7.11.13

AYAM KFC HOMEMADE

Niat di hati mahu tuliskan episod pertama kelahiran menurut persepktif Islam oleh Puan Tabib Terpercaya. Artikel berat sebegini memerlukan ketenangan hati dan fikiran supaya dengan izin Allah hati yang menulis ini sampai kepada hati yang membaca. Hati ke hati. InshaAllah, doakanlah ianya ditulis dengan segera. Mudah-mudahan yang sedang hamil boleh mendapatkan sumber kekuatan dalaman melalui tulisan PTT inshaAllah!

Hari ini masih berkongsi resepi. Resepi ayam KFC homemade oleh mak-mak organik yang cantik jelita yang akhirnya diderhakai oleh kami. Cuba cipta edisi tekak sendiri haha! Semasa zaman jahiliyyah, kami guna tepung serbaguna yang ada di pasaran. Semestinya mengandungi bahan pantangan seperti MSG dan pelbagai bahan perisa dan pengawet yang 'dibenarkan'. Setelah taufiq dan hidayah Allah sampai, makanya kami cuba peralusi selagi yang mampu dengan keizinan Allah semestinya.

Ayam diperap dengan herbaan sebentar. Kami ada jintan manis dan jintan putih. Terpulang. Tepung jagung organik di gaul bersama rempah pilihan sendiri.

Ayam digelek di atas tepung tadi sebelum digoreng. Selepas angkat, biarkan seketika dan tabur garam. Kajian mendapati penggunaan garam di dalam minyak panas adalah memudaratkan. Mahu tahu lebih lanjut, sila cari tahu sendiri! :D.

Ini tepung jagung bukan organik. Ayam nampak lebih rangup. Adatlah benda sihat memang kurang lazat.

Menu makan malam beberapa minggu sudah :P.

Resepi tepung ayam goreng kfc ada banyak sebenarnya. Mak organik sahaja ada 2 jenis kaedah. Ada yang campur telur. Ada yang letak ais dalam tepuk supaya lebih lekat pada ayam nanti. Semuanya ikut kreativiti masing-masing. InshaAllah Allah selalu sahaja bagi ayam goreng homemade kita boleh dimakan walaupun tidaklah senikmat ayam goreng berajinamoto atau berMSG. Doalah selalu, 'wahai tekak, tolong jangan jahat sangat mahu makan yang sedap sahaja'. Sekian haha! :D.

3 comments:

Ana Jingga said...

nampak sedap ni... nanti boleh cuba selalunya ana guna tepung salut readymade tu ... tq sharing..

Unknown said...

lawa pinggan... beli kat Tupperware ke? sudu garfu dh transform ke plastik jugak ke?

@LeenShamsh said...

anna: jom melawan arus! ;D

dee; tu ape adnye lah dee ade kat rumah hehee tupperwrw huhuuuu..plg baik gunelah steel n glass..iA selamat..