20.6.12

MAKAN DURIAN KETIKA HAMIL

Muhammad & adik hebat yang diredhoi Allah dan Rasul :)
Muhammad dan adik dikandung ibu lebih kurang pada bulan yang sama. InsyaAllah jika tiada aral adik juga bakal dilahirkan di dalam Ramadhan. Jadi, di penghujung kehamilan ibu, memang musim buah-buahan atau lebih tepatnya musim raja buah iaitu durian. Dek kerana tergoda dengan entry pulut durian Puan Intan Berlian, ditambah lagi puasa sunat bulan-bulan haram, bertambahlah keinginan apabila terpandangkan sudut foto yang diambil Puan Intan yang cukup menggoda tekak ibu ;P. Namun setelah perut penuh, keinginan kepada pulut durian terpaksala ibu lupakan kerana apabila terlalu penuh, alamatnya akan keluar baliklah segala isinya ;D.

Dari dapur ayah ;). Ayah makan beriya berbanding ibu ;D. Muhammad pun sama juga duduk menghadap apabila disuap ayah. Tangan ibu tidak berseni. Jom kita lihat sentuhan foto pulut durian yang diambil Puan Intan yang cukup menggoda.

Foto inilah yang bertanggungjawab membuka keinginan ibu. Pinjam ya Puan Intan gambar ini untuk diabadikan di sini. Nampak sedap sangat ;P. Sebenarnya bukan gambar ini sahaja yang menggoda selera ibu, banyak lagi entry makan-makan rakan blogger yang membuai rasa :D

Ibu dan ayah memang suka sangat pada durian. Semasa ibu hamilkan Muhammad juga, balik dari tempat bertugas, terus sahaja beli durian. Hamilkan adik sedikit jarang membelinya. Mungkin panas teramat buat ibu yang sedang hamil ditambah cuaca yang panas. Menulis tentang durian, ada seorang ibu hamil yang bertanyakan Dr. Zubaidi tentang MAKAN DURIAN KETIKA HAMIL.

**********************************************************************


**********************************************************************

Hanya 2 ulas durian setiap hari yang dibenarkan, namun ibu bukan setakat 2 ulas, lebih 2 biji sekali makan. Panas memang panas tetapi setahun sekali sahaja musim raja buah. Makanlah selagi stok masih ada ;D. Ayah buat pulut durian ini 2 kali iaitu pada hari Sabtu dan Ahad lepas semasa sesi BERSIH 1.0 dan BERSIH 2.0 ;). Ibu makan sekali sahaja sudah cukup. Ayah beriya sampai buat sekali lagi keesokkan harinya. Selain itu, ibu juga suka makan keli masak pejel tetapi versi air tangan ayah. Tidak sama dengan orang lain masak.

1. Cekor yang baru diambil dari kebun kecil ayah. Ayah sudah membersihan sedikit demi sedikit kebunnya yang lama terbiar terutama balik dari umrah yang lepas. Semasa ayah membersihkan kebun kecilnya, banyak juga hasil kebun walaupun nampak bersemak. Berikat serai diagih-agihkan kepada jemaah surau berdekatan. Satu beg plastik penggaga yang gemuk, segenggam kunyit, segenggam cili padi dan pelbagai hasil yang tidak habis buat ayah dan ibu berdua, diberi kepada ummi dan walid. Ummi pun sudah pandai menanam cili sekarang ;).
2. Cekor yang comel baru dibersihkan.
3. Keli yang digoreng terlebih dahulu.
4. Keli masak pejel yang tidak jemu ibu dan adik makan ;). Terbaik daripada ayah!

Moralnya daripada tajuk di atas, makanlah durian berpada-pada wahai ibu hamil kecuali ibu Muhammad ;D.

16 comments:

IntaNBerliaN said...

alamakkk saya dah buat ummu muhammad tergoda.. hihiii

ooo blh mkn 2 ulas je ek... mana cukup 2 ulas.. hihii.. skrg ni sy duk teringin nk mkn doyan memanjang... pdhal sblm prgnant sy bknlah jenis yg sk mkn byk2.. tp sekarang saya rs sebijik tu xcukup... hihii

Ummu Muhammad said...

heheh tergode i ;P

tulah 2 ulas je boleh makan..kite berbiji biji makan..ditakdirkan mase preggylah musim si durian pulakkan..nak taknak makanlah selagi stok masih ade heheh

anis said...

yeay!

kwn anis x bg mkn tp anis nk makan jugak..lega hari tu dapat makan 2 hari berturut-turut..da la hantu durian..hehe

Mummy GreenyHouse said...

pandainya ayah masak2..special tu, tu yg versi tak sama dgn yg lain.. :)
2 ulas mmg tak cukup rasanya..
hope semua ok ye Ummu Muhammad :)

vagg-nini said...

suka gile durian. masa pregnant afi dulu makan jugak, x kira. tp biasanya akak simpan sejukkan dlm fridge dulu then baru makan hahahaha bestnyaaaaaaaaaaa.

syiela said...

Dua ulas mna cukup buat ibu mengandung hehehhehe mesti nak lebih.. sya dulu pun mkn tak toleh kiri kanan dah ^_^

Huda said...

huda pun belasah je makan durian time hamil dulu..tp pas tu minum air banyak2 :) dlm pantang pun makan..hehehe

Ummu Muhammad said...

anis: rate2 blogger sume tengah berbadan due dan sume pun makan je doyan hee..dulu muhammad pun k.lin makan durian tak hengat keh8!

MGH: ibu muhammad seni masak2 failed heheh..jage pulut pun boleh hangus..amin..mudah2an amin kak..doakan ye!

kak vagg: ramai hantu doyan..rugi tu kak vagg tak ngadap semusim je setahun..wah memang tak lepas peluang langsung..lgi yg kuning diraje..jap jempollah!heeh

kak syiela: samelah kite tunduk makan tak toleh orang..heheh

huda: wah lagi hebatlah huda..pantang pun makan..tapi takpekan die panaskan badan ;)

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam UM...k.atie lom lg membeli buah durian ,ada gak nampak kat pasar org menjual.Tp pulut durian mmg sedap tp suami k.atie xpandai mkn :D
nampak sedap ikan keli..tp klu k.atie masak ikan keli camtu campur cekur..namnaya pecel lele(masakan org jawa..hihi)

Ummu Muhammad said...

ohhn kaktie eje die pecel bukan pejel eh..heheh ni memang masak org jawekan..orang ganu masak masakan orang jawe ;D pecel orng ganu manis sket..tu kite suke heheh

p/s: alaai rugi ayah kakak doktor n abng al-hafiz tak makan durian..sedaaapppp jap jempol! ;D

myamyza said...

ah pulut durian, hari tu mak ada buat juga kat kampung sedapnye ya ampun, kite pon ksame la kalu dah menghadap durian 2 biji wajib utk kite sorang... hihihihi

LiYa HaNiF :: said...

pulut durian memang sedap .. ni yg rs nak balik kg makan durian nie.. sib baik ade musim nie..

salam kenal & i follow... ^_~

FADLUL & FIFAH said...

igtkt org kt sini je yang tergoda kt durian..org sana pun sama rupanya..hehehe..tp org kt sini tergoda kes tgk tv!!tgk org dlm tv bkn main lg mkn durian sepenuh hati..kite pun ape lg, blik sek singgah beli durian jap!!

Princess Solehah said...

akak sekali lagi tergoda dgn makanan bila masuk sini huhu. sedaplah pulut durian tu...suka3x

Cik Sue said...

Assalam Ummu...
masa mengandung kadang kala selera pun turut berubah kan...pantang tengok terliur jeeee...hehehehe

Ummu Muhammad said...

myza: bace dah entry..memang tergode tgk pulut doyan org ganu..sedapnye nampak

liya: follwed u back! heheh..tulah makan jgn tak makan setahun sekali je..lua dari mase ni takut durian enjet je heeh

fifah: doyan punye kes tidak mengenal erti mak buyong atau tidak..sume tergode heeh

kak ina: eheh tergode kite kan heeh

CS: tulah CS, baru2 nitgk kaktie buat jelly kelape,,aduhai sedapnye makan musim panas nih.. ;P