1.8.13

UBAT GIGI ORGANIK

Alhamdulillah saya cukup bersyukur Allah lorongkan dan pertemukan orang-orang baik dalam linkungan kehidupan seharian saya sehinggalah saya bekerja kini. Sejak di zaman belajar, Allah kirimkan 'makcik' yang membawa saya kenal 'bulatan gembira'. Dari situ saya mula faham kemashlahatan ummat yang berlaku diseluruh negara. Sebelum itu, dalam Malaysia sendiri saya tidak ambil peduli T__T. Moga Allah sentiasa bersamanya.

Bergelar ibu. Allah kirimkan lagi 'makcik' untuk saya kenal dan berhati-hati setiap apa yang masuk dalam tubuh anak-anak saya. Walaupun Muhammad Allah izinkan ianya terlajak sehingga dia berumur 5 bulan, perancangan Allah itu Maha Hebat. Rupanya, bermula dengan 'makcik' ini, Allah mahu kami teliti pula pemakanan.

Sekali lagi, dengan kasih sayang sahabat maya saya, Puan Nina ;), menjadi asbab saya berbulatan maya bersama para ibu-ibu berbincang mengenai pemakanan sihat yang mana ianya cukup bermakna kerana pelbagai topik dikupas dengan jelas oleh para tabib yang berfikrah islami inshaAllah. Terima kasih mak-mak sekalian! Semoga kembangan ilmu kalian menjadi saham jariah berpanjangan buat kita semua.

Jadi, hari ini dan inshaAllah dikesempatan lain juga, saya akan cuba kongsikan seberapa banyak kupasan menarik tentang pemakanan sihat yang menjadi asbab kita mampu hidup sihat dan walaupun sesekali diuji dengan kesihatan, inshaAllah kita ada makanan sunnah lagi alami untuk merawat. Fitrah yang Allah bagi, mekanisma badan adalah menolak dadah. Ingat lagi tulisan puan tabib terpercaya mengenai MEKANISMA BADAN NORMAL ADALAH MENOLAK DADAH.

Bak kata seorang sahabat di dalam kumpulan itu, cara merawat dengan kaedah makanan sunnah dan bahan alami ianya memang memakan masa tetapi inshaAllah kesan penyembuhannya berpanjangan. Hari ini saya kongsikan mengenai UBAT GIGI.


Terus sahaja saya lihat ubat gigi di dalam bilik mandi. Allah! Semuanya label HITAM! Pure chemical! Saya mencari-cari juga ubat gigi organik yang berlabel hijau atau biru. Payah rupanya. Atas nasihat sahabat dan puan tabib terpercaya dalam kumpulan kami, maka, eloklah kami sekeluarga hijrah sepenuhnya kepada kayu sugi seperti mereka.

Menurut mereka yang telah amalkan sejak dalam 2-3 minggu kebelakangan ini, sahabat saya ini menyatakan yang kayu sugi tidak membuatkan mulutnya berbau. Memang tiada bau. Cuma mungkin gigi tidak putih. Maka, puan tabib terpercaya mencadangkan ARANG untuk memutihkan gigi. Macam orang zaman dahulu. Semuanya sihat. Organik dan alami!

Kasihan kita zaman sekarang. Zaman canggih. Makanan juga canggih dan lazat. Siap dalam masa beberapa minit T__T. InshaAllah ada masa diizinkan Allah, saya mahu kongsikan pengalaman saya dalam masa 2-3 bulan kebelakangan ini mengamalkan makanan sihat, Allah izinkan sakit kulit (gegatal) hilang dengan izin Allah. Berat badan saya turun sebanyak 5 kilo dalam masa 2 bulan inshaAllah! Makan nasi dengan kuantiti yang sama juga ;). InshaAllah sambung nanti.

7 comments:

Marlina Mohtar said...

ubat gigi rumah akak biasanya SAFI atau HALAGEL atau MU'MIN. Nanti nak gi check hehe....

ilovechocolate2 said...

selamat hari raya aidilfitri

ilovechocolate2 said...

selamat hari raya aidilfitri

NoEn said...

ada terbaca yang line hitam/merah/biru tu production line tag...wallahualam xtahu setakat mana kebenarannya

cuma sekarang ni beli ubat gg cari yg non florida, fress sls, paraben, etc..tapi susah woooo nk jumpa..huks

Karisma Izzah said...

boleh teranngkan tak siapa PTT tu? saya a bit lost la...

@LeenShamsh said...

KI: seorg duktur cerdik yang mengaji bertahun (membazir die kate ngapal ubt2an) patutny die ngapal name2 daun cari natural remedy dan Allah kurniakan kesedaran utk mengkaji balik sistem perubatan islam salah satu puncenye bile de parents yang refused ni vax anak die kat klinik die..apa yg duktur belajar terllau byk bertentangan sunnatullh..wllahualam..ape yg pasti PTT (puan tabib terpercaye name pena buat duktur tersebut yang um bag) mcm name UM name pene utk bilog ni hheh die adalah anugerah buat kami mak yg unvax anak wallhaualam

Unknown said...

kalau nak cari label toothpaste yang warna hijau , cer guna himalaya herbals .