10.11.16

ZON SELESA

Bermula Syawwal 1436H, Allah gerakkan kami suami isteri untuk cuba jaya menurunkan berat badan. Ianya bukanlah rancangan yang terancang. Seperti kebiasaannya, sentuhan mengejut anugerah dari langit.

Alhamdulillah pada Syawwal 1437H, kami masing-masing hilang lebih 10kg. Berat sebelum ialah 64kg dan berat sekarang pernah juga mencecah 51kg. Berat tingkatan 5 mungkin. Tapi kebiasaannya purata berat ialah 53kg.


Antara petua santai kami
+ puasa gula: air semuanya O
+ makan sepinggan kongsi bersama
+ bersenam

Namun, apabila telah capai zon selesa, kami sudah boleh makan sepinggan nasi dan berat tetap sama. Metabolisme begitu cepat membakar dan cepat lapar juga.

Kemudian, apa yang paling ketara apabila mula meninggalkan senaman ialah badan jadi lemah dan mudah lemau. Tidak seperti kebiasaan apabila bersenam. Toksin dalam badan dirembes keluar melalui peluh.

Hari ini kita mula bermini gym semula. Cuma angkat besi dengan 6 set gaya sebanyak 10 kali setiap set.

Sebenarnya signifikan juga dengan kehidupan kita. Apabila terlalu selesa, kita manusia mula lupa. Sebab itu jugalah Allah cipta ujian dan dugaan supaya manusia yang selalu lalai ini, mudah buat u-turn pulang ke pangkuan Yang Memberi Ujian.

Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: "Kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)? (29:2)

No comments: