9.5.14

IJAZAH = SIJIL KEMATIAN

MashaAllah Bayt Al-Iman yang dirindui kerana Allah. Komitmen yang menuntut kami untuk disibukkan. Moga sibuk ini adalah sibuk yang menjanjikan syurga Allah. Mudah-mudahan kesibukkan kita bukanlah seperti timbunan mayat seperti yang dikatakan Abul A'la Al-Maududi.

Siapakah dia Abul A'la Al-Maududi?

Saya pernah tuliskan ringkasan biodatanya dalam entry INI. Allahu! Semasa saya menaip entry ini, betapa saya merindukan bulatan gembira zaman belajar saya. Betapa kita perlu 'bekerja' untuk menyahut seruan dakwah iaitu sunnah terbesar Ar-Rasul. MashaAllah! Apa kaitannya Abul A'la Al-Maududi dengan kesibukkan mengejar sekeping kertas yang dinilaikan disisi manusia dan timbunan mayat?

Abul A'la Al-Maududi.

Saya baru berkesempatan singgah di blog kami ini. Mata saya terpandang satu tajuk di dashboard yang menarik perhatian saya. Entry yang berkait dengan entry saya sebelum ini iaitu MAJLIS KONVOKESYEN tetapi dalam konteks ilmiah yang fikihnya terlalu meruntun jiwa. Ianya adalah tulisan Abul A'la Al-Maududi.

Wahai Pelajar! Kamu telah melabur sekian lama masa kamu di universiti ini untuk mendapat pendidikan. Kamu telah lama menunggu saat di mana kamu akan menuai hasil usaha kamu itu dalam bentuk segulung ijazah..Aku merasai betapa tersentuhnya jiwa kamu dalam majlis sebegini, maka menjadi.satu kesukaran buat aku berterus-terang kepada kamu pada saat ini. 

Walaubagaimanapun aku perlu berlaku jujur, bahawa dalam menilai tempat kau dididik ini, malah kesemua tempat pendidikan yang bernama universiti ini tidak ubah seperti tempat penyembelihan berbanding tempat pendidikan. Ijazah yang dihulurkan tidak ubah seperti sijil kematian,diberikan apabila si pembunuh sudah berpuas hati kerana telah berjaya menyempurnakan penyembelihannya; alangkah bertuahnya kepada mereka yang telah berjaya melarikan diri daripada penyembelihan terancang ini dengan sedikit cahaya kehidupan.

Aku tidak hadir ke sini untuk mengucapkan tahniah kepada kamu kerana telah menerima sijil kematian tersebut. Malah sebaliknya, aku berasa teramat sedih melihat kamu semua dalam keadaan yang teruk. Aku seperti seseorang yang sedang mencari manusia yang masih hidup dalam timbunan mayat di sini. (Abul A'ala Al-Maududi)

Menurut al-Maududi, beliau berpendapat bahawa universiti2 dan sistem pendidikan hari ini tidak ubah seperti pusat penyembelihan. Di pusat penyembelihan kita dapat lihat bagaimana haiwan2 diternak, dijaga, diberi makan dan dibesarkan dengan rapi supaya apabila sudah tiba masanya boleh dipasarkan untuk kegunaan pengguna.

Dan situasi yang sama kita dapat lihat dalam sistem pendidikan dunia hari ini, yang mana pelajar2 dipersiapkan, dilatih, diajar untuk menghadapi alam profesional selepas graduasi. Dalam erti kata yang lebih mudah, universiti menyiapkan manusia untuk berkhidmat dalam sistem manusia yang melekakan, melalaikan, tanpa hala tuju dan tidak akan berkekalan, umpama mayat yang sudah mati tanpa tujuan hidup.

Inilah yang al-Maududi maksudkan "Aku seperti seseorang yang sedang mencari manusia yang masih hidup dalam timbunan mayat di sini”, iaitu mencari manusia yang mempunyai matlamat hidup yang jelas (masih hidup), dalam kalangan manusia yang sedang leka mengejar keduniaan (timbunan mayat). [sumber]

InshaAllah cukup sekadar melepaskan rindu kerana Allah di blog ini. InshaAllah ada rezeki dan masa yang berkat disisi Allah, ingin juga saya tuliskan sesuatu yang juga berkait rapat dengan topik ini.

Semoga Allah mensucikan hati-hati kita daripada mencari tahu, menyebar cerita sia-sia dan kembali mencari tahu fikih-fikih insan hebat yang diredhai Allah & Ar-Rasul agar kehidupan kita terarah lurus menuju ke matlamat kehidupan yang sebenarnya iaitu hidup untuk mati. Menjalankan tugas hamba (51:56) dan khalifah (2:30) dengan bersusah payah kerana kita yakin, hanya syurga tempat berehat daripada segala kepayahan.

Dan tiadalah kehidupan dunia ini selain dari permainan dan senda gurau belaka, dan sungguh kampung akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertaqwa, maka tidakkah kamu memahaminya? [6:32]

No comments: