30.6.09

PERISTIWA GANJIL KETIKA ISRA' MIKRAJ

Kejadian Isra' (perjalanan dari Mekah ke Masjid Al-Aqsa di Baitul Maqdis) dan Mikraj (perjalanan dari alam bumi ke alam langit hingga ke Sidratul Muntaha) ini berlaku pada malam 27 Rejab setahun sebelum hijrah. Ketika itu Nabi sedang berbaring-baring bersama Saidina Hamzah dan Saidina Ja'afar di Hijr Ismail (Masjidil Haram), tiba-tiba datang malaikat Jibril dan Mikail mengangkat Nabi ke telaga Zamzam. Di sana Nabi ditelentangkan dan berlakulah pembedahan di mana dada Nabi dibedah untuk dikeluarkan hatinya. Hati nabi dicuci dengan air zamzam. Kemudian dimasukkan semula bersama unsur ruhani iman dan hikmat. Setelah itu dadanya dijahit dan dimatrikan dengan khatimin nubuwwah. (Kejadian ini menjelaskan kepada kita bahawa peringkat pertama untuk berjalan menuju Allah ialah pembersihan diri dari segi jasmani dan rohani).

Selesai Nabi Muhammad menjalani operasi pembersihan jasmani dan rohani, baginda dipersilakan oleh Jibril untuk menunggang sejenis kenderaan yang amat canggih iaitu Buraq (seekor binatang dari alam malakut yang mempunyai pergerakan yang teramat laju). Mengikut satu riwayat Buraq yang dipilih oleh Jibril ini merupakan satu-satunya haiwan yang mempunyai ciri teristimewa kerana sejak mendengar nama Nabi Muhammad, ia tidak tahan menanggung rindu sehingga tidak lalu untuk makan dan minum, bahkan saban masa duduk menangis tersedu-sedu. (Peristiwa ini menggambarkan kepada kita sedangkan seekor haiwan mempunyai rasa hormat yang amat tinggi terhadap Nabi Muhammad, betapa hal dengan diri kita yang mengaku sebagai umat Muhammad)
Buraq yang dibawa oleh Jibril itu agak liar tetapi bila Jibril mengatakan yang Nabi Muhammad akan naik di belakangnya, badannya berpeluh dan dengan rasa malu merendahkan badannya untuk ditunggang oleh Nabi. Buraq terus membawa Nabi dengan diiringi oleh Jibril di sebelah kanan dan Mikail di sebelah kiri. Maka bermulalah perjalanan yang amat bersejarah.

Beberapa minit perjalanan, sampailah di suatu tempat bernama Thaibah (Medina). Di sini Jibril menyuruh Nabi berhenti untuk melakukan solat 2 rakaat dan memberitahu di sinilah kelak Nabi akan melakukan hijrah. Kemudian perjalanan diteruskan lagi hingga sampai di satu tempat iaitu Bukit Tursina, iaitu tempat di mana Nabi Musa menerima wahyu. Di sini Nabi berhenti untuk melakukan solat dua rakaat. Perhentian seterusnya ialah di Baitul Laham, tempat kelahiran Nabi Isa, di mana Nabi sekali lagi mengerjakan solat. (Peristiwa ini menggambarkan kepada kita tentang perlunya mengerjakan solat sunat apabila singgah di masjid atau di tempat-tempat yang mulia) Perjalanan diteruskan lagi. Dalam perjalanan ke Baitul Maqdis, Nabi diperlihatkan dengan pelbagai peristiwa simbolik yang ganjil-ganjil. Setiap kali melihatnya, Jibril menerangkan hakikat sebenar peristiwa tersebut. Di antaranya adalah:

1- Jin Ifrit membawa obor (api) sambil mengejar Nabi dari belakang
*Malaikat Jibril ajarkan doa menagkis serangan jin. Apabila Nabi membacanya, jin tersungkur*

2- Sekumpulan manusia memecahkan kepala sendiri. Apabila bercantum dipecahkan lagi tanpa henti.
*Balasan bagi orang yang tidak mengerjakan sembahyang*

3- Sekumpulan manusia memakai cawat dihalau untuk makan buah berduri yang amat pahit atau api neraka.
*Balasan bagi mereka yang tidak mengeluarkan zakat*

4- Sekumpulan manusia dihidangkan dengan 2 mangkuk berisi daging masak dan daging mentah yang busuk. Mereka memilih daging mentah
*Gambaran manusia yang berzina sedangkan mereka mempunyai pasangan yang sah*.

5- Beberapa orang tidak berdaya mengangkat seberkas kayu tetapi menambahkan lagi bebanan
*Gambaran orang yang diamanahkan sesuatu tugas, walaupun tidak mampu melaksanakannya tapi menerima amanah/tugas lain*.

6- Beberapa orang menggunting lidah dan bibir sendiri dengan gunting besi. Apabila bersambung semula digunting lagi tanpa henti.
*Perbandingan orang yang menyuruh orang lain berbuat baik tapi dia sendiri tidak melakukannya*.

7- Sekumpulan orang berkuku tembaga menggaru muka dan dadanya sendiri sehingga habis daging, namun masih menggaru lagi.
*Gambaran orang yang mengumpat dan membuka rahsia orang kepada orang lain serta menjatuhkan maruah mereka*.

8- Seekor lembu keluar dari satu lubang yang sempit, kemudian cuba masuk semula ke lubang itu tetapi tidak boleh.
*Gambaran pasangan lelaki dan perempuan asing berbual perkara lucah, kemudian menyesal tapi tidak mampu menarik perkataannya*.

9- Seorang lelaki datang dari arah kanan Nabi meminta Nabi berhenti seolah-olah hendak bertanya sesuatu.
*Seruan orang Yahudi. Jibril menerangkan jika Nabi melayan, nescaya ramai umatnya menjadi Yahudi*

10- Seorang lagi datang dari arah kiri merayu Nabi supaya berhenti
*Seruan orang Nasrani menghalang sebaran Islam*

11- Seorang wanita dengan perhiasan yang sarat meminta Nabi berhenti
*Gambaran tipu daya dunia. Jika Nabi menjawab ramai akan terpesona dengan keduniaan*.

12- Orang tua duduk di tepi jalan seraya menyuruh Nabi berhenti
*Seruan Iblis cuba menghalang usaha dakwah*

13- Seorang wanita bongkok tiga menahan Nabi untuk bertanya sesuatu
*Gambaran umur dunia yang sangat tua dan tunggu saat untuk kiamat*

14- Nabi tercium bau yang amat harum
*Tempat Mashitah dibunuh kerana mempertahankan keimanannya sehingga dia dan keluarga menjadi mangsa kepada Firaun*.

15- Kayu merentangi jalan sehingga menyukakan orang lalu-lalang
*Gambaran orang yang suka berpeleseran dan melepak*

16- Sekumpulan orang berenang di dalam sungai darah. Mereka dilempar dengan batu. Batu-batu itu diambil dan dimakannya.
*Gambaran orang yang makan riba'*

17- Sekumpulan manusia menanam gandum. Sesaat kemudian berbuah dan dituai.
*Gambaran orang yang suka membelanjakan harta untuk perjuangan menegakkan kalimah Allah


HUKUM

Masalah 1: jamak jumaat dengan asar & solat qasar dengan berimamkan orang solat tamam
1. bolehkah menjamakkan sembahyang di masa solah jumaat.
2. saya niat qasar dan jama (2 rakaat), mengikut imam yang solat 4 rakaat. Takbir bersama imam. apa yang perlu saya lakukan (kerana saya niat qasar).
Bolehkah menjamakkan sembahyang di masa solah jumaat?

Jawab: soalan ini kurang jelas,tetapi bolehlah kita bahagikan seperti ini;

a-kalau dimaksudkan menjamak solat di kala sedang solat jumaat,adalah tidak boleh kerana solat jumaat sedang berjalan.

b-kalau orang musafir yang tidak solat jumaat,dan ingin menjamak antara zohor dan asar di saat itu, tidaklah mengapa, insyaallah.jadi apa perlunya orang musafir solat jumaat?

c-kalau seseorang musafar mengerjakan solat jumaat,dan ingin menjamak dengan asar, bolehlah dia melakukannya setelah salam solat jumaat tersebut, terus bangun lagi, terus solat asar dengan syarat sebelum salam solat jumaat hendaklah telah berniat jamak dengan asar. dinyatakan di dalam kitab "furuk masail" juz 1 ms 111: Adakah harus bagi orang musafir ia jamak asarnya dengan jumaat atau tidak? jawabnya: harus baginya jamak asarnya dengan jumaat.


Masalah 2: Orang solat qasar mengikut imam solat tamam
-orang solat qasar mengikut orang solat tamam (4rakaat).

Jawab: tidak boleh. dinyatakan di dalam kitab "furuk masail" juz 1 ms 112: (Telah ditanya r.a.) daraipada orang musafir meniat ia qasar di belakang orang (musafir) yang diketahui ia solat tamam, adakah jadi (sah) ia?... (Maka dijawabnya) Dg bahawasanya tidak jadi solatnya (tiada sah) kerana ia bermain-main kerana ia berniat yang tiada boleh dibuatnya pd ketika itu...



Ikhsan dari:
Biro Dakwah
Badan Kebajikan Guru & Kakitangan (BKGK 2006)

1 comment:

C'Jai said...

dah berulang-ulang kali baca kisah ni..tapi tak jemu rasanya..:)