27.1.14

KURANGKAN MAKAN DAGING

Saya pernah terbaca wishlist kepunyaan seorang shaikh yang antara satunya ialah mengurangkan makan daging. Hanya satu yang terlintas di hati saya ketika itu. Mungkin ternakan yang ada semuanya tidak selamat kerana kita pun maklum semua ternakan seperti ayam, lembu, kambing disuntik dengan vaksin dan pastinya ada kesan dari pencemaran suntikan tadi.

Alhamdulillah Allah jawab sekali lagi dengan jelas melalui Utusan Pengguna Persatuan Pulau Pinang jilid 38, bilingan 5 berkenaan KUMAN KEBAL PEMBAWA MAUT DALAM DAGING. MashaAllah! Selepas baca, suami ajak balik kampung ternak dan bertani sendiri. Haiyak!

Muka depan.

Menurut muka hadapan utusan pengguna ini, penggunaan berlebihan antibiotik untuk mempercepatkan pembesaran, mencegah penyakit dan merawat haiwan ladang menghasilkan kuman kebal di dalam haiwan tersebut dan kita terdedah kepada kuman ini ketika pengendalian atau memakan daging yang kurang masak.

Tiba-tiba saya terkenang kisah beberapa orang maut selepas menghadiri majlis perkahwinan berita hangat tidak lama dahulu.

Kronologi penyalahgunaan antibiotik kepada ternakan.

Penggunaan berlebihan antibiotik dalam pertanian meluaskan perebakan kuman kebal yang imun kepada ubat biasa:
1. Antibiotik diberikan kepada haiwan ladang untuk menggalakkan pembesaran dan mencegah penyakit.
2. Antibiotik melindungi haiwan daripada jangkitan bakteria jenis yang diketahui.
3. Mutasi dari bakteria kebal antibiotik mencemarkan daging.
4. Manusia terjejas oleh bakteria selepas memakan daging yang dijangkiti.
5. Antibiotik yang sama diberikan kepada manusia tidakberkesan memandangkan patogen sudah pun imun.

Antibiotik yang sama diberikan kepada manusia? T__T. Memang benarkan kata seorang puan tabib terpercaya kami berkenaan isu vaksin. Beliau sendiri doktor dan sangat kasihan dengan anak-anak tabib-tabib keseluruhannya kerana sememangnya anak-anak tabiblah yang akan dapat cukup 2 tahun vaksin kerana percayanya makpak mereka terhadap apa yang mereka belajar dalam sistem zionis ini T__T.

Ancaman mala petaka.

Antibiotik berkesan untuk menentang penyakit tetapi penggunaan berlebihan antibiotik membantu menghasilkan bakteria yang hidup lebih lama mengatasi ubat yang digunakan untuk merawatnya. Kekebalan antibiotik semakin pantas berkembang dan menjadi masalah yang bahaya. Pemimpin kesihatan dunia menjelaskan bakteria kebal antibiotik sebagai 'mimpi ngeri bakteria' yang mendedahkan ancaman mala petaka kepada manusia di seluruh dunia. [Pusat kawalan dan pencegahan penyakit (CDC) Amerika Syarikat]

Semuanya racun dalam sedap kita makan. Ikan pun diletakkan ubat untuk mengekalkan kesegaran. Telur ayam pun sama. Paling menyedihkan, bukan sahaja haiwan dan tumbuhan dimanipulasikan, bayi-bayi kita dan kita juga adalah mangsa kepada sebuah sistem yang binasa. T__T

Sentiasalah dalam zikir ketika menyediakan makanan. Mohon Allah bantu hilangkan kemudaratan dalam makanan yang kita sediakan atau makan. Doa adalah senjata paling mustajab untuk kita. Doa adalah keajaiban buat kita dan kerahsiaan disisi Allah. Sayangnya Allah pada kita ;).

Ini pendapat peribadi saya. Anda boleh sahaja tidak bersetuju. Tiada masalah. :D.

3 comments:

Adyshariz said...

assalammualaikum..

betul tu kurgkan makan daging, dan benda berdarah, bykan sayur dan minum air masak lebih elok..

><

Nur Alya said...

uwaaaa..sejak akhir-akhir ni asyik nak makan daging je.
okay2..nak stop da :))

Ummu Muhammad said...

waalakumussm lame tk dgr kaba ;)
sayur buah pun kene rendam air perahan lemon atau air garam nk kurgkan racun T__T
air pun ade klorin T__T tu yg masak mcm mane pun sakit tekak T__T
asbab saje T__T

alya: kan..dah lah i is suke bariani kambing..muudah2an kambing tempatan yg sihat pokcik tu masak