6.2.16

KISAH ORANG MENANG (3) l TARBIATUL AULAD

Cerita SN tentang fitrah kelakian.

Satu kisahnya yang sangat terkesan buat saya sehingga hari ini apabila SN ketika usia tingkatan 1, dia dihantar untuk mewakili sekolahnya ke satu pertandingan yang saya lupa dan bermalam bersama guru pengiringnyan di sebuah hotel jika saya tidak silap.

Guru pengiringnya adalah seorang guru perempuan dan suaminya pula guru Geografi yang garang di sekolah yang sama. 

Mungkin pada perasaan kebanyakkan perempuan, naluri kelelakian adalah sama seperti rasa seorang perempuan. Cara perempuan memandang sesuatu itu pada seorang perempuan adalah sama dengan seorang lelaki. Jika kita melihat itu hijau, kita juga memikirkan lelaki juga melihat itu warna hijau. Hakikatnya tidak sama sekali.

Menurut SN, gurunya baik. Tidur pun memakai tudung dan lengkap berpakaian menutup aurat. Tidur juga di katil berasingan. Penekanan pada ceritanya, diusia tingkatan satu, perasaan kelelakian itu sudah ada. Betapa beliau rasa tidak selesa yang pada usia itu, dia sendiri tidak faham. Diceritakan beliau juga lebih terperinci untuk memudahkan pemahaman.

Apa yang membuatkan saya terkesan dengan ceritanya ini yang mana secara tidak langsung saya belajar psikologi anak-anak lelaki pada awal usianya. Maksudnya, janganlah dipandang remeh berkenaan perasaan tidak kira anak-anak lelaki dan perempuan. Sentiasalah 'alert' yang mereka sentiasa memerlukan bimbingan berterusan ibu bapa dan guru-guru.

Satu lagi yang suami selalu ingatkan tentang video-video di youtube yang mana kebiasaannya apabila kita buka untuk video mengaji, pembelajaran, pasti terselit iklan yang tidak baik seperti kebiasaannya iklan di TV (ikhtilat tiada batas, aurat etc) yang mana apabila kita bukakan youtube, kita sebagai ibu bapa perlu ada bersama anak-anak untuk mendidik mereka mana yang boleh dilihat dan mana yang tidak.

Ini juga disentuh dalam KOM oleh SN. Iklan ditepi-tepi sebegini memang jahat. Sekali, dua boleh abaikan. Masuk kali ketiga, klik juga akhirnya. Semangat ingin tahu sebegini bukan terjadi hanya kepada kanak-kanak, lebih dahsyat lagi kepada orang dewasa dan tua. Kasihan jika anak-anak juga terlibat dengan gejala sebegini hasil sikap tidak 'cakna' kita kerana pada kita anak-anak masih kecil. Mereka tidak tahu apa-apa.

Selain itu, pada halaman 245 buku KOM, salah satu didikannya untuk anak-anaknya adalah ROLL CALL. Setiap malam anak-anak perlu berkumpul santai selama 5 minit untuk:
1. Laporan harian aktiviti anak
2. Laporan harian kesalahan anak (sendiri mengaku)
3. Pesanan & aspirasi ayah
4. Pesanan hormati ibu (ulang-ulang)
5. Pesanan taati bapa, Rasul & Allah

Saya juga tertarik dengan didikan awal yang mana sekali panggilan sahaja, anak-anak terus datang dan tidak bertangguh-tangguh. Ianya bukan mudah kerana jawapan yang kadangkala kita dapat, 'sekejap', 'nanti' dan sebagainya yang mana ianya memerlukan didikan awal (tarbiatul aulad) untuk melatih kepatuhan anak kepada arahan ibu bapa.

Saya percaya, ramai dikalangan ibu bapa hari ini semakin celik tentang keburukan tablet dan segala jenis gajet. Usahlah masih mengatakan ianya masih betul dengan pemantauan yang betul kerana setakat mana semua dalam kawalan kita. Hati yang berada dalam badan juga bukan mudah kita pegang dan kontrol.

Sekian, sebahagian daripada rumusan tarbiatul aulad yang saya dapat melalui buku KOM. Yang baik-baik kita ambil dan beramal selagi tidak langgar batas syara' dan cerita-cerita tidak seronok yang pernah kita terbaca dan sebagainya, kita juga tidak tahu sejauh mana soheh atau tidak, minta pada Allah untuk tetap dengan aqidah yang benar sehingga akhir hayat kita.

No comments: