25.4.14

GHURABA'

Cikgu: Siapa yang solat subuh pagi tadi?
Ramai yang mengangkat tangan. Tinggal 2,3 orang yang tidak solat subuh pada pagi Rabu baru-baru ini.

Cikgu: Semua orang tahan nafas.
Murid-murid tahun 5 cuba menahan nafas sedaya yang mungkin dan akhirnya tiada seorang pun yang berjaya menahan nafasnya.

Cikgu: Soalan kedua, adakah awak bayar untuk udara yang awak bernafas? Sekali sedut, RM1. Dua kali tarik nafas RM2.
Murid: Tidak! Sambil ketawa.

Peluang yang jarang-jarang begini, saya manfaatkan sebaiknya mengikut kapasiti umur mereka ketika memimpin untuk Persatuan Puteri Islam. Kebiasaannya persatuan ini hanyalah untuk ustazah. Takdir saya dalam persatuan ini. Saya sentuh perihal solat. Mengapa mereka perlu solat. Sungguh manusia itu tidak menzalimi Allah walau sedikit pun tetapi mereka hanyalah menzalimi diri mereka sendiri.

Udara yang kita bernafas, Allah kurniakan percuma. Kenapa mahu bongkak?

Kasihan sungguh dengan anak-anak saya. Mentaliti mereka hanya dibentuk untuk berjaya akademik. Cemerlang UPSR tanpa dibukakan untuk menghayati dunia yang lebih luas di luar sana malah mereka tidak ditekankan akan hakikat erti manusia itu dihidupkan.

Realiti yang menyedihkan tetapi ini adalah rezeki saya. Rezeki untuk menyantuni anak-anak dan rakan-rakan sejawat supaya mereka faham apa yang kita hadap hari ini adalah tanggungjawab yang bakal dipersoalkan kelak.

Bak kata sahabat saya Puan Aza, ghuraba'.

Asing. Itulah istilah yang paling tepat digunakan. Saya dilihat seperti makhluk asing. Baru-baru ini saya dihentam hebat oleh pihak pentadbir dalam mesyuarat di hadapan rakan-rakan yang lain perihal isu solat awal. Alhamdulillah walaupun pada mulanya terasa juga seperti berjalan muka di atas lantai tapi saya yakin Allah sediakan ujian ini untuk saya.

Dalam kesedihan saya, Allah gembirakan saya. Mesyuarat baru-baru ini, beberapa guru lelaki (ustaz dan bukan) telah berani keluar semasa azan untuk solat. Tidak lagi sujud kepada mesyuarat seperti kebiasaannya yang lazimnya diadakan pada jam 1230 tengah hari.

Saya puji ketua zauji, seorang ustaz. Mesyuarat diadakan jam 130 petang. Maksudnya, beliau melapangkan waktu Zohor untuk semua yang di bawah naungannya untuk solat terlebih dahulu kerana pastinya beliau tahu, semua yang berada di bawah naungannya, bakal dipertanggungjawabkan kelak.

Malah anak-anak tahun 1 dan 2 yang saya ajar English, saya sentiasa selitkan perihal kepentingan solat dan Alhamdulillah selepas makan di waktu rehat, mereka terus menuju ke surau untuk Zohor. Anak-anak berpotensi hebat! Walaupun tiada waktu solat khas dalam jadual mereka, mereka bijak mencari waktu solat untuk solat. Saya sungguh berbangga dengan mereka ;).

Teacher, hari ini saya solat!
Teacher, semalam saya solat penuh!
Teacher, semalam saya pergi masjid solat maghrib dan isyak'.

Kebiasaannya, saya akan hargai mereka asbab kesungguhan mereka solat walau hanya sebatang pensel, sebiji pemadam. Hadiah-hadiah kecil yang sungguh menggembirakan mereka. Saya mahu mereka faham, sebagaimana perasaan gembira mereka mendapat hadiah kecil daripada saya, bayangkanlah hadiah-hadiah daripada Allah yang Maha Hebat pastinya untuk mereka ;).


Sungguh, mereka yang sekadar 'belajar' berbeza dengan mereka yang 'menghayati' kesucian agama.

2 comments:

All about a journal said...

Panas tiba-tiba mata ini..

Ibarat menggenggam bara api..Sungguhla..

Dan kehidupan ini terlalu singkat.. T_T

Unknown said...

leen, terima kasih di atas perkongsian yang cukup bermakna...
mode: tahan air mata, huhu....