15.5.13

WW- TAKDIR vs KEBETULAN

Allah rindunya! Lama sungguh tidak menulis. Menjenguk pun curi-curi masa :D. Hari ini saya ingin kongsikan sesuatu yang biasa tetapi tidak biasa pada pandangan Islam. Ilmu ini saya terima telah bertahun lamanya dalam usrah semasa zaman belajar iaitu konsep KEBETULAN dan TAKDIR. Para ustaz, ustazah yang membaca, sila perbetulkan andai saya tersalah.

Dalam Islam semuanya adalah dalam rancangan Allah dan tiada satu apa pun yang terjadi secara kebetulan. Jadi, kita ini selalu sahaja gunakan perkataan 'kebetulan'. Contohnya:

SALAH
1. Kebetulan saya lalu di situ dan terserempak dia.
2. Kebetulan pula hari ini saya ada mesyuarat.
3. Kebetulan baju kita sama hari ini.

BETUL
1. Allah takdirnya saya lalu disitu dan bertemu dengan dia.
2. TakdirNya hari ini saya ada mesyuarat.
3. TakdirNya kita memakai baju yang sama.

Hati rasa terpanggil untuk sama-sama ingat-mengingati apabila mata kerap kali menangkap perkataan 'kebetulan' di blog sahabat-sahabat maya yang diredhai Allah dan Ar-Rasul serta perbualan harian bersama rakan-rakan realiti :D. Opsss...

*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*

Eh!
BLACKOUT!!!

InshaAllah sambung lagi nanti :P.

10 comments:

Unknown said...

:D

Unknown said...

:D

NoEn said...

alamak...blackout la pulak...

kita telah biasa dengan kebetulan...so lepas ni kene biasakan dgn takdir la pulak ye

ps: ai rindu nk bc update dr u...hari2 tgk kat bloglist tu u dh update blog ke belum...hihi

@LeenShamsh said...

mama aqib: :D :D :P

noen: i pun rindu u lebih haha! dalam hati tu samelah tu kite tak update mesti sibuk jait menjait nih :D

Ummu Ukasyah said...

takdirnya terbaca entry terbaru dari blog UM hari ini..

eh scroll bawah ingatkan ape.. rupanya balckout.. hihi..

FADLUL & FIFAH said...

allah izin blackout!!

Ibu Yusuf Maryam said...

'Kebetulan' blackout ye? Hihi.. ;-)

@LeenShamsh said...

UU: tulah tak dan nk sambung taip pasal blackout!!! haha!

fifah: ye Allah masih izin...masih bernyawa walau nyawa2 ikan :)

kak zefa: aha!!!! mane ade kt negara org lain..oh malaysia tanah airku tercinte! ;)

humble.yat said...

hehe kelakar ending nya..blackout..:-P

IntaNBerliaN said...

alamakkk saya yg pun dah terbiasa guna kebetulan.. thanks ye ummu