19.7.12

BERSIH 4.0: BELI-BELAH & HADIAH

Khalifah kecil II hebat yang diredhoi Allah dan Rasul ;)
InsyaAllah lagi 6 hari untuk sampai kepada due scan yang diberikan doktor. Ibu memang tampak begitu sarat dengan jalan yang terkedek-kedek. Jubah ibu juga sudah seperti sarung nangka. Kebiasaan jubah yang ibu beli bersaiz paling besar kerana prioriti pemilihan jubah untuk ibu adalah labuhnya dan ianya lebih besar daripada baju mengandung yang dijual. Sekarang ianya terlihat begitu sendat. Memalukan T_T. Mungkin minggu hadapan ibu perlu memulakan cuti. Di tempat bertugas, rata-rata sudah bertanya bila ibu mahu memulakan cuti kerana memang terlihat begitu sarat. Semasa membuat ujian imbasan buat pertama kalinya, due pertama yang terpapar adalah pada 1 Ramadhan iaitu boleh jadi pada hari Sabtu ini. Due untuk kali kedua membuat ujian imbasan jatuh pula pada 7 Ramadhan. Final due date yang diberikan doktor berpandukan ujian imbasan kali ketiga adalah pada 5 Ramadan. Setakat hari ini, hanya 3 kali khalifah kecil II discan. Kesimpulannya, insyaAllah ibu memang tunggu masa yang sesuai yang telah ditentukan Allah sahaja ;).

SoftFit & Puting
Walaupun menyambut kelahiran kedua, sebenarnya masih ada barang-barang yang diperlukan oleh khalifah kecil II sebagai contoh sparepart alatan pam. Disebabkan semasa Muhammad, ibu adalah pengempam tegar, kedua softfit asal telah pun koyak dalam jangka masa 6 bulan pertama. Ibu beli lagi dan satu daripadanya koyak untuk 6 bulan seterusnya dan ini menjadikan jumlah softfit yang telah koyak adalah 3 ;). Bulan lepas ibu beli sepasang bersama puting medela.

Sepasang softFit dan puting medela.

Suatu hari ibu memerhatikan puting susu yang sedia ada yang digunakan Muhammad sehingga kini, rupa-rupanya sudah terkoyak di bahagian leher puting. Pada Muhammad ianya tidak menjadi masalah tetapi mungkin bermasalah buat khalifah kecil II yang masih belum pandai mengawal aliran susu yang melalui puting tersebut. Mahu atau tidak, ibu beli juga puting baru buat adik Muhammad kerana ibu belajar daripada kesilapan dahulu. Khalifah kecil II perlu diajar menggunakan botol sejak lahir kerana ibu bekerja. Mudah-mudahan kejadian Muhammad yang keliru puting tidak berulang kepada khalifah kecil II insyaAllah!

Besan Mandi
Kelmarin ayah ada mesyuarat. Ibu mengambil kesempatan membuat 'latihan berjalan' bersama Nenek dan Makngah. Riadhah cuci-cuci mata ;). Di BAi kita memang tiada besen menadah air di dalam bilik air. Semasa Muhammad dahulu ayah ada membeli jenis yang bukan untuk mandi. Mudah bagi ayah tetapi ibu mengenangkan apabila ayah kembali bekerja, pastinya ibu yang perlu memandikan khalifah kecil II secara berdiri. Jadi, ibu memerlukan besen mandi untuk bayi yang muat-muat di atas permukaan mesin basuh kecil kita berdekatan dengan sinki. Sebagaimana Muhammad, khalifah kecil II pun akan dimandikan dengan air paip sahaja cuma Muhammad dimandikan air sejuk atau lebih tepatnya air telaga diusia 3 bulan di kampung ayah. Meraung sekampung tetapi sehingga kini, Muhammad memang tidak pandai mandi dengan air suam. Muhammad akan menolak air suam dan minta dimandikan dengan air paip ;).

Di kedai yang menjual peralatan bayi, besen sebegini harganya tidak kurang RM20. Ada sehingga mencapai RM28. Alhamdulillah ibu terus membeli besin mandi di atas kerana promosi penghabisan stok yang hanya tinggal 2 unit warna yang sama berharga RM14.20 ;).

Muhammad adalah pengalaman pertama ibu dan ayah. Jadi, banyak perkara keibubapaan yang kami belajar ketika Muhammad. Sebagai contoh mandikan bayi dengan air sejuk. Banyak hikmah antaranya ianya dapat menguatkan tulang bayi dan meningkatkan sistem imun bayi sebagai pencegahan pelbagai penyakit. Ianya juga sebagai perencat kecederaan akut seperti demam panas yang selalu terjadi kepada bayi. Banyak lagi kajian berkenaan air sejuk yang ibu dan ayah ketahui semenjak dikurniakan Muhammad. Pastinya semuanya dengan izin Allah. Terima kasih kepada Muhammad kerana asbabnya, insyaAllah khalifah kecil II dan adik-adik bakal menerima yang lebih baik.

Bantal Menyusu
Lama ibu idamkan bantal untuk menyusu dan Alhamdulillah adik bongsu nenek yang anaknya telah pun berusia setahun lebih tidak lagi menggunakannya. Masih cantik. Apabila diamati bantal menyusu yang mahal juga harganya ini, mudah juga untuk membuatnya. Potong kain ikut potongan ladam kuda dan sumbat kekabu sepadat-padatnya mungkin. Angan-angan ibu yang terbaru adalah ingin membuat tilam kekabu dan mahu belajar membuat cadar tilam khalifah kecil II ;). Apabila mengenangkan semula, bila pula masanya. Sebaik ibu habis cuti, insyaAllah dengan izin Allah, khalifah kecil II insyaAllah sudah ke fasa meniarap pula.

Big bro yang keletihan ;). Bantal kepala karipap juga pemberian Tokcu. 

Setakat hari ini, barang-barang khalifah kecil II telah lengkap kerana banyak warisan daripada Muhammad diguna pakai semula. InsyaAllah ayah dan ibu ada hadiah buat khalifah kecil II tetapi kami menunggu pengakhiran pertapaan khalifah kecil II di alam rahim ibu dahulu. Muhammad dahulu ibu ayah hadiahi set penyusuan Medela Freestyle yang paling mahal harganya di pasaran dan Alhamdulillah ianya sangat berbaloi. Ibu abadikan di entry HADIAH UNTUK MUHAMMAD. InsyaAllah khalifah kecil II juga ada hadiah sebagaimana Muhammad dahulu. InsyaAllah ada kelapangan dengan nikmat umur di masa mendatang, ibu abadikan di sini hadiah buat khalifah kecil II insyaAllah. Rindu tidak tertahan buat khalifah kecil II daripada ayah, ibu, dan Muhammad kerana Allah! ;)

8 comments:

puan nina said...

cantiknya bantal menyusu tu..a'ah kan..buat bentuk macam tu n sumbat kekabu je..hmmm..xpayah beli kan

nak sambut besday dgn abg Danial kot ;p 2 Ramadhan

Princess Solehah said...

tak sabar nak melihat Khalifah kecil II ni :)

Ummu Muhammad said...

nina: tula rege die mahai sgt..nak beli memang berkire2.wat bentuk ladam sumbat kekabu banyak2 je nih heehe..

p/s: wah muhammad yg 15 ramadhan pun jenuh nk merdeka..yg ni geng abg danial agaknye..awal ramadan..bb hani bulan haram jugakkan..rejab kan? ;)

kak na: kite pun samelah kak na..rupe sapelah nih.. ;)

C'Jai said...

Semoga selamat semuanya nanti.. sy punya 3 tahun lepas ada bersimpan tak berusik , tak boleh nak pandang juga.. tak dan nak pakai... :(

puan nina said...

semoga selamat semuanya dan dipermudahkan :) hani bulan Rabiulakhir 19hb..

nak anta proposal kat mak lah..boleh tlg buatkan x.. ;p seni menjahit tak jatuh kat kite T_T

FADLUL & FIFAH said...

mudah kan awal2 dah ajar guna air paip ni..huhu..tasneem dulu gitu jugak..

Ummu Muhammad said...

c jai: ape yg ta gune 3 taun tu c jai? bantal e jubah ;D

nina: tulah kite adik bardik kite dapat seni menjahit tu..masak makngah muhammad..malong pulak pandai niage heheh..

fifah: sebelah kite mak suh mandi air suam..sampai kampung ayah die, takde maknenye air suam..mandi telage terus tokwan suruh ;P

QasehnyaRania said...

tahniah dapat bb baru :)
salam kenal dan follow sini juga