15.6.13

PERANG VAKSIN (2)

Isu vaksin terlalu hangat diperkatakan. Jadi, saya pun tidak berniat untuk memanjangkan isu ini . Cuma ada yang bertanya berkenaan prosedur untuk tidak memvaksin anak yang baru dilahirkan. Kedua anak saya divaksin dengan BCG sebaik dilahirkan.


Suami saya pernah bertanya kepada doktor supaya tidak diberi suntikan semasa kelahiran anak kedua tetapi doktor dengan penuh lembut berkata kepada kami 'tidak boleh'. Kami pun sama akur kerana tidak  mahu memanjangkan isu memandangkan saya pun keletihan dan doktor bertugas sungguh bersopan kata-katanya. Tidak mengeluarkan perkataan 'bitch' atau 'stupid young mother' (baca:doktor x di siri 1).

Rupa-rupanya sebenarnya kita punya hak untuk tidak membenarkan pihak hospital suntik anak kita dengan syarat menandatangani surat yang menyatakan, andai terjadi sesuatu kepada anak kita adalah atas tanggungjawab kite sendiri seperti pengalaman seorang sahabat maya saya.


Untuk Puan Ena inshaAllah boleh kite berta'aruf sedikit jika ada kesempatan untuk sama-sama belajar mencari dan membuat makanan untuk tujuan menjaga perut dalam mengangkat slogan 'mencegah lebih baik daripada mengubati' ;). Email atau whatsup saya ya!

Semalam saya belajar membuat sos tiram, yougurt 'homemade'. InshaAllah selepas ini kita akan kembalikan 'kebuncitan' dan meramaikan kembali kertas-kertas berwarna-warni di dalam poket suami kita asbab memilih untuk sihat dan menukar keramaian itu dengan ketulan emas haha! Sekian, terima kasih.

#amantanpaperang#

7 comments:

@LeenShamsh said...

Noennn T..T
Komen u yg sungguh informative tu terdelete salh touch semakpon nih T..T

Hakikatnye Allah tak izin ianya dibace umum..positif semue dr Allah :)

@LeenShamsh said...

Noen: sedeh jugak bce pengalaman kwn u ditahan lama dalam Labour room semte mte tknak bg ank vax n baru dipindahkan setelah setuju..takpelah tanggunglah sendiri masing2 sekse org mcm tu..vax sudah difatwakn harus n ianya juge bukn kewajipan..parents boleh pilih..kenapelh mesti mcm tu..ade family tu satu family anak2 dir tak vax..menjadi org2 alim hebat dan alhamdulillah sihat walafiat dan kini melahirkan anak2 yg hebat juge..due2 dah nk qatam 30juzuk mghafal terutama abang 7 tahun..lahir pun tak vax dgn izin Allah..

Sebenarnya jage makanan..byk bnd tersirat dn tersurat..bayabgkn lumpuh sesuatu biz bergaban juta...

KUREKURE COMEL said...

assalam,

sy pun nak share jgk...abg sy dh tiga org anak dan bakal masuk satu lg...

anak2 abg sy tak pernah di vax, satu pun xpernah...anak demam pun xpernah dibawa ke klinik....

anak2 abg sy, hanya diberi herba2, jika batuk or demam...

alhamdulillah, anaknya pun sgt sihat...sbb abg sy yakin ALLAH shj yg menyembuhkan apa jua penyakit...


sy pun xsebagus abg sy...padahal abg sy baru berumur 25 thn...huhuhu....

anak sy pun x di vax utk bulanan..
cuma slps sy bersalin.rupa2 nya anak sy tlh di vax sbyk 3 kali...sgt sedih...

Anonymous said...

assalamualaikum..

Ummu,sekarang kandungan saya dah cecah 2 bulan..tapi awal2 lagi da sebukkan diri cari altenatif selain tengok anak kena cucuk sedangkan da tau 'resepi' vaksin tu...so sekarang saya hanya dapat cari kaedah Homeopathy..tapi saya masih belom berkesempatan untuk pergi ke klinik Homeopathy dan bertanyakan tentang kaedah perubatan ini untuk anak-anak kecil dari lahir hinggalah seterusnya..kalau ummu pernah mencuba dan mendengar akan perubatan altenatif ini boleh la dikongsikan...semoga dengan izin ALLAH jua lah anak dalam kandungan ini akan sehat dan dilindungi...amin..

Ena..

@LeenShamsh said...

kure-kurecomel :) mmg comel ;) salam ukhuwwah fillah..pagi2 tadi tengah masing2 sibuk angkat anak masuk kerete, sempat lagi cerite pasal isu ni..pd pndpt sye, saye lebih thiqah dgn para doc yg tak minum milo, tak gune produk zionislah senang ckp, inshaAllah doc tu ade pengetahuan ilmu wahyu yg mantop walaupun bukan dalam aliran agama bidang belajarnya kerana disitu saja sudah mampu mahu menilai tahap amalan kedoktorannya...sbb kite tau produk zionis mmg dibuat semate2 nk jahanamkan islam..dalam Quran terang2 ckp yng bangse ni mmg tak boleh dpercayai..melencong tajuk tak? :D

ena :) inshaAllah pengalaman akak seabgai ibu, kite kene banyak rileks..sgt sgt sgt rileks terutama berhadapan dgn anak2 yg kurang sihat..Allah bagi sakit ni ade hikmah..cume macam ena kate maksudnye cek berkale ke? akk sendiri pun tk penah ke klinik homopati :D..cume kite inshaAllah bnyk amal petue klasik Rasulullah SAW ;) makanan2 Baginda yang supersaiya penawarnya ;)

NoEn said...

u ni kan..suka delete komen i..dah tak mau kawan dengan i lagi ke? haha

@LeenShamsh said...

hahaha u sentap i kehkehh...tulah select 2 komen u n touch salah polak..rugi betul sebab byk sgt info terutama perubahan produk makanan tu..tkpelah salah touch pun Allah da tkdirkan..i sesungguhnye redho atas segalanya ewahh!

hari tu u tulis tepung ape yang u gune ganti tepung gandum? kat grup wassup tu diorang gune tepung enna..lepas ni nk kene jugak g cari..ade satu kedai organic pun lupe ape name penuh die nfc ke ape..kene refer pakar semule..ehh tepung brand ape tanpe GMos yang u gune tinggal sini nanti :P jazakillah!