4.11.14

BAHANA LIDAH

Diminta semua penumpang memerhatikan pakaian mereka. Pastikan semuanya menutup aurat dengan sempurna.

Pakai tali pinggang keselamatan. 

Semua penumpang diminta untuk menadah tangan untuk berdoa keselamatan sepanjang perjalanan.

Sesungguhnya kematian itu tidak akan dicepatkan atau dilambatkan walau sesaat. Dari DIA kita datang dan kepada DIA pasti kita kembali.

Anda diminta untuk mengisi masa lapang dengan aktiviti berfaedah dan zikrullah sepanjang perjalanan.

Bayangkan situasi di atas adalah situasi di dalam kapal terbang yang hanya terpenuh dengan kata-kata membesarkan Allah. Di mana-mana sudut pepenjuru dunia, kita hanya akan mendengar kehebatan Islam. Perkembangan ilmu Islam dan tokoh-tokoh ilmuan Islam. Tiada seorang pun yang berkata-kata perihal keburukkan orang lain.

Mengimbas kembali usrah zaman belajar. Gambaran di atas adalah berkenaan kerajaan Abasiyyah yang mana Islam sedang berada di puncak dunia. Islam menjadi rujukan seluruh ummat dan ketika itu lahir banyak ilmuan Islam pelbagai bidang. Di mana-mana hanya bercerita tentang kehebatan Islam. Betapa kagumnya kita kepada Islam agama Allah ini.

Bandingkan pula kita di zaman ini. Kita tidak pernah untuk ambil tahu akan kehebatan sebenar sejarah KITA yang mana sejarah kita hari ini banyak yang telah diputarkan 360 darjah dan kebohongan semata-mata. Alangkah baiknya, kita berhenti memakan daging saudara kita dan gantikan dengan membaca dan zikrullah. Ilmu dapat. Pahala berganda. Berbanding bercerita perihal orang lain, sedeqah pahala sahaja setiap hari.

Setiap orang ada jahiliyyah yang sifatnya sentiasa ada. Hati ini memang sifatnya tertarik dan menarik. Setiap kali mahu baik, ada sahaja halangan untuk merealisasikan keinginan kita itu. Adatlah semakin kita mahu mendalami Islam, setiap itu akan datang segala jenis jeneral laknatullah untuk menggoda supaya tidak diteruskan dan menyeru untuk terus membuat dosa.

Pernah suatu ketika di zaman belajar, kami ke KL untuk menghadiri komferen yang melibatkan katibah-katibah yang membentangkan tentang Ghuzur Fikh (baca: serangan pemikiran). Ahli usrah kami disambut oleh ahli usrah di KL di stesen LRT umpama saudara Ansar Madinah menyambut Muhajirin Mekah. Kami disambut gembira. Kami berjalan menuju ke kolej kediaman mereka sebagai tempat bermalam.

Dalam perjalanan, kami berpegangan tangan erat antara Ansar dan Muhajirin. Cerita kami sekitar perjalanan dakwah dan tarbiyyah di kolej masing-masing. Saya banyak bercerita sedang saudara saya banyak mendengar sehingga satu tahap, si Ansar ini menggegar tangan saya ala-ala tok iman menggeggar tangan pengantin lelaki ketika akad nikah.

Mereka belum dapat tarbiyyah Allah sambil menggenggam lebih erat tangan ini.

Saya jadi malu sendiri. Berdosa dan alangkah buruknya orang yang dalam tarbiyyah menceritakan yang buruk-buruk tentang orang lain. Allah tegur saya melalui makcik (baca: panggilan akhowat walaupun masih muda :).

Akhlak yang luar biasa! Mereka bukan jurusan agama tetapi TESL saya fikir. Tarbiyyah menjadikan mereka lain walaupun mereka bukan ustazah. Sama juga dalam kalangan adik-beradik usrah saya hari ini. Kami semua bukan ustazah kecuali seorang tetapi sedikit kefahaman yang Allah sedarkan, kami mahu beramal dengan ilmu dan kefahaman yang Allah campakkan.

Mak usrah saya adalah seorang pentadbir sekolah dan beliau seorang yang amat disenangi orang bawahannya. Tarbiyyah membuatkan kita berbeza. Tindakan, perkataan, semuanya perlu ditapis dan berfikir panjang untuk melontarkan apa-apa pandangan atau kritikan.

Walau bagaimanapun selagi mana bergelar manusia, kita tetap masih ada jahiliyyah. Sebab itu juga jangan memandang seseorang itu dengan pandangan yang sempurna. Selagi mana nama manusia, kita tetap tidak akan pernah sempurna.

Saya dan zauji serang berbincang itu dan ini dan Allah izinkan saya banyak belajar melaluinya. Pernah suatu hari, saya dalam jahiliyyah. Ianya berkaitan alam pernikahan. Saya sekadar melontarkan pandangan dan selera saya. Saya katakan yang sekiranya, saya juga tidak suka akan lelaki yang keanak-anakkan yang banyak kelemahan di mata saya dengan merujuk dengan individu yang dekat dengan kami.

Saya terus dinasihati zauji.

Katanya, sekiranya saya berfikir maju setapak, saya akan takut untuk mengeluarkan kata-kata sedemikian rupa. Adalah tidak patut seorang yang pergi usrah dan dalam tarbiyyah Allah mengeluarkan kata-kata sebegitu rupa. Jangan lupa yang suatu hari, kita juga punya anak dan inshaAllah cucu cicit pula. Takutlah Allah uji kita asbab kesalahan lidah kita kepada anak cucu cicit kita.

Astagfirullah. Istigfar saya berkali-kali.

Zauji pesan dan nasihat awal-awal kepada saya untuk tolong jaga dirinya dengan tidak mengumpat dan tolong jaga ikhtilat. Tidak perlu menjurumusan diri dalam lingkungan rakan-rakan pengumpat. Dalam mensyurat sekiranya tidak bersetuju, tolong duduk diam-diam. Tidak perlu berhujah apa-apa. Sekiranya ada mesyuarat yang bertindih dengan waktu solat, tinggalkan mesyuarat dan pergilah menunaikan solat. Wajib tinggalkan mesyuarat kerana tidak yang lebih penting selain bersegera menghadap Allah. Sehinggakan semalam mesyuarat, saya tidak tahu menahu ada mesyuarat. Punyalah tidak bermasyarakat :D. 

Begitulah perumpamaan kita hari ini. Kita akan jumpa kawan-kawan yang masih dalam jahiliyyah. Suka berkata itu dan ini berkenaan perihal orang lain hatta pokok yang tidak mengusik mereka pun akan banyak salahnya. Terlalu negatif.

"Mayat hidup ialah orang yang tidak menentang kemungkaran sama ada dengan tangan, lidah atau hatinya." - Huzaifah al-Yamani r.a. [sumber: Fb Inche gabbana]

Perkara yang paling susah dalam beramal dan mengajak makruf adalah untuk berhadapan dengan keluarga sendiri. Saya sangat tidak bersetuju ruangan aplikasi pintar seperti Whatsup digunakan untuk mengatakan dan menyebarkan apa-apa yang mengaibkan orang lain.

Sebagai contoh, saya terasa begitu rimas dan sesak dengan komen-komen mereka yang menonton AF dan menjadi juri tidak bertauliah. Rambut dia macam itulah. Baju dia macam kampunglah. Allahu! Silap saya tidak terus tegur semasa itu juga.

Begitu juga, apabila berlaku kematian, pelbagai gambar-gambar mengaibkan masuk tidak kira dari kumpulan mana sekali pun. Gambar arwah kemalangan dilenyek keretapi, jatuh dari syiling sekolah, habis disebarkan! Bayangkanlah mayat itu anda atau ahli keluarga terdekat anda, apa perasaan anda? Allahu!

Baru-baru ini juga saya sendiri yang menjadi subjek cerita. Mohon Allah mengampunkan dosa-dosa saya dan kita semua. Saya minta kepada sahabat-sahabat yang saya cintai kerana Allah dalam kumpulan mak-mak Jelitawan Organik untuk tidak memuat naik sebarang gambar orang yang tidak menutup aurat sebagai tanda kasih sayang kita kepada saudara kita.

Mungkin orang itu jahil dengan tidak menutup aurat tetapi kita yang inshaAllah Allah bagi celik sedikit kefahaman agama, kita tolong bantu saudara-saudara wanita kita dengan tidak menyebarkan gambar-gambar mereka tanpa menutup aurat. Bukan hanya satu mata yang melihat, tetapi dia menanggung beban dosa mata-mata satu dunia. Allahu! Kasihanilah kami wahai Allah.

No comments: