6.11.13

WW- KEJU HOMEMADE

Entry ringkas ;). Menghadapi minggu-minggu terakhir tersibuk. Masih tentang resepi homemade ;). InshaAllah kami dalam proses cuba untuk senatural yang mungkin walaupun hakikatnya memang penat :P. Kali ini resepi keju homemade yang sangat mudah.

Bahannya ialah susu lembu segar (bukan jenis kotak di pasaraya) dan lemon. Sukatan 2 cawan susu bersamaan 4 senduk perahan lemon.

Panaskan susu dengan api yang perlahan sehingga mendidih dan tutup. Sejukkan dalam 5-10 minit sebelum tuang perahan lemon. Biarkan seketika lagi.

Tapis sebatian tersebut sehingga tiada air tersisa. Hasil yang tertinggal pada penapis adalah keju. Letakkan garam sesedap rasa.

Keju homemade! Subhanallah memang rasa keju! Jika mahukan tampak seperti beli di pasaraya, bolelah leperkan menggunakan rolling pin ;P.

Pizza homemade edisi pertama! Walaupun keju yang terhasil tidak memberi kelikatan seperti pizza hut dan dominos, Alhamdulillah ianya satu kepuasan! Semuannya buat sendiri ;).

5 comments:

Puan Kutu said...

senang rupanya nak buat keju sendiri..seronok tau tengok semuanya homemade,bebas dari bahan pengawaet,pizza tu pun looks yummy!

Masya said...

owhh mcm tu jer ker buanya.. senannya... manalah nak cr susu lembu sega ni.. bgs jugakkan buat sendiri.. terjamin halalnya..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam UM..nampak sedap pizza tu...rajin buat keju homemade...Alhamduliilahhh

NoEn said...

wow!!! share resepi topping mu itew...

All about a journal said...

susu ibu segar boleh dak? hhihi..