22.5.14

UBAT KEMBUNG ALAMI

Dalam 2 minggu lepas, saya dan shaikh-shaikh kabir lebih banyak tidur di rumah nenek mereka asbab ayahanda menghadiri kursus luar daerah 3 hari 2 malam selama 2 minggu berderet. Keadaan badan masing-masing pula antara demam dengan tidak. Pendek kata, takdir kesihatan masing-masing  dalam 2 minggu tersebut tidak menentu.

Paling kasihan semasa hari terakhir menanti ayahanda mereka balik kursus, saya menjemput anak-anak daripada rumah pengasuh. Muhammad mengadu perutnya sakit. Allah takdirkan Muhammad kembung. Adat duduk di rumah nenda, kacaulah fikiran dan runsinglah hati nenda melihatkan cucunya yang menangis dan tidak selesa, sakit asbab perut kembung. Tambahan pula Abdullah yang soleh wa musleh mahu melekat sahaja dengan saya.

Saya yang pada asalnya masih berlagak bertenang, kelam kabut juga dibuatnya. Mak saya pula mahu memberi minum 100plus untuk melepaskan angin tetapi tidak berani kerana sistem badan shaikh-shaikh kabir kami inshaAllah telah suci dari segala macam air-air gas, tin, kotak dan sebagainya yang punya perasa dan pewarna tiruan.

Alhamdulillah Allah bersama saya walaupun ketiadaan ayahanda mereka. Zauji menyuruh untuk meminta bantuan mak-mak organik. Saya telefon Puan Azaku. Menurutnya, ramuan alaminya ialah dengan memanaskan minyak zaitun. Takdirnya, minyak zaitun pemberian saya untuk rumah mak telah dibawa Makngah Muhammad ke rumahnya. Bertuah sungguh kakakku.

Petua Tokwan Muhammad pula ialah minyak gamat. Takdirnya juga tiada. Saya hanya ada minyak habbatussauda' yang saya bawa daripada Bayt Al-Iman. Allah gerakkan saya untuk memanaskan minyak habbatussauda' di atas senduk besi dan nenda Muhammad membakar bawang putih berserta kulit dan ditonyoh kepada minyak panas habbatussauda' tadi.

Saya ulang urut badannya perlahan-lahan di perut, dada, belakang, tapak kaki 2,3 kali dan akhirnya Shaikh Muhammad muntah dengan penuh bergaya di atas karpet nenda. Ahsanta shaikh kabir! Alhamdulillah karpet nipis yang sedang dibasuh mesin basuh.

MashaAllah wa tabarakallah! Selepas muntah dengan penuh bergaya, Muhammad kembali kepada Muhammad yang biasa seperti tiada apa yang berlaku kepadanya. Bukan seperti dia yang mengerang kesakitan tadi. Alhamdulillah lega mak :D.

Minyak habbatussauda' ini juga krim malam saya ;).

Sebenarnya, apabila Allah telah mentakdirkan sistem badan kami ditukar kepada sistem badan sunnah alami, Allah sediakan banyak rawatan alami yang mashaAllah! Sungguh makanan-makanan sunnah ini terlalu penuh khasiat!

Zauji pernah ditakdirkan Allah semput ketika pulang ke kampung baru-baru ini. Saya segera bertanya kepada Puan Didieku tentang rawatan alami semput kerana Puan Didie juga penghidap semput dahulu. Alhamdulillah berkat kembali kepada sistem yang betul, kebanyakkan insan-insan penghidap lelah ini, telah kembali hidup sihat tanpa semput.

Petua alaminya, minyak habbatussauda' ini dititiskan ke dalam sebesen sedang berisi air panas. Bernafaslah di dalam selimut seperti kaedah stim. Memang akan sempit saluran pernafasan ketika ini dan mashaAllah selepas episod sempit ini, Allah kurniakan kelegaan yang bukan sedikit menurut zauji.

Kemudian, zauji sendiri rajin bau minyak ini di botol. Saya sendiri terlalu suka bau minyak habbatussauda' ini. MashaAllah terlalu wangi ;). Minyak habbatussauda' adalah antara minyak yang kami sentiasa bawa apabila bermusafir untuk rawatan kembung, tersengat binatang dan menjadi asbab tidur lena anak-anak. Wallahua'lam.

6 comments:

Nur Alya said...

Subhanallah..
Doc pijot punya pesan, minyak bijan pun membantu untuk masalah kembung.
aimisyukaklin :)))

Ummu Muhammad said...

alya!!!!! imishuuuuusooomuchtoo!! minyak bijan belum penah gune..tau juge fungsi utk bb kan mase mak2 jlo bincg suatu ketike dulu heheh..

baru dapat ilmu buang logam dalam badan dr mak organik kelulut sane heheh..Allahu! rindunye mak2 jlo... T___T

All about a journal said...

Alhamdulillah..cemas tau kita masa tu pahtu senyap je..hahah..

Tula Habbatussauda' memang kurniaan Allah yang hebat..asal nak abih je hati tak keruan hahah..cepat2 p carik..

Nur Alya said...

meh la join jlossssss...jom la jom la

iryani ahmad said...

huhu, rindunya kat mak-mak jlos.
kak lin macam mana nak buang logam?

Ummu Muhammad said...

mekza: ehh lupe mase mengerang tu Muhammad asyik mintak madu..jadi ade suapkan die 2,3 kali madu sambil urut dhn miyk hbs..mashaAllah lepas tu terus muntah..Allah gerakkan die untuk cari kesembuhan dgn madu juge asbabnye..lupe masuk dalam plot entry :D

alya: heheh inshaAllah..mmg tersangat rindu fillah dgn mak2 jlosss!!!

yani: ni mak super organik ajarin..gune ape mcm picagari onputih panggil, syringe ..satu bahagian cuke dgn 7 bahagian minyk zeton..ambil sekali seminggu..belum cube pasal tunggu cukeku smpai..cuke epalku kehabisan..madu pun tunggu juge dr puan organik :D