada seorang doktor muda yang bakal melahirkan anak pertama supaya membawa bekal kurma insyaAllah sempena mengambil ikhtibar maryam yang memakan buah kurma sambil mengoncang pohon kurma atas arahan wahyu untuk memudahkannya melahirkan Nabi Isa, namun dipandang sepi dan saya faham disebabkan naqibah saya bukan seorang bersijilkan doktor mahupun siapa-siapa yang cakap-cakapnya mungkin tidak didengar oleh orang berpelajaran (naqibah saya juga seorang degree holder). Akhirnya takdir Allah, si doktor muda melahirkan secara pembedahan. Semuanya adalah takdir Allah normal atau pembedahan dan bagi saya, kisah ini punya ikhtibarnya iaitu, pandanglah semua orang dengan kedua-dua belah mata walau dia bukan siapa-siapa.

Mati Syahid
Lagi, kami berbincang tentang mati syahid. Semua orang islam perlu menanamkan cita-cita untuk mati syahid. Mati syahid sekiranya kita kaji adalah kurniaan kepada manusia luar biasa dan mereka semua begitu dekat dengan Allah. Mati syahid ini adalah untuk insan-insan terpilih. Mereka tidak dimandikan dan terus dikafankan. Darah mereka yang mengalir adalah saksi. Diceritakan, terdapat seorang anak yang meninggal ketika digali lubang perkuburan, ditakdirkan tercangkul badan si ayah yang mati syahid. Subhanallah sungguh ajaib kerana darah mereka masih segar mengalir walaupun telah beberapa tahun mati. Benarlah firman Allah, kitya menyangka mereka telah mati tetapi sebenarnya mereka masih hidup. Quraish Shihab berkata: Sekali-kali janganlah engkau wahai Muhammad atau siapapun yang dapat ditujukan kepadanya pesanan ini, mengira apatah lagi menduga keras atau yakin bahawa orang-orang yang gugur di jalan Allah SWT baik dalam perang Uhud itu mahupun selainnya adalah orang yang telah mati. Sekarang ini bahkan mereka itu hidup dengan kehidupan yang berbeza dengan kehidupan kamu. Kerana hidup mereka di sisi Tuhan mereka yang Maha Agung dalam keadaan mereka dianugerahkan rezeki yang sesuai dengan alam tempat mereka kini berada, dan sesuai pula dengan nilai perjuangan mereka dan kebesaran serta kemurahan Allah SWT. Lihat sini.

Senyuman penghuni syurga. Ya Allah muliakan kami dengan mati syahid!

Alam Barzah
Bab tauhid pula kami membincangkan berkenaan alam barzah. Kita sekarang yang masih diberi nikmat hidup, hanya sedang berada difasa kedua dan kita masih berbaki 5 fasa untuk melengkapkan keseluruhan 7 fasa kehidupan seorang manusia sehingga destinasi syurga atau neraka. Alam barzah adalah fasa ketiga sesudah mati dan alam kubur adalah permulaan alam barzah. Syurga atau neraka habuan kita nanti sudah tertunjuk semenjak di alam kubur lagi. Ya Allah setiap apa yang kita lakukan akan dikira walau sebesar zarah sekalipun tidak terlepas dari neraca timbangan Allah nanti. Terasa kecut segala anggota badan seandainya Allah mencabut nyawa saya dalam keadaan tidak bersedia. Ya Allah bantulah kami untuk bertemu denganMu dalam keadaan sangat bersedia. Tidak sanggup kami menghuni nerakaMu dan redholah kami ke syurgaMu. Ampunilah kami ya Allah! Sungguh terlalu banyak dosa dan kerosakkan yang telah kami lakukan dibumiMu ini. Mati itu pasti!

InsyaAllah setakat ini sahaja intipati yang mampu dirakam oleh hati saya selama 2 jam duduk bersama adik-beradik keluarga kecil saya. Mudah-mudahan perkongsian ini ada manfaat bersama dan mohon maaf andai tulisan-tulisan saya sebelum, sekarang dan selepas ini banyak menyentuh sensitiviti banyak pihak. Ketahuilah bukan mahu mencari kesalahan kerana saya juga seorang manusia yang sering melakukan kesalahan dan mudah-mudahan ianya menjadi ikhtibar untuk yang belum dan semoga tidak melakukan kesilapan yang sama. Kadangkala kita memerlukan peringatan yang agak kasar sehingga menyentap, supaya ianya kekal dalam hati dan mudah-mudahan Allah kurniakan keupayaan untuk kita mengatasinya dan mengamalkan hanya dan kerana Allah insyaAllah! Sesungguhnya yang baik dari Allah dan yang tidak baik juga dari Allah atas kelemahan saya sebagai manusia biasa. Ampun dan maaf daripada saya. Wallahua'lam. 

6 comments:

NoEn said...

ilmu baru..sebelum ni tak tahu pun xelok beriadah diwaktu mlm..

@LeenShamsh said...

tulah byk dapat kelmarin..manusie hari ini banyk yg lawan fitrah..

mummyrinazone beauty said...

waaah sukalah entri nie..nurul rasa mmg byk betulnya..ttg emas tuh mmg baru tau..adalah tau lelaki haram pakai emas tp tak tau sbb musababnya..

yang mati tiba2 pulak mmg setuju..dulu kalau studi malam sangat lepas pukul 12mlm mmg esk akan pening sampai petang,pastu try ubah tido dulu pastu baru bangun dlam jam 4 n terus sampai lepas subuh.baru okey n senang penerimaan ilmu masa tuh.mcm main futsal mmg bagus,sihat tapi waktu bermain malam mmg tak kena.dahlah fenat=)

penyusuan-mmg makan kurma masa awal kelahiran bayi..nurul amalkan n sentiasa yakin susu ada.mmg sedih kak,nuul tgk awal2 kelahiran ada ibu2 yang bg botol.susu tepung pada bayi.mmg sakit mata tgk.alasan tiada susu.tp hanya mampu bersedih dalam hatijerlah..yang penting kita kena yakin..tp bila ytanya2 yang ibu tuh anak ke empat dah.bukan anak petama.pttnya dah tau ttg penyusuan susu ibu.

@LeenShamsh said...

nurul: duduk di dalam majlis ilmu utk yg mencari redho Allah insyaAllah mengundang barokah yg bukan sedikit..best! ;)

nabilah said...

salam. kak lin.. sy rindu dgn blog ni maaf agak sibuk beberapa minggu ni. seronoknya... akak, sy dahagakan ilmu2 mcm ni... boleh sy nak minta no. phone akak? bila2 free, sy nak bincang pasal kehidupan, bila2 sy dtg johor, sy nak ziarah akak dan muhammad.. ni email sy: nabilah_hani@yahoo.com. maaf kalau mengganggu ruang peribadi akak.

@LeenShamsh said...

nabilah dear..insyaAllah boleh sgt..insyaAllah k.lin email nanti ;)