19.4.15

FITNAH WHATSAPP

Antara video yang menarik perhatian saya beberapa hari lepas berkenaan sedutan khutbah Jumaat Dr. Anas Mandani berkenaan aplikasi yang boleh dikategorikan paling popular abad ini. Penyakit hari ini serampang dua mata yang lebih tajam dari pisau. Pelbagai group. Group sekolah, group bekerja dan macam-macam lagi yang mana meilbatkan percampuran lelaki dan perempuan.

Suami tidur, isteri Whatsapp sampai jam 2 pagi. Musibah zaman ini. Perempuan-perempuan yang berkerja, sudah-sudahlah, tinggalkan telefon selepas waktu berkerja. Tinggalkan kawan-kawan kerana ada anak-anak, suami yang memerlukan perhatian di rumah.

Cemburu itu penyakit menurutnya tetapi suami perlu ada sifat cemburu. Disuruhnya suami lihat siapa yang isteri Whatsup sehingga pagi. Kadangkala suami balik dalam keadaan letih, isteri masih main telefon. Suami bagaikan tiada harga. Suami menyampah. Hindarilah fitnah-fitnah yang boleh mengundang perkara-perkara sebegini. 

Beliau juga menerima aduan, apabila orang perempuan diusik dan menjawab dalam alat-alat sebegini, maka mulalah bertukar gambar. Kemudian, mulalah mencari tempat dimana mahu berjumpa yang menyebabkan perkara-perkara yang tidak diingin seperti perceraian dan lebih dahsyat daripada itu. 


Skandal. Antara perkara haram yang semakin berleluasa dengan kemudahan kecanggihan alat berhubung. Realiti dunia hari ini cukup menakutkan saya. Berapa ramai pak lebai, terbang kopiahnya dek kerana terlalu asyik dengan telefon. Skandal isteri dan suami orang seperti perkara biasa yang sangat harmoni dimana sekalipun.

Usah berdabik dada yang kita kebal kerana syaitan itu licik. Mohon Allah jauhi kita dan keturunan kita dari semua bentuk fitnah yang mengundang kemurkaan Allah.

No comments: