20.7.13

PERUBATAN ISLAM (4) l SISTEM PENGHADAMAN YANG BAIK KUNCI KESIHATAN

Mulut adalah pintu masuk untuk segala makanan dan minuman. Sistem penghadaman yang baik akan memastikan segala nutrien yang baik akan diserap. Usus yang baik sepatutnya mempunyai mekanisma tertentu untuk mempertahankan badan kita dari bahan yang tidak elok. Sepatutnya usus yang sentiasa berespon dengan makanan yang tidak baik itu adalah usus yang sihat.

Satu-satunya penawar yang Allah sebut dalam Quran adalah madu. Mengapa? Madu boleh membaiki kesihatan usus dengan menjaga vilus-vilus penyerapan dan menyeimbangkan pengangkut-pengangkut yang banyak terdapat pada lapisan mukosa usus.

Sistem pertahanan di dalam usus boleh dirosakkan oleh bahan kimia yang terdapat dalam makanan, makanan GMO dan bahan sintetik. Semua ini mengganggu fungsi flora normal dalam usus dan meyebabkan penyerapan terganggu dan hilang keseimbangan.


Salah satu tanda usus bermasalah adalah apabila kita terlalu kurus atau obese. Sepatutnya usus boleh mengawal saiz badan kita untuk mendapat berat ideal. Kerana itu waist circumference adalah predictor yang lebih baik untuk menilai risiko ischaemic heart disease.

Jadi dalam perawatan Islam ini kita harus menggunakan MADU untuk mengembalikan semula kesihatan usus dan menjauhkan makanan-makanan yang tidak thoiyyibah tadi.

Puan Tabib Terpercaya

4 comments:

NoEn said...

adakah usus ku bermasalah sbb masih underweight? huhu T_T

love madu+acv+air suam...segar rasanya ^_^

Ann Ishak said...

banyak jenis madu di pasaran sekarang ni, sehinggakan saya tak tau yang mana lebih bagus...boleh puan cadangkan madu apakah yang bagus untuk sistem penghadaman kita

@LeenShamsh said...

noen: panglima2ku sekarang batuk selsema..selalu bg madu pekat tu..kali ini letak sekali biji habatussaudak dlm madu tu, alhamdulillah malam tido nyenyak mereke..

dan air zamzam bagi minum letak dalm bekas air..dlm keadaan kesihatan baik, air biase letak sket air zamzam..utk keadaan kesihatan merundum..bagi jelah air zamzam..

alhamdulillah cepat je hingus pekat hijau kluar, kahak hijau ke kan..maknenye sistem imun kite berkerjelah tuh..jadiu ibuk2 jgn panik cepat hehe

takde kene mengene pun dgn statement u hehe

ann ishak: salam ukhuwwah fillah ann :)

kami pernah berbincang dalam group
semakin gelap warne, semakin kering kurma itu inshaAllag plg berkhasiat
mcm kes kite kurma nabi tulah kering dan hitam pekat

ade juge pendapat sorang lagi puan tabib, kelainan warna kurma tersebut mengandungi khasiat yang berbze beza juge

ehh silap..awak tnye madukan? akak dah terjawab pasal kurma kat atas..jadi bialah ilmu jugekkan hehe

pasai madu tu,,puan tabib kate kite pegang yakin percaya sahaja. kalau kat botol kate pure, make pegangla ianya pure

sbb kalau kite terlalu sgt syak, kang langsung tak makan langsung..

madu dari yaman katanya mahal sebb bee die makan makanan sunnah..jadi taulah madu die kualiti mcm mane pulakkan

madu malaysia n new zealand pun tkde kurangnya..akak gune sebelum ni madinah, yg terbaru ni acacia honey tak silap..pokoknya yang mane2 saje dgn yakin asbab madu ni Allah kurniakan kesihatan yang baik inshaAllah..yg penting yakin dan amalkanlah! ;)

Anonymous said...

salam, clayever pati tanah liat blh membantu masalah ini, saya pakai dulu sbb masalah kulit, alhamdulillah penyakit kulit beransur elok tp ade masalah lain yang elok dulu walaupun tujuan sebena untuk masalah kulit, sesak nafas, panas badan,sakit sendi, dulu saya susak nak habiskan makanan sepinggan, sekarang perut rase mcm kuat jer, rupa2nya ia bertindak membantu tubuh menyingkirkan toksin dan asid dari dalam tubuh... sms kat nombo nie 019-5141895, saye la y jual 2, huhu saye jual sbb yakin keberkesanan produk nie, harga cuma rm 30 termasuk pos, gile murah...