19.3.17

ULTRAMEN BERSAUDARA

Zaman emas anak-anak kita iaitu dalam lingkungan 0-4 tahun merupakan satu-satunya zaman terbaik untuk ibu ayah install apa-apa program yang dihajatkan. Waktu ini, anak-anak masih dalam kategori bayi yang terbatas dengan usianya. 

Selepas sahaja zaman emas ini berlalu, banyak benda fitrah insaniah kanak-kanak mereka datang bagaikan magnet yang melekat. Semua jenis binatang kartun mereka kenal. Tidak dapat dirumah, pasti dapat di sekolah atau saudara mara dan sekeliling mereka.


Moralnya, kita sebagai ibu ayah janganlah terlalu takut membatasi anak-anak di usia emas mereka kerana akan tiba masanya, mereka akan pandai dengan sendirinya tanpa kita ajar sekalipun. Handphone, komputer, berilah segala jenis gajet apa pun tanpa diajar mereka akan begitu cepat menguasai ilmu-ilmu IT terkini.

Dan apabila zaman emas itu sudah berlalu, yang tinggal buat kita hanyalah zaman-zaman menyantuni anak-anak untuk mereka beza baik atau buruk, halal atau haram dan mana Allah suka atau tidak sama ada kita ada atau tidak dengan mereka.

No comments: