6.2.16

KISAH ORANG MENANG (4) I EMAS

Ramalan ekonomi dari penjahil ekonomi.

Bab kecil yang menceritakan kisah ekonomi negara kita. Ramalan SN dalam tempoh 5 tahun ke depan, kita bakal mengalami STROKE EKONOMI. Seperkara yang perlu kita faham adalah berkaitan HUTANG NEGARA. Analogi mudah SN seperti kereta yang tidak berbayar dan akan ditarik tonto. Persoalannya, siapa yang mahu ambil negara kita?

Kerajaan memerlukan wang untuk membangunkan negara dan negara kita mempunyai 2 sumber besar. Pertama dari kerajaan melalui cukai yang pelbagai,  hasil GLC (petronas, TNB, Telekom etc) dan lain-lain. Sumber kedua adalah dari rakyat melalui SIMPANAN WANG ANDA DALAM BANK, KWSP, TABUNG HAJI, segala wang-wang dalam bank serta lain-lain seperti rizab luar dan dalam negara.

Pemerintah akan menggunakan sumber pertama dan jika tidak menampung, mereka akan menggunakan sumber kedua tadi. Lagi analogi mudah SN, seperti meminjam duit tabung anak, apabila gaji, kita bayar. Dalam masa yang sama kita perlu memastikan bila masa anak mahu menggunakan simpanannya nanti, duit tetap ADA. Jika bapa boros, gaji habis dan duit tabung anak pun kering kontang. Hutang bapa pinjam sama dengan duit tabungan anak, maka itu dinamakan BANKRUP.

Untuk pengetahuan bersama tabung besar negara adalah KWSP yang mana ianya satu bentuk simpanan paksa. Pada saya ianya sangat menjerut. Pengalaman perniagaan saya sendiri, majikan perlu mencarum lebih daripada pekerja sendiri dan potongan untuk pekerja juga tinggi. Terbaru tulisan Ustaz Zaharuddin (UZAR), jumlah KWSP yang bersih utuk digunakan pada tempoh matangnya hanya 70% sahaja manakala baki 30% kita tidak boleh ambil. Jadi, sebagai majikan perniagaan kecil, saya terpaksa mengecilkan gaji pokok dan menambah pada imbuhan lain supaya potongan KWSP menjadi kecil dan berharap mereka menyimpan wang mereka dalam bentuk emas.

Jadi, apa yang bapa akan buat jika tabung anak yang dia berhutang tadi semakin kosong? Bapa tadi akan mempromosi tabung baharu yang cantik-cantik untuk anak-anak menabung dalam tabung baharu. Ianya sama seperti BON, Sukuk (Islamik) dan paling mudah mahu faham menurut SN ialah AMANAH SAHAM. Kerajaan akan mempromosi rakyat menyimpan duit dalam bank dan BUKAN KELUARKAN DUIT UNTUK BELI EMAS.

Anak pula yang sentiasa menabung tetapi didapati tabung semakin ringan semakin hilang kepercayaan. Anak yang bijak akan mula menabung di tempat lain. Ada yang mengemaskan duit simpanannya dan ada juga yang menabung dalam tabungan Makcik sebelah rumah yang lebih dipercayai daripada bapanya.

Jika situasi di atas berlaku, sumber negara yang dua itu tadi, tidak mampu menampung kos negara dan tidak cukup untuk membayar semula pinjaman kepada penabung yang mengakibatkan:
1. kenaikan cukai
2. pengenalan cukai baharu
3. kadar faedah pinjaman diubah
4. cetakan wang
5. pengurangan subsidi etc

5 perkara di atas akan berlaku dan sedang berlaku yang merupakan punca inflasi. Apa itu inflasi? Contoh mudah SN lagi, RM1 dahulu tidak sama dengan RM1 sekarang. Dahulu RM1 untuk sekilo kacang tetapi sekarang hanya untuk 500g sahaja.

Sambungan cerita bapa pinjam tabung anak. Kesimpulan SN, Malaysia tidak mungkin menjadi milik orang lain KECUALI bapa meminjam dari CETI depan rumah dengan cagaran rumah untuk membayar hutang si anak. Sebenarnya hutang si anak tadi berpindah kepada CETI.  Apabila bapa tidak mampu juga membayar hutang CETI, rumah bapa tergadai pada CETI. CETI ialah IMF.

Ramalan SN, dalam masa 5 tahun, Malaysia akan sampai ke tahap itu. Duit tabung anak habis dibelanja dan siap korek tabung atok yang mahu pencen. Juga, tidak mampu membayar balik hutang. Anak yang memang sudah lama hilang kepercayaan pada bapa, sudah membeli emas atau menabung pada tabungan jiran (foreign investment).

Ketika itu, Malaysia di ambang bankrup. Kita tidak perlu  risau negara tergadai selagi kita tidak meminjam IMF tetapi menurutnya, mana lagi kerajaan mahu korek?  Pada ketika itu, tidak kira mana-mana parti politik tidak lagi berminat untuk memerintah Malaysia. Siapakah penyelamat?

Ketika itu menurut SN, pemimpin tidak boleh bongkak dan ego mereka dijatuhkan rakyat. Ketika itu rakyat menjadi tuan kerana apa? Di tangan rakyat telah adad WANG DAN ASET yang tidak ada dalam tabungan. Di tangan rakyat ada EMAS yang berjongkong-jongkong, simpanan yang ditabung di negara jiran dan ada cukai yang patut dibayar. Disitulah bermulanya ERA EKONOMI BAHARU.

Alhamdulillah simpanan emas yang semakin celik dikalangan kita hari ini. Orang mula berlumba-lumba menyimpan emas atas kesedaran ekonomi semasa negara.

No comments: