16.2.16

UNIT BERUNIFORM

Saya mungkin tidak akan melupakan zaman paling jahiliyyah iaitu zaman ketika belajar yang mana ketika itu kami dibahagikan kepada 3 unit beruniform iaitu pengakap, persatuan bulan sabit merah dan kadet remaja/bersatu sekolah. Saya pun kurang pasti nama sebenar. Ketika itu usia saya lingkungan 19-22 tahun. Usia yang masih anak-anak dan ada perasaan 'takut' untuk melanggar peraturan yang manusia buat.

Baju uniform yang sedia kita maklum kesemuanya memerlukan kita memasukkan tudung ke dalam. Kami antara yang ketika itu menerima awal tarbiyyah hampir kehabisan idea mencari solusi supaya tudung tidak dimasukkan ke dalam. Bayangkanlah betapa seksanya!

Semenjak itu saya tidak nampak rasioal pasukan beruniform kerana kita dilatih untuk mengetepikan hukum Allah dan menyanjung tinggi hukum manusia. Kami perlu mematuhi etika pakaian beruniform ketika waktu persatuan. Seminggu sekali selama 2 jam, saya sendiri berasa seperti di dalam API NERAKA JAHANNAM. Jerut leher dengan skaf pengakap, baju singkat dan seluar potongan tegak serta kasut bertumit hitam berkilat. Tidak ubah seperti badut sarkas buat pertunjukkan.

Mak saya adalah orang paling menyampah dengan program ko-ko sekolah. Mak mengatakan, pergi ke sekolah di hujung minggu tidak lain tidak bukan untuk 'pergi menggatal' haha! Memang banyak betul. Ketika inilah anak-anak remaja mengambil kesempatan 'dating' dan berkenalan dengan lawan jantina. Program seumpama ini memang melibatkan percampuran jantina.

Ketika zaman saya belajar juga, kami terlibat dengan pekhemahan jambori yang melibatkan kolej-kolej seluruh Malaysia selama 5 hari 4 malam. Ketika itu saya ahli pengakap. Khemah dipasang rapat antara lelaki dan perempuan. Percampuran lelaki dan perempuan ketika malam hari juga tidak terjaga dan paling sadis, kami perlu berpakaian pengakap selama mana perkhemahan berlangsung. Jika memakai t-shirt, ada sedikit kelapangan tudung dikeluarkan.

Tudung lebar menutup aib kami dicemari maksiat pakaian unit beruniform.

Ketika itu jugalah Allah memperlihatkan saya dengan seorang ahli pengakap dari kolej Islam. Allahu! Tidak pernah saya terbayang yang berpersatuan juga kita boleh sahaja mendahulukan hak Allah dengan syarat tidak peduli dengan kata-kata ahli besar yang taksub dengan pakaian pengakap dan pelbagai protokol persatuan yang bodoh.

Ada seorang ahli pengakap dari kolej Islam yang memakai pakaian pengakap muslimah. Baju kelabu labuh seperti kebarung, kain kembang A dan tudung besar sehingga menutupi punggung dan dia juga memakai skaf pengakap di luar tudung besarnya. Allahu terjaga sungguh!

Perkhemahan jambori itu juga menyaksikan, itulah kali terakhir kami menyarungkan baju pengakap buat kali terakhirnya.

Dilema zaman belajar ini berterusan sehingga saya bekerja. Zaman bekerja tidak sama seperti zaman belajar. Sudah pandai tapis dengan mana-mana peraturan yang rasa perlu atau tidak dipatuhi. Usia mematangkan kita untuk tidak takut kepada peraturan manusia dan kata-kata manusia yang ketika itu berkuasa.

Amatlah kasihan pemimpin atasan perempuan dengan tubuh gempal lagi montok berpakaian pemimpin tertinggi unit berunifom dengan tudung dimasukkan ke dalam. Berapa banyak mata yang kita dera sepanjang hari tersebut?

Menjadi kesukaan manusia yang bernama wanita/perempuan tidak kira anak-anak remaja, mak-mak orang hatta nenek-nenek yang sudah lanjut usia menanti dimasukkan ke dalam liang lahad, mereka ini memang sangat suka meletakkan 'profile picture' mereka silih berganti setiap hari dengan pelbagai rupa dan gaya. Gaya ala-ala model pakaian renang di tepi pantai. Yang taksub dengan unit beruniform, dengan pakaian beruniform tudung masuk ke dalam termasuklah yang bertudung besar, lebar dan labuh. Bangga sungguh dengan persatuannya yang 'buat sehabis baik'. Yang hijab lebar dengan gaya model muslimahnya dan pelbagai lagi.


Mahu tunjuk apa sebenarnya? Mana letaknya malu? Malu ini adalah salah satu cabang iman. Jika hilang sifat malu ini, maka dunia akan binasa seperti hari ini. Dengan malu inilah kita takut untuk melanggar hak Allah. Dengan malu ini jugalah kita malu untuk berpakaian tetapi seperti telanjang. Dengan malu jugalah kita malu untuk tidak solat kerana setiap nafas kita, Allah tidak pernah suruh bayar seperti kita bayar bil air, elektrik dan internet!

Persatuan Puteri Islam (PPI) juga dijahatkan!

Dahulu baju (PPI) adalah tudung dan kain berwarna merah jambu dipadankan dengan baju kurung putih sekolah tetapi sekarang telah diwujudkan baju kawad sama seperti persatuan lainnya yang mana tudung juga perlu dimasukkan ke dalam baju. Rosak habis!


Allah perintahkan lelaki-lelaki untuk menundukkan pandangan dan wanita-wanita menjaga aurat mereka dengan sempurna kerana apa? Kerana jika manusia melawan perintah Allah ini, memang akan jadilah seperti mana kerosakkan akhlak hari ini. Orang tua juga tidak mampu menunjukkan tauladan yang baik buat anak-anak, bagaimana kita mahukan anak-anak kita berakhlak dengan kualiti akhlak yang terpuji?

Jangan terlalu seronok diangkat sebagai pemimpin. Usah terlalu berbangga dengan pangkat dan darjat yang Allah amanahkan kerana setiap satu jiwa yang kita pimpin, akan dipertanggungjawabkan satu per satu dihadapan Allah. Ahli bawah tidak solat, tidak menutup aurat dan pemimpin tidak tegur, maka tanggunglah!

Sebenarnya ada isu yang lebih besar membuatkan saya panas bahang dan rasa seperti mahu menyembur api dari semalam. Entry mukadimah dahulu. InshaAllah sambung lain kali.

2 comments:

Anonymous said...

Huhu..terkedu dan dilema Mek Lelen..sy keje sekrg pun badan beruniform..tudung mmg masuk ke dalam..GENG1010

Anonymous said...

Huhu..memang terkedu dan dalam dilema Mek Lelen..sy skrg bekerja dgn pasukan badan beruniform..Geng1010