12.11.13

KELAHIRAN SEMULAJADI (3) l IKHTIBAR MARYAM

Sebagai wanita yang lemah kita mendambakan pertolongan suami, maka suami berperanan penting dalam proses kelahiran. Suami harus mempunyai persepsi yang sama dengan anda untuk melakukan homebirthing ini. Suami-suami yang merasa bertangungjawab sepenuhnya seharusnya berani mengatasi ketakutan dan ini sebenarnya suatu benda yang sangat baru dalam masyarakat kita.

Islam datang ke Malaysia selepas perang salib, maka banyak aspek kehidupan yang tidak diubah menurut Islam kerana ilmu itu tidak sampai ke masyarakat kita. Tetapi Islam telah lama sampai ke China, India dan ilmu lotus birth itu adalah sebenarnya ilmu Islam.

Jikalau kita kaji kitab-kitab mereka maka kita akan dapati ada banyak persamaan cuma mereka terpesong dari segi akidah kerana banyak menggunakan unsur-unsur pemujaan dan kebergantungan dengan benda semulajadi dan inilah yang dipandang ulama’ sebagai haram. Tapi ulama tidak menyediakan alternatif lain dan doktor muslim tenggelam dalam dunia perubatan yang penuh kesibukan.

Shaikh Imaad! Kami di Jelitawan Organik gelarkan islamic birth! Kredit foto kepada ibunda Imaad, Puan Adlielatun Nur ;). Perbincangan mengenainya dibingkiskan di blog Puan Osem.

Apa yang anda perlukan semasa sakit kontraksi sudah bermula adalah, bilik yang privasi untuk anda dan suami serta sehelai hamparan di lantai (hamparan yang mudah dibasuh). Maka, bermulalah proses kelahiran di mana suami akan berperanan untuk mengusap isteri secara sangat lembut seperti mukadimah hubungan suami isteri. Proses sucking adalah satu respon semulajadi untuk mengurangkan rasa sakit dan sekiranya kita perasan, bayi yang sedang abdominal colic, dia akan sentiasa mahu menyusu kerana sucking can reduce pain).

Buatlah ikut imaginasi suami sendiri untuk mengurangkan rasa sakit si isteri dan sangat digalakkan menggunakan kurma dalam proses ini (kurma ada tannin yang boleh mengelakkan pendarahan selepas bersalin). Air pun harus disediakan jika kita berasa haus. Janggut juga berperanan dalam stimulasi isteri tadi.

Apabila ada perasaan yang anak akan keluar (klimaks), duduklah di atas hamparan tadi dalam keadaan isteri bersandar di badan suami (menghadap kiblat). Pada posisi sepertimana proses rangsangan kasih sayang kerana Allah untuk melahirkan bayi anda. Posisi inilah yang terdapat dalam Quran, tetapi Maryam itu tiada suami, maka dia bersandar di batang pokok kurma [untuk perincian maklumat proses ini, boleh berhubung terus dengan saya melalui email atau telefon].

Rujuk surah Maryam ayat 23 hingga 26 dan hayati setiap perkataan yang ada di situ.
Ayat 23. kesakitan ketika melahirkan memaksanya bersandar pada pangkal pokok kurma.....

Kesakitan itu memaksanya bermaksud ianya adalah satu refleks apabila sakit pada manusia normal (labour pain). Sekiranya anda sedang having labour pain while you were standing, anda akan duduk, dan besandar. Apabila anda bersandar, secara automatiknya anda akan meletakkan punggung ke lantai semasa kesakitan kerana bersandar adalah bahagian belakang badan mengenai suatu permukaan dan ini tidak boleh berlaku dalam keadaan mencangkung.

Seperkara lagi, you tends to bend forward while having contraction right?..shake the date tree (that's the role of husband)...imagine the husband is the source of the dates).

Bersambung...

Puan Tabib Terpercaya

2 comments:

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam UM...skrg klu bersalin kat sepital..trbaring jer,langsung tak bersandar dgn apa2 ponkn.

@LeenShamsh said...

Tulah asbb koyak atau sengaja digunting sbb posisi tu bukan posisi yang senang utk melahirkan kan kaktie..barulah skrg faham mcm mane sistem peruabtan zionis ni nk bawak umat islam jauh tersimpang dgn bawakkn research2 pelesu dan dipopularkan diseluruh dunie..walhal kite ade contoh terbaek dlm alQuran..cantik Allah ceritakan rentetan kisah maryam yg bersandar dinpohon kurma...iA lepas ni mmg simpan cite2 mahu gentle islamic birh utk lil caliph ke3 n onward..mudah2an Allah bantu utk segala ketenangan itu 😍