12.8.17

Kisah 5.40 pagi.

Mata terus bulat apabila melihat jam telefon tangan menunjukkan angka 5.40 pagi. Terus melompat dari katil kejut semua penghuni rumah. Mereka perlu disiapkan untuk berjemaah Subuh di surau. Orang lama kata, melentur buluh biar dari rebungnya.

Kelam kabut seisi rumah. Subuh pula berbaki 8 minit lagi. Berdentam dentum 2 bilik air bunyi air. Anak-anak sudah bersedia ke surau dengan wangi-wangian mereka. Sepatutnya sudah pun azan.

Mata melirik ke jam dinding. Sekali pandang. Kali kedua pandang. Kali ini pakej bangun menghadap jam dan sahkan sekali lagi pada jam dalam telefon tangan. Allah. Baru pukul 5 pagi rupanya.

Ingatkan terkena kencing syaitan!

Dalam pada menyiapkan isi rumah, fikiran menerawang kejadian-kejadian sebelum tidur mana-mana yang boleh buat Allah murka dan beri peringatan sehingga tersedar lewat. Manalah tahu tangan lebih ligat 'scroll' telefon tangan daripada racik tasbih untuk zikir. Maksiat-maksiat dihujung jari yang membelenggu hati, mata dan fikiran.

Alhamdulillah atas cerita kelakar di pagi hari hujung minggu ini. Allah bangunkan semua orang di awal waktu bukan suka-suka. Maka, bersyukurlah.

"Ya Allah masukkanlah aku ke dalam golongan orang-orang yang sedikit".

No comments: