20.2.15

LELAKI YANG SENSITIF

Borak-borak sepasang suami isteri yang menguntum senyum di hati si isteri.

Kata zaujnya, sekiranya dia diangkat menjadi guru besar di tempat isterinya bertugas, perkara pertama yang dia akan lakukan adalah meletakkan meja isterinya berada di dalam biliknya.

Haha! Pengsan.

Sensitiviti yang sepatutnya ada dalam diri setiap manusia bernama lelaki. Bersifat melindungi. Usah dipandang apatah lagi ditanya berkenaan isterinya. Perkara yang paling tidak disukainya. Isteri adalah harta kurniaan ekslusif untuk jiwa lelaki sensitif seperti itu.

Semalam saya sempat membelek-belek mukabuku peribadi saya. Mata saya menangkap status yang mempunyai pandangan yang sama dengan suami seperti situasi yang saya ceritakan di atas. 




Kredit: FB Angel Pakai Gucci. InshaAllah ikhwah bersara pakai jeans :D.

Syadid. Label yang selalunya diberikan kepada lelaki jenis ini. Sebenarnya, lelaki yang sensitif akan meletakkan syarat yang ketat untuk yang bergelar perempuan lebih-lebih lagi isterinya kerana apabila meletakkan syarat yang longgar, kebiasaan wanita ini akan lemah, longgar dan terus longgar pegangannya.

Membaca komen-komen yang ada, sebenarnya teguran ini bukan untuk yang tidak bertudung, bertudung singkat, rambut pacak, susuk gagah perkasa, ianya juga nasihat berharga untuk niqobis dan serbanis. Fitrah manusia Allah jadikan kita manusia lebih kurang sama sahaja perasaannya.

Kami baru balik mendengar kuliah tok guru di Rusila, Terengganu, yang menurut beliau, manusia ini kebiasaannya mudah melenting apabila dinasihati dan ditegur. Bagi saya, sebenarnya ini adalah sebahagian didikan Allah melalui da'ie yang sensitif.

Bak kata zauji, untuk menyeru dan membuat kebaikkan, bukan kerja atau kita hanya menunggu ustaz dan ustazah sahaja. Apabila mereka silap, kita salahkan. Walhal tugas ini adalah tugas kita yang mengaku Islam. Menegakkan makruf dan mencegah keji mengikut kelebihan yang Allah kurniakan pada kita.

Tertarik saya kongsikn suatu kisah di tempat bertugas saya. Surau disitu antara tempat berlangsungnya salah satu acara. Maka, tirai atau langsir yang memisahkan tempat solat lelaki dan wanita ditanggalkan. Selepas majlis tamat, saya ternanti-nanti lelaki-lelaki sensitif yang begitu mengambil berat tentang pandangan mata, aurat rakan-rakan wanita untuk bersegera memasang kembali langsir pemisah tetapi saya kecewa.

Saya menunggu dikalangan ustaz-ustaz untuk panjat memasang semula langsir. Selepas tiada seorang ustaz yang sensitif, saya menanti bukan dikalangan ustaz yang mungkin Allah beri kefahaman ilmu dan beramal, juga hampa. Mungkin mereka anggap surau memang signifikan untuk ustaz ustazah. Sebagaimana mentaliti kita, yang perlu menjalankan dan beramal hanya kerja ustaz ustazah seolah-olah Al-Quran dan As-Sunnah hanya untuk golongan agamawan yang bergelar ustaz ustazah. Akhirnya, selepas lebih seminggu, rakan ustazah yang dengan gigilnya memanjat tangga hingga ke syiling atap untuk memasang semula tirai pemisah.

Silap saya juga kerana menunggu. Semoga Allah mudahkan urusan sahabat ustazah saya ini sebagaimana sedayanya beliau memanjat tangga memasang kembali tirai penghadang menundukkan pandangan dan menjaga hati kami semua untuk beramal ibadah ihsan dan ikhlas kepadaNya.

Sama juga kesnya dengan bilik air atau tempat wuduk wanita di masjid. Sekiranya AJK masjid tidak sensitif, makanya, tempat wuduk wanita mudah dilihat oleh lelaki yang mana kebanyakkan tempat di masjid surau hari ini menyaksikan ianya tidak mesra wanita. Tempat wuduk dan bilik air wanita tidak terpisah dengan pandangan mata lelaki ataupun wanita.

Kutipan duit masjid atau surau banyak. Apa salahnya disalurkan untuk menaik taraf tempat wuduk dan bilik air wanita sehingga tidak mengganggu mata-mata lelaki yang pada mulanya datang ke masjid dengan hati yang tulus murni. Ditolak markahnya kerana melihat aurat wanita yang melintas setelah ambil wuduk dengan tidak berstokin dan hanya meletakkan tudung di atas kepala yang menampakkan batang leher dan sebagainya. Wanita ini serupa sahaja fitrahnya. Tidak dididik dengn iman, maka liarlah segalanya.

Oleh yang demikian, boleh disimpulkan, kekurangan lelaki-lelaki yang sensitif ini menjadi salah satu punca masalah yang tidak berkesudahan. Mereka tiada 'rasa' untuk melindungi perempuan-perempuan mereka. Mereka tidak meletakkan wanita-wanita diluar sana sebagaimana perempuan-perempuan mereka seperti halnya menjaga keselamatan dan memberi perlindungan buat ibu, isteri, adik-beradik perempuan serta anak-anak perempuan mereka dari dimanipulasikan oleh lelaki-lelaki jahat yang mengintai-intai.

Bagaimana mahu menjadi lelaki yang sensitif?

Setinggi mana pangkat yang anda ada, segunung ilmu agama yang anda ada, sekaya manapun anda, pergilah menuntu ilmu untuk merendahkan ego, melunakkan hati hatta ilmu tersebut kita telah tahu. Hanya dengan pengamalan ilmu yang soheh, inshaAllah hati-hati keras membatu, Allah gantikan dengan hati-hati yang lunak dan penuh rendah lagi sensitif.

Sungguh, dunia hari ini memerlukan lebih ramai lelaki yang sensitif.

No comments: