11.11.13

KELAHIRAN SEMULAJADI (2) l HORMON CINTA FILLAH

Islam adalah agama dari pencipta seluruh alam semesta dan pastinya kelahiran semulajadi menurut Islam adalah yang terbaik dan memenuhi fitrah manusia. Dalam soal kelahiran ini ia menjadi sangat lengkap sekiranya aspek kawalan emosi, ketakutan semasa melahirkan, aurat dan pengurangan rasa sakit dapat diambil kira secara syumul.

Mengandung adalah proses yang sangat suci kerana penciptaan manusia adalah suatu proses yang sangat suci tidak kira sama ada anak itu anak luar nikah atau anak siapa sahaja kerana semua itu Allah yang menjadikan. Allah menjadikan kandungan itu berada di dalam sebuah tempat yang dinamakan dengan namaNYA (Ar Rahim), menunjukkan bahawa rahim kita dalah sangat luarbiasa untuk menghasilkan jumlah anak yang unlimited mengikut ketentuannya dan membolehkan vaginal birth after Caesar (vbag) walaupun selepas beberapa kali operation.

Kerana setiap kali roh itu ditiupkan, maka Allah telah menjanjikan kelahiran normal kepada anak itu, tetapi apa yang berlaku hari ini adalah disebabkan, semua drugs yang diberikan semasa mengandung, proses kelahiran dan selepas bersalin. Allah juga menetapkan dalam surah Luqman ayat 34:….Dialah yang mengetahui apa yang ada di dalam rahim…

Lalu dengan ini Allah menyuruh kita memberikan sepenuh pengharapan kepadaNya dalam keselamatan anak kita. Tapi dunia yang dikatakan moden hari ini menyebabkan kita kurang bergantung kepada Allah. Kehadiran scan menyebabkan orang lebih suka padanya untuk kepastian anak di dalam kandungan itu sihat. Sedangkan banyak kajian telah menunjukkan soundwave dari scan itu boleh memusnahkan neuron-neuron saraf janin kita.

Setiap kemajuan ada komplikasinya. Asbab itu sebenarnya tiada istilah kemodenan tanpa memastikan aspek keselamatan. Dan siapa yang boleh menjamin keselamatan itu? Hanya Allah sahaja. Jadi, belajar lah berbaik-baik dengan Allah dari saat ini dalam setiap percaturan hidup kita yang telah diaturkanNya.

Menurut fisiologi kelahiran (labour), hormone yang terlibat dalam menghasilkan kontraksi dan permulaan proses bersalin adalah oxytocin, beta endorphin. Hormon oxytocin adalah hormone yang sangat istimewa kerana dengan rembesannya dapat meningkatkan pain threshold (mengurangkan rasa sakit), menyebabkan susu terus keluar selepas kelahiran, positif minds, meningkatkan sel2 imun dalam badan dan sebagainya. Tetapi mengapa proses melahirkan itu sakit?


Hormon oxytocin dirembeskan dalam keadaan lain seperti hubungan sex dan menyusukan anak dan ajaibnya, kedua-duanya tidak menyakitkan. Kerana apa? Kerana ia melibatkan perasaan cinta. Maka dalam melahirkan anak juga haruslah diwujudkan perasaan cinta. Kebanyakan rasa sakit adalah disebabkan persepsi negatif dan rasa takut dengan pelbagai kemungkinan. Memori kita ada menyimpan maklumat yang kita baca dari majalah dan surat khabar tentang komplikasi kelahiran dan ini menakutkan kita.

Siapa yang boleh menenangkan kita? Allah. Hanya Allah! Kerana Dia yang mencipta kita dan hati kita. Pengharapan kita perlu tinggi dan bersangka baik pada Allah, maka Allah akan sentiasa memelihara kita inshaAllah!

Bersambung...


Puan Tabib Terpercaya (PTT)

2 comments:

Nur Alya said...

Kak Lin,VBAC tuu..

Ummu Muhammad said...

haha..barulah perasaan alya..