11.5.10

HIDUP SEDERHANA


1. Hari ini hidup kita makin disusahkan dengan kehidupan dunia yang dipandang oleh kebanyakkan manusia perlu dilihat mewah dan berada. Bagi mereka yang bekerja dengan kerajaan terutamanya pendidik berhadapan dengan satu persepsi masyarakat yang ‘memestikan’ mereka nampak hidup dalam keadaan agak mewah atau ‘update’. Rumah biar nampak besar dan mewah, kereta biar nampak mahal dan berjenama kalau tidak kita akan dianggap kedekut dan tak sama taraf harta yang dimiliki dengan pekerjaan. Begitulah pandangan dan suara-suara yang boleh mengalahkan pengetahuan dan ilmu tentang kehidupan yang dikehendaki oleh Islam didunia ini. Hilang sudah rasa untuk hidup bersederhana.

Hatta jika rumah kita berlampukan lampu kalimantan hari ini ia turut menjadi bahan kutukan. Sedangkan hakikatnya kemewahan ini semuanyaberhutang. Hidup kita nampak mewah tapi telah hilang kemanisan kerana kita membiarkan pandangan dan kata-kata orang sekeliling kita mencorakkan hidup kita. Kita tidak MERDEKA PERASAAN sebenarnya jika demikian keadaannya.

Betul sukar untuk kita mempertahankan kemahuan untuk hidup secara sederhana. Sebagai contoh kita membeli rumah yang agak besar dengan niat untuk keselesaan keluarga dan pengurusan kewangan kita cukup untuk menampungnya. Namun orang-orang disekeliling akan mempengaruhinya supaya rumah tersebut nampak lebih mewah, lampu perlu yang begini-begini, dapur perlu buat ala bar, taman perlu macam ini dan sebagainya seolah-olah rumah itu bukan kita punya.Rumah besar perlu dalamanya mewah sedangkan itu hanya untuk menyenangkan orang disekeliling kita supaya tidak mengutuk kita dan suka duduk serta tengok rumah kita, yang sengsara menaggung hutang dan mungkin disiksa diakhirat akibat belebih-lebihan dan bermewah-mewahan ialah KITA. Itulah dunia hari ini dan kita turut diperbobohkan olehnya.

2. Kita perlu utamakan kita, jangan pedulikan orang disekeliling kita jika mereka pula ingin MEMERINTAHKAN kita buat begitu dan begini terhadap apa yang kita miliki, itulah gambaran kita tidak memiliki apa yang kita miliki Kita perlu selaraskan hidup kita ini dengan pandangan Islam jika suara-suara dari kiri kanan tidak selaras dengan tanda aras ini ketepikan. Matlamatku hidup sederhana. Matlamatku apa yang aku buat ada niatnya dan perlu betul dan bermanfaat. Apa guna bermewah sedangkan semuanya hutang dan lepas itu tiada lagi harta kita untuk manfaat MEMBINA MAHLIGAI DISYURGA.

No comments: