8.9.14

BEKAM

Sepatutnya awal tahun ini, saya bersama-sama sahabat Jelitawan Organik menghadiri kursus bekam yang diadakan di TIAF, Melaka jika saya tidak silap. Rata-rata sahabat-sahabat saya di JLo sangat kenal dengan Ustaz TIAF dan keluarganya melalui FB. Asbab saya masih pening penggunaan FB, saya masih belum pandai 'follow' orang dalam FB.

Takdir Allah, setiap kali dibuka kursus bekam dan maklumat disampaikan sahabat saya, Ummu Ahmads, kami sentiasa bertindih program. Maka, saya yakin inshaAllah Allah pasti temukan kami untuk meneguk ilmu mereka pada masa yang paling tepat. Cuma saya sempat minta sahabat saya yang menghadiri kursus untuk meminta keizinan mereka mengajar saya sedikit sebanyak ilmu bekam.

Saya terlalu ingin bekam. Bekam adalah salah satu sunnah perubatan Ar-Rasul. Mengikut PTT, bekam dapat membuang segala toksin dan benda-benda jahat dalam tubuh melalui pemakanan kita yang memang dijamin lebih banyak mudarat dan manfaat. Kesan makanan kita hari ini bukan ketika ini tetapi inshaAllah kesannya dalam 10 tahun akan datang.

Alhamdulillah semasa Aidilfitri 1435, JLo Puan Dee sudi ziarah saya dan merasmikan set bekam saya yang masih belum pernah digunakan lagi. Model bekamnya adalah JLo Puan Aza dan kami juga membekam diri sendiri seperti di kaki.

Set bekam saya yang beli secara berjemaah dengan geng JLo.

Ini dia darah yang tidak diperlukan ditubuh ayahanda saya. Darah yang berumur 55 tahun yang baru pertama kali dikeluarkan.

Inilah hasilnya seperti dadih.

Ini pula di bahagian kaki. Saya lupa, kaki abah atau adik lelaki saya.

Semasa pertama kali membekam, saya ada membuat kesilapan teknikal. Untuk sekali bekam, hanya dibenarkan 4 tempat sahaja. Tidak boleh lebih. Alhamdulillah Allah izinkan saya merasai sunnah berbekam melalui ahli keluarga. Mak, abah dan adik lelaki saya serta bahagian kaki zauji (zauji kurang yakin dengan saya :D). Adik lelaki yang bongsu pun telah mahir menggunakan peralatan bekam. Jazakillah JLo Puan Dee. Semoga Allah memudahkan urusan anda sekeluarga asbab menyebarkan cinta Ar-Rasul melalui sunnah bekam kepada kami inshaAllah. ;)

Subhanallah, rasa puas dapat menyebarkan cinta Ar-Rasul melalui bekam. Ditempat saya juga, saya pernah ternampak terdapat pusat rawatan bekam yang besar dan baru. Alhamdulillah, semakin ramai ummat akhir zaman ini telah kembali kepada perubatan gaya Ar-Rasul inshaAllah. InshaAllah dengan izin Allah, saya mahu mendalami sunnah berbekam bersama zauji dan perturunkan kepada anak-anak kami pula inshaAllah wa tabarakallah!

Said bin Jubir berkata dari Ibn Abbas r.a bahwa Rasulullah saw bersabda:
"Kesembuhan dapat diperoleh dengan tiga cara: pertama dengan meminum madu (dengan obat herbal), kedua dengan berbekam/hijamah, dan ketiga dengan (terapi) besi panas. Dan aku tidak menganjurkan umatku untuk melakukan pengobatan dengan besi panas." (HR. Bukhori) [sumber]

2 comments:

UmmiAbi said...

Barakallahu fiki..K'leen sayang..
Best kan bekam... Nak cop gaklah k'dee utk bekam...hihi. Reen setakat ni sempat bekam zauji je..Tupun takut risau terketar2 nak buat. Risau dia sakit padahal dia steady je..huhu

Ummu Muhammad said...

Reenku sayang fillah...kakleen family kate hati kering ceh! sebb tu anak2ku boleh disunatkan mase kecik..suami je tak brp nk yakin pasal tak gi kursuskan..bekam kaki die je yg dekat buku lali tu..kire mcm jadi tukg bekam, diri sendiri baru dapat bekam kaki kat buku lali tu juge..kene cop dee kalau balik bp heeee ;D