20.9.14

RESEPI POPCORN ORGANIK

InshaAllah resepi paling mudah saya pernah buat. Anda hanya memerlukan periuk yang sekiranya dapat, penutupnya lutsinar supaya dapat melihat sendiri kejadian letupan di dalam periuk :D. Bagaimana sebutir jagung kering boleh mengembang seperti bungaan yang cantik.

MashaAllah sungguh mempersona.

Ini dia jagung kering.

Masukkan sesudu minyak masak dan popcorn muat tapak periuk. Nyalakan api paling kecil.

Lebih kurang 5-10 minit popcorn sudah berbunga.

Sirakan popcorn sesuka hati. Untuk kali pertama ini, saya cairkan butter dan campurkan gula merah. Gaul rata. Ala-ala karamel.

InshaAllah cita-cita saya mahu cuba popcorn ala-ala popcorn mahal, garrate popcorn yang hanya ada di KLCC dan Alamanda sekiranya saya tidak silap. Saya sendiri pun tahu melalui adik-beradik saya. Garrate popcorn yang menjadi asbab ianya sedap ialah digaul bersama karamel dan kacang-kacang yang sedang. MashaAllah.

Jazakillah kepada Puan Hafizah Salleh atas resepi popcorn beliau yang sungguh mudah. InshaAllah akan diusahakan bersama-sama tentera-tentera Allah di TTM ;).

1 comment:

ruslina said...

Wah puan. Makin advance. Ini fav snack famili saya. Popcorn ni tinggi fiber, sgt bagus utk anak yg kurang diet fiber.