20.6.11

DIPAKSA MATI!

Pernah satu masa, negara kita ini mengambil tindakan drastik menggunakan kerusi elektrik untuk mengurangkan jumlah penduduk yang semakin membebankan negara. Saya merupakan antara nama-nama yang naik untuk menemui ajal di kerusi elektrik tersebut. Bayangkanlah perasaan saya ketika itu. Maut bagai mengejar memaksa untuk mati. Sebelum saya menemui ajal dikerusi elektrik tersebut, saya diminta penguasa untuk memberi kata-kata terakhir.

Terbayang Dosa-Dosa
Apa yang bermain dikepala saya hanyalah, adakah Allah mahu berjumpa denganku? Layakkah aku untuk berjumpa Allah? Ya Allah! Saya tersangat takut untuk menghadapi kematian ketika itu. Dengan kaki yang menggeletar, saya pergi ke rostrum untuk kata-kata yang terakhir. Saya hanya terbayang-bayang dosa-dosa saya sesama manusia yang perlu dibereskan sebelum saya meninggalkan dunia. Adakah mereka sudah mengampunkan saya? Kadangkala tanpa sedar kita telah menyakiti orang-orang disekeliling kita. Air mata saya ketika itu semakin tidak terbendung lagi. Saya tidak mampu untuk berucap panjang. Saya kemudian dibawa semula ke kerusi elektrik tersebut.

Terlupa Suami
Sampai dikerusi elektrik tersebut, barulah saya teringat akan suami. Saya lupa untuk meminta keampunan dan keredhoannya sepanjang saya menjadi isterinya. Saya lupa untuk meminta dihalalkan segala makan minum saya. Saya lupa meminta keredhoannya agar saya tenang disana. Ya Allah, masa sudah semakin dekat untuk dijemput Malaikat Izrael dan akhirnya...

Tidak Bersedia
...saya tersedar daripada tidur dalam keadaan terkejut. Betapa nipisnya iman saya menghadapi kematian. Betapa tidak bersedianya saya untuk menghadap Allah. Pelbagai persoalan timbul dibenak hanya selepas mimpi dikejar maut. Saya mula terbayang ibadat-ibadat saya yang hanya ditemani leka dan tersangat kurang. Saya kembali merenung semua pekerjaan saya, adakah Allah suka? Adakah Allah redho? Adakah semata-mata kerana Allah?

Impak Yang Besar
Sesungguhnya mimpi saya beberapa bulan sudah, memberikan impak yang sangat besar kepada saya. Sepanjang seminggu dua, saya ditemani kematian dihati. Apabila memandu mahupun hanya duduk disebelah pemandu sambil memangku Muhammad. Ketika saya duduk bersendirian. Setiap hanyun langkah saya hanya memikirkan kematian yang sebenarnya dekat! Andai Allah menimpakan tazkirahnya ketika ini dan itu, dan kemudian ajal saya telah tertulis di Loh Mahfuz dalam keadaan sedemikian, apakah saya mampu untuk menjawab segala persoalan Mungkar dan Nangkir di dalam perut tanah nanti? Ya Allah saya begitu takut!

Hidup Mahu Apa?
Hari ini Allah memberi saya kekuatan untuk tulis kisah mati saya yang dipaksa dan sekaligus memberi impak yang mendalam kepada keseluruhan hidup saya hampir 2 minggu setelah mimpi itu. Saya terkenang kata-kata suami saya, hidup ini mahu apa? Apa sangat yang mahu dikejar? Hanya redho Allah, jawab saya. Memang terlalu banyak perkara-perkara yang kita lakukan membuatkan kita lupa akan kematian yang selalu mengintai. Setiap hari hanya mahu fikir kaya cepat dan tidak pernah menilai adakah pekerjaan itu halal disisi Allah yang tidak menyalahi syariat. Wang, wang dan wang!

Apa Jenis Kematian
Saya masih terbayang-bayang, apa jenis kematiankah yang menanti saya. Adakah seperti tadi? Berakhir di kerusi elektrik? Ketika di rostrum di dalam mimpi itu, saya sempat juga mengatakan, saya tidak mahu kematian saya berkahir begitu. Saya mahu kematian saya berakhir ketika saya bersujud. Syahid. Saya mahukan kematian saya dalam kemuliaan. Ya Allah hinanya aku untuk meminta-minta yang langsung tidak layak dan setimpal dengan pengabdianku kepadaMu ya Allah!

Andai Ini Yang Terkhir Kalinya
Sebenarnya, setiap kali saya menghantar suami ke muka pintu ketika dia melangkah keluar berjihad ke masjid dan surau walau sempat hanya dengan mata, hati saya terdetik, andai ini perpisahan terakhir kita. Saya sangat redho dengannya dan saya berharap suami juga redho dengan saya. Suami umpama kurniaan yang tidak ada tolok bandingnya untuk saya di dunia. Dia terlalu banyak meringankan bebanan saya. Pendek kata segala urusan rumah sememangnya tugasnya.

Begitu juga ketika menghantar Muhammad ke rumah pengasuhnya. Sekali lagi hati saya terdetik, andai ini yang terakhir kalinya saya dapat memeluk dan mencium Muhammad, saya redho dengan sesungguhnya. Boleh jadi Muhammad pergi dahulu. Boleh jadi juga saya pergi dahulu. Andai sesuatu berlaku kepadanya  yang menjadi asbab kematiannya, insyaAllah saya bersedia kerana saya sedar semuanya hanya pinjaman Allah untuk saya yang entah berapa lama. Hanya seorang ibu yang faham kasih seorang ibu kepada anaknya. Saya sedang berlatih untuk melepaskan Muhammad menuntut ilmu kemana-mana dimasa usianya yang muda bahkan menghadapi kematiannya juga orang-orang penting dalam hidup saya. Saya perlu sediakan minda dan hati andai ianya berlaku dengan tiba-tiba. Saya mahu saya redho dan tidak menyalahkan takdir Allah.

Pinjaman Belaka
Sekali lagi saya renung nikmat Allah kepada saya. Terlalu banyak tidak terhitung. Penyudahnya, kita hanya dibungkus dengan kain kapan dan diletakkan nesan sebagai tanda meninggalnya kita. Baju kurung, bag sekolah, kereta, suami, anak, semuanya saya perlu tinggalkan. Hanya doa anak yang soleh, sedeqah jariah berpanjangan dan ilmu yang bermanfaat mengiringi dan bekalan kita disana. Semuanya hanya pinjaman belaka!

Ya Allah matikan aku dalam keadaan aqidah yang sejahtera ya Allah! Akhiri hidupku hanya dengan redhoMu ya Allah! Matikan aku dalam keadaan aku bersedia untuk bergembira dengan para kekasihMu ya Allah! Perkenankanlah doa hambaMu yang sungguh hina ini ya Allah!

10 comments:

Ibu Yusuf Maryam said...

Amin ya Rabbal A'lamin..

AishaAminudin said...

amin..

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

aminnnn..

Cik Sue said...

Ya Allah Ummu, bila bace n3 nie tetiba teringat dosa2 lalu...uwwaaaaaaaa...terima kasih Ummu kerana n3 ummu banyak menginsaf CS....Terima kasih, terima kasih..Muhammad sihat ker???

myamyza said...

kite selalu juga fikirkan mati.. setiap kali keluar rumah mesti terfikir akan ajal kite.. suami keluar sekejap malam2 pun fikir benda2 buruk.. kite juga selalu mengandaikan diri kite berada di situasu itu, sesungguhnya semua hanya pinjaman ALLAH kepada kite.. semoga kite sama2 dalam redho ALLAH.
AMINN AMINNN...

@LeenShamsh said...

kak zefa, aisha, kak BSB: semoge mati kite dlm iman

CS: memang takut CS..semoge Allah muliakan kematian kita..Muhammad alhamdulillah sihat..luar biase kelasakkannye...uh kurus keringlah daku bermain kejar-kejaran dengannye..hehe

p/s: baru nk insaf CS da buat kite senyum2 balik keje nih heheh

myza: mudah2an ketakutan kite akan kematian dikire ibadat disisi Allah kan..ingat mati dapat pahale..Allah memang Maha Pemurah ;)

kayzie said...

amiin..tersentuh dgn entry ni..

@LeenShamsh said...

kayzie memang sadis mimpi tu..menggeletar bangun tidur..kejam je rase dipakse mati dgn kerusi elektrik..

Dyan Mustakip Lee said...

tersentuh baca entri ni ..

@LeenShamsh said...

dyan: memng trauma 2minggu...mati memg terapi terbaek hati insyaAllah :)