8.4.14

ORANG BAIK

Dalam kehidupan kita hanya perlu jadi baik.

Baik kepada Allah.
Baik kepada ibu bapa.
Baik kepada masyarakat.
Baik kepada haiwan.
Baik kepada tumbuhan.

Dalam kepayahan bergelut dengan semangat dan motivasi diri sehari-hari, Allah temukan saya kembali dengan sahabat sekolah rendah saya yang mengajar arab selain bertemu kembali guru matematik sekolah rendah saya dahulu. MashaAllah kami adalah produk konvensional beliau. Semoga Allah melimpahi saham jariah berpanjangan selagi mana kami berbuat amal soleh dan menjauhi kemungkaran inshaAllah.

Kenapa Allah pertemukan kami? MashaAllah. Saya tidak pandai arab. Jadi, Allah letakkan saya disini supaya saya boleh belajar serba sedikit. Bahasa arab mudah yang boleh saya gunakan untuk bahasa pertuturan mudah dengan anak-anak. Praktis bahasa syurga semenjak di dunia. MashaAllah. Tabarakallah.

Beruntung sahabat saya. Selepas sekolah rendah, Allah gerakkan hati bapanya untuk menghantarnya ke sekolah agama. Selepas itu, sahabat saya tadi ke maahad dan seterusya ke universiti. Sahabat saya ini bukanlah antara murid popular yang selalu berada di hadapan semasa di zaman sekolah rendah kami TETAPI beliau seorang yang BAIK.

Semenjak kecil, saya mengenalinya sebagai seorang yang baik. Asbab sifat baiknya ini Allah mudahkan segala urusannya. MashaAllah. Dalam kehidupan ini, apa yang saya cukup belajar, KITA HANYA PERLU MENJADI ORANG BAIK. InshaAllah segala ilmu, segala rezeki akan hadir selepas itu.

Sama juga aplikasi kepada anak-anak kita. Anak-anak dirumah atau anak-anak orang lain sekalipun. Tugas seorang pendidik juga adalah mendidik akhlak. Asbab itu perkara pertama yang diajarkan oleh ibu Sultan Muhammad Al-Fateh penakluk Konstatinopel, meletakkan pendidikan akhlak sebagai perkara utama dalam pembentukan ilmu-ilmu yang lainnya.

Ironinya, seorang yang berakhlak baik terhadap Allah, ibu bapa, masyarakat amnya, ilmu, rezeki inshaAllah terlalu senang dijemput. MashaAllah.

Dan solat adalah pendidikan terus dari Allah buat hambaNya sebagai pemudah cara membentuk akhlak yang baik dan terpuji. Solat yang betul, inshaAllah lambat atau cepat memberi kesan kepada tingkahlaku dan membantu menundukkan hati kita dan sentiasa bersangka baik kepada Allah dan makhlukNya.

Solatlah seawal waktu yang boleh. Ianya sangat memberi kesan dalam pendidikan hati dan akhlak kita inshaAllah.

Jagalah ALLAH nescaya ALLAH menjagamu.

2 comments:

Anonymous said...

Huhu..teringat lps SPM..ustaz syorkan sy ambil bhs arab..tp sy x ambik pun wpun berminat jg bhs arab..smlm dgr ikim rancangan hayyabilarabiah..penulis skrip tu rupanya senior sek men sy..skrg dah jd prof bahasa arab..allah..rindunya nak bljr arab..alfatihah buat arwah ust hasmuri..geng1010

Anonymous said...

Huhu..teringat lps SPM..ustaz syorkan sy ambil bhs arab..tp sy x ambik pun wpun berminat jg bhs arab..smlm dgr ikim rancangan hayyabilarabiah..penulis skrip tu rupanya senior sek men sy..skrg dah jd prof bahasa arab..allah..rindunya nak bljr arab..alfatihah buat arwah ust hasmuri..geng1010