14.12.15

JOM KURUS (3) l TEH HIJAU

Seminggu lepas, minggu kami sekeluarga bercuti. Santai-santai asbab saya boleh kemaskini blog. Semalam pula, sudah bermula episod sibuk saya. Sebelum ini, cuti sahaja, jadual saya lesu. Alhamdulillah kali ini, hidup lebih bermakna.

Memaknai hari-hari menuju kematian :D.

Balik semula kepada tips kurus gaya kami. Air lemon adalah air pertama setelah bangun dari tidur. Kebiasaannya saya sediakan air lemon pada malam hari. Esok pagi bangun dan terus minum. Habis solat subuh, saya rendam teh hijau pula. Minum teh hijau di awal pagi sebelum memakan apa-apa supaya hilang nafsu makan benda-benda berat di waktu pagi dan sehingga kini ianya menjadi minuman kegemaran saya. Ya sekali lagi, TANPA GULA.


Jangan stress sangat untuk kurus cepat. Letakkan sebulan pertama proses perut mengecilkan saiznya. Pantangkan gula, tepung sahaja pun sudah cukup cantik untuk menurunkan berat badan. Itu pun untuk bulan pertama. Bulan kedua, sudah boleh memakan sepotong kek :D.

Jika anda telah istiqamah menjaga menu dan rutin makan yang semakin mengecil saiznya dan hampa dengan kadar statik berat anda, jangan cepat putus asa. Menurut rakan-rakan pendiet saya dan pengalaman sendiri, berat nampak statik sahaja tetapi sebenarnya ianya mengecilkan inci badan. Jadi, sebelum berdiet sila ukur besar lengan dan pinggang masing-masing dan rasai perbezaannya.

Ada apa dengan teh hijau? Saya kongsikan artikel yang saya ambil DISINI untuk rujukan kita bersama.

********************************************************************

Teh hijau merupakan minuman herbal alami yang banyak sekali manfaatnya untuk tubuh. Salah satunya adalah dapat membantu menurunkan berat badan. Dalam teh hijau terdapat polifenol yang tidak hanya baik untuk melindungi tubuh dari radikal bebas, tapi juga dapat mempengaruhi penyerapan lemak tubuh.

Teh hijau juga membantu membakar ekstra kalori. Tiap satu cangkir teh kurang lebih 150 ml, dapat membakar 25-30 kalori, dan setiap 250 ml meluruhkan 40 kalori. Meskipun tidak terlalu significan, jika diimbangi dengan jogging dan olahraga kardio lainnya maka hasilnya lebih maksimal.

Cara Minum Teh Hijau yang Benar
Untuk mendapatkan khasiat yang maksimal, Anda juga harus memperhatikan cara minum teh hijau yang benar. Berikut ini cara minum teh hijau yang benar untuk menurunkan berat badan.

1. Minum teh hijau tanpa gula dan Perasa Tambahan.
Teh hijau yang paling bagus adalah teh hijau dengan rasa asli tanpa gula dan perasa tambahan. Teh hijau yang diolah pabrik biasanya sudah berkurang atau hilang kandungan antioksidannya. Sedangkan teh hijau yang dikemas dalam botol biasanya juga sudah diberi pemanis buatan dan zat-zat kimia lain. Bahkan mungkin kalorinya lebih tinggi daripada minuman soda atau sari buah.

2. Pilih Produk Teh Hijau yang Berkualitas
Pilihtah teh hijau dari produk yang sudah terpercaya karena lebih menjamin kualitas daun tehnya. Teh hijau yang berkualitas adalah yang minim atau tidak mengandung sekali bahan-bahan kurang penting. Tentu saja harganya mungkin lebih mahal dari pada teh hijau produk biasa. 

3. Minum Teh Hijau Saat Panas
Sebenarnya diminum dalam keaadan dingin atau panas teh hijau tetap sehat. Namun es dalam minuman bisa mencair dan bercampur dengan air teh sehingga kepekatannya berkurang. Sehingga dapat mengurangi khasiat teh hijau untuk menurunkan berat badan. Sebaiknya minum saat panas atau hangat.

4. Cara Menyeduh Teh Hijau
Beda jenis teh maka berbeda pula cara menyeduhnya. Untuk menyeduh teh hijau, seduh dengan air yang suhunya 80-90 derajat Celcius. Proses penyeduhan juga tidak boleh terlalu lama, rata-rata hanya 2-3 menit per sajian.

5. Jangka Waktu Penyimanpanan Teh Hijau
Semakin segar daun teh, khasiat dan rasanya akan lebih baik. Oleh sebab itu segera konsumsi teh hijau yang baru di beli dan jangan menyimpan terlalu lama. Jika mengonsumsi daun teh atau yang telah dikemas dalam kantung, habiskan dalam jangka waktu maksimal enam bulan. Lebih dari itu, khasiat antioksidan teh hijau akan berkurang.

Jadwal Minum Teh Hijau Sehari-hari
Untuk mendapatkan manfaat teh secara maksimal, setidaknya minum enam hingga tujuh gelas per hari. Berikut ini jadwal konsumsi teh hijau seperti yang dikutip dari vemale.com.

1. Pagi Hari
Anda dapat minum teh hijau pagi hari setelah bangun tidur untuk membantu memecah lemak. Sebaiknya minum teh hijau dalam keadaan hangat, tidak dengan es. Selain itu, konsumsi teh hijau pagi hari juga dapat mencegah radikal bebas, dan mengurangi nafsu makan.

2. Sebelum Sarapan
Minum teh hijau sebelum sarapan dapat membantu membakar makanan sarapan dan mengurangi rasa ingin ngemil sebelum makan siang.

3. Sebelum Makan Siang
Jika sebelum makan siang Anda minum teh hijau terlebih dulu, maka Anda tidak akan makan terlalu banyak karena perut sudah terisi cairan. Selain itu juga membantu tubuh membakar lebih banyak.

4. Sebelum Makan Malam
Terakhir, minum teh hijau sebelum makan malam. Minum teh hijau sebelum makan malam membantu mencerna makanan dan membakar lemak saat kita tidur.

Anda dapat mengkombinasikan minum air putih sebanyak 10 gelas air putih dan 4 gelas teh hijau setiap hari dalam program diet. Imbangi juga dengan pola makan yang seimbang dan berolahraga secara teratur.

Manfaat Teh Hijau
Selain membantu program diet, teh hijau juga memiliki beragam manfaat lain untuk tubuh. Berikut ini beberapa manfaat dan khasiat teh hijau yang bisa Anda dapatkan. 
1. Mencegah penuaan dini 
2. Memperkuat gigi, mencegah gigi berlubang, dan membantu mengurangi bau mulut. 
3. Baik untuk kesehatan kulit. 
4. Kinerja Otak. 
5. Antioksidan, nutrisi pada teh hijau dipercaya mampu menyerap racun yang mengganggu dalam tubuh. 
6. Mengurangi Risiko Penyakit Kanker dan Jantung. 
7. Mengatasi Jerawat dan Eksim. 

*********************************************************************
Untuk saya sendiri, saya hanya minum teh hijau sebelum sarapan pagi dan waktu-waktu yang saya rasa mahu minum panas-panas sahaja. InshAllah sambung lagi nanti.

No comments: