18.11.09

BADAR


Kursus ini hampir 3 minggu lamanya
Bilangan peserta seramai 313 orang
Sama ramainya dengan tentera Islam
Pada peperangan pertama kita iaitu badar
Melawan 1000 tentera kafir
Nisbahnya hampir seorang Islam lawan 3 kafir
Namun kita menang bergaya
Dan bilangan bukan masalahnya
Kerana apa?
Hebatnya Rasulullah mentarbiyyah sahabat-sahabat
Aqidah mereka mantap!
Kualiti mereka tiada bandingnya
Mereka hanya mengharap syahid atau menang
Dan kita?
Perasaan pun kalah.

Di suatu sudut
Aku keseorangan memikirkan hebatnya sahabat
Dan kulihat satu persatu saudara-saudara seagamaku
Setiap hari lalu dan pergi dihadapanku
Tahukah kamu apa perasaanku?
Tahukah kamu betapa pedihnya hati ini?
Betapa tiada guna aku sebagai seorang manusia
Betapa lemahnya imanku
Betapa aku tak mampu untuk mengubah sesuatu
Memang salahku!
Pernahkah kamu merasa perasaan semacam ini?

Andainya 313 ini mantap aqidahnya
Sudah cukup memakmurkan dunia keseluruhannya
Hebatnya anak-anak didik pasti gurunya hebat
Dan melihat gelagat-gelagat saudara-saudaraku ini
Kegerunanku cukup mengerikan
Tidak mampu kubayangkan
Ya Allah..aku tak sanggup..

Aku ingin sekali pergi kepada saudaraku
Ingin sekali kukhabarkan kepada mereka tentang Islam
Menceritakan kebesaran Tuhan
Meyakinkan hari pembalasan
Dan kematian itu suatu kepastian
Kuingin mereka merasakan iman
Merasakan diri berTuhan
Kerana mereka bukan haiwan
Punya akal membezakan yang halal dan haram
Punya hati yang tidak pernah berdusta
Dan aku begitu terasing
Betapa aku sayangkan saudara-saudaraku
Tetapi mereka tak faham
Kerana pemikiran kita berbeza
Pandangan tentang kehidupan kita tak sama
Aku seolah-olah ganjil
Tarbiyyah mengajarkan menjadi lebih dewasa
Hidup perlu survive
Dan kebergantungan hanya kepada Allah.

Ketahuilah saudara-saudaraku
Perasaan kasih dan sayangku kepadamu
Mungkin tak terlihat pada pandanganmu
Aku mungkin keras dan tegas dipandanganmu
Tapi jauh di sudut hatiku
Aku mohon hidayah itu bertaburan disekelilingmu
Untuk kau kutip sebagai bekalanmu
Kembali kepada fitrah
Kembali kepada Allah
Dan kehibaan hati ini kian menebal..

No comments: